Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva 99 (2)

Autosalon Ženeva 99 (2)

Autosalon Ženeva 99 (2) Zdroj: acz

Automobilové jaro začíná 11.března Vítáme vás u pokračování reportáže z Ženevy, započaté v minulém čísle. Ženeva je významné místo pro politická jednání a důležitým centrem mezinárodních společností. Její význam potvrzuje i prestižní autosalón, který...

Automobilové jaro začíná 11.března

Vítáme vás u pokračování reportáže z Ženevy, započaté v minulém čísle.

Ženeva je významné místo pro politická jednání a důležitým centrem mezinárodních společností. Její význam potvrzuje i prestižní autosalón, který hostuje velký počet evropských i světových premiér, stejně jako autosalón v Paříži či Frankfurtu. Z geografického hlediska má významnou evropskou polohu zajišťující vysokou návštěvnost, přičemž i domácí návštěvníci znamenají pro vystavovatele atraktivní cílovou skupinu. Švýcarsko sice nemá vlastní automobilový průmysl, ale má finančně zdatné zákazníky. Druhým faktorem Ženevy, který vyzdvihuje její důležitost, je časové období, které je strategicky naplánováno na začátek prodejní sezóny. Expozice jednotlivých vystavovatelů zastřešil veletržní areál Palexpo ležící v údolí alpských hor poblíž obřího ženevského jezera. Jak jsme tyto expozice viděli si můžete přečíst v souhrnné mozaice novinek na následujících řádcích.

- Mitsubishi

- Nissan

- Opel

- Peugeot

- Porsche

- Renault

- Rover / Land Rover

- Saab

- Seat

- Smart

- Subaru

- Suzuki

- Škoda

- Toyota

- Volkswagen

- Volvo

Mitsubishi

Prakticky veškerou pozornost poutaly dva koncepty "malých off-roadů" s názvem Pinin. Byly představeny ve dvou provedeních: "citi-size refinement" a opticky dravějším "off-road excitement". O pohon se pochopitelně stará GDI motor s objemem 1,8 l. Sériová produkce by měla být spuštěna do konce roku v Itálii ve spolupráci s firmou Pininfarina. Model Galant již také využívá přímého vstřikování paliva do válců v nové verzi GDI 2,4/110 kW. Sportovní Lancer se již propracoval k variantě EVO VI.

Nissan

Automobil do kterého vkládají šéfové evropského Nissanu své naděje má jméno Almera Tino. Zatím se tento VAN představil jen jako koncept, ale od budoucí sériové podoby se asi moc neliší.

Opel

Opel slaví v tomto roce výročí sto let existence. Sériové vozy zastupovala především nová Zafira s unikátním uspořádáním sedadel, které lze bez vyjmutí složit tak, že vznikne zcela plochý zavazadlový prostor. Inovací prošla Vectra. Studie automobilů byly tentokrát u Opelu zajímavější. Prvním byl dvousedadlový roadster s názvem Speedster. Srdcem Speedsteru je uprostřed umístěný hliníkový zážehový motor řady ECOTEC. Čtyřválec o objemu 2,2 l, zabudovaný do Speedsteru, má výkon 108 kW (147 k). To postačí jenom necelých 800 kg těžkému vozu k dosažení rychlosti 220 km/h. Z klidu na 100 km/h dokáže Speedster zrychlit za méně než šest sekund! Druhou studií je Concept A. O něm jsme vás již informovali .

Peugeot

U Peugeotu je ze sériových novinek zajímavá především inovace řady 406. Přední rozměrná světla jsou nyní pod moderním čirým plastem. Dvěstěšestka dostala dvoulitrový motor s výkonem 99 kW. Název S16/GTi.

Porsche

Králem stánku byl jednoznačně nový GT3. Posuďte sami: max. výkon 265 kW (360 k), max. kroutící moment 370 Nm při 5.000 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy, z 0 na 200 km/h za 15,8 sekundy a zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne GT3 za 6,7 s. Konstruktéři zvýšili objem vodou chlazeného motoru z 3,4 na 3,6 litru. Zvýšenému výkonu GT3 samozřejmě odpovídá inovovaný brzdový systém.

Model GT3 zaznamenal i vzhledové úpravy: nový přední nárazník, boční prahy, pevné zadní křídlo a nové osmnáctipalcové disky. GT3 je o 30 mm nižší než 911 Carrera.

Renault

Facelift řady Mégane přichází právě včas, tak, aby velmi dobrá prodejnost těchto vozů nepoklesla. K tomu se navíc přidává v Turecku montovaná varianta kombi s názvem Estate a nové šestnáctiventilové motory 1,4 a 1,6. Clio je nyní silnější: dva nové motory 1,6 16V/79 kW a 2,0 16V/127 kW(!) poskytují více síly i sportovního zážitku. Studie zastupoval model Avantime, který údajně nemá daleko do sériové výroby...

Rover / Land Rover

Nová řada 75 je nadějí majitele (BMW), že se Rover konečně dostane z hrozivých ztrát. Brzy by měly být nahrazeny i řady 200 a 400 jediným novým modelem. Mini oslaví své čtyřicáté narozeniny speciální sérií. MG také slaví - 75 let existence limitovanou sérií MGF. Land Rover představil nový Discovery.

Saab

Saab uvedl sportovně laděnou variantu 9-3 Viggen na sedmnáctipalcových kolech a upraveným podvozkem. Viggen v překladu ze švédštiny znamená blesk nebo úder blesku. Vyberte si sami... V expozici pochopitelně nechyběla ani řada 9-5, či 9-3 Cabrio.

Seat

Seat prožívá úspěšné období pod křídly koncernu VW, což se odráží v neustálém přílivu novinek a inovací. V tomto roce dochází také ke změně loga (viz foto), které bylo naposled měněno v roce 1992. Pro Ženevu si připravil studii Toledo Cupra s V6 motorem (150 kW/204 k) a pohonem všech kol, ESP a osmnáctipalcovými koly. Nejvyšší rychlost je 240 km/h a zrychlení na sto km/h zvládne za méně než 7,5 s. O další vzrušení se postaral koncept roadsteru Formula, který pohání přeplňovaný motor s výkonem 176 kW.

Smart

Prodej miniautomobilu SMART zatím není takový, jako se očekávalo. Zvýšení prodeje nepřispěly ani problémy s ovladatelností vozu v zimním období (přesněji řečeno na sněhu). Motorová paleta se rozrůstá o "Common Rail" turbodiesel s normovanou spotřebou 3,4 l/100 km. Výkon 30 kW, zrychlení na 100 km/h - 17,5 s.

Subaru

Řada Legacy poutala novým sedanem "Limited". O pohon se stará 2,5 l/115 kW klasický boxer. Výkon se pochopitelně přenáší na všechna kola. Forester již dříve posílil své výkony, díky přeplňovanému dvoulitru - 125 kW. Zrychluje na stovku za 8,4 s, nejvyšší rychlost 198 km/h.

Suzuki

Hlavní novinkou byla Grand Vitara "3-door". Motory jsou zatím pouze zážehové 1,6 16V/69 kW a 2,0 16V/94 kW. Vystaven byl samozřejmě i model Jimny. Jde o "mini off-road", který je poháněn zážehovým čtyřválcem 1,3/59 kW, dále Wagon R+, Baleno, Alto i obstarožní Swift.

Škoda

První automobil Škoda s pohonem všech kol byl představen právě v Ženevě. Je to Octavia Combi 4x4. Jde o stejný systém, který používají i koncernoví sourozenci VW Golf, Bora či Audi TT, tedy s elektronicky řízenou spojkou Haldex. Zavazadlový prostor se zmenšil na 448 l (původní hodnota 548 l). Motory pro Combi 4x4 jsou: 1,9 TDI/66 kW a nový 2,0/88 kW! Možná by bylo zajímavé poslechnout si vysvětlení, proč není použit výkonově velmi podobný, již používaný, 1,8/92 kW. V expozici pochopitelně nechyběl ani TOP model s koženou výbavou. Představení nástupce Felicie se s největší pravděpodobností dočkáme ve Frankfurtu na podzim.

Toyota

Yaris je v současné době jednoznačnou jedničkou Toyoty pro Evropu. Je mu věnována maximální pozornost. Kromě sériových Yarisů, byl představen i "velkoprostorový koncept" Yaris VERSO.

Volkswagen

Zvláštní politiku zvolil VW v případě modelů Golf a Bora kombi, které kromě přídě vypadají úplně stejně a jsou odlišeny pouze výbavou a částečně i motory. Politika využití stejných dílů jde bohužel již dosti daleko a jsem rád, že Octavia kombi vypadá alespoň trochu jinak. Za pět let budou asi u VW všechny auta stejné a v autosalonu si jen vyberete, zda se má daný automobil jmenovat Golf, Bora nebo Octavia ... Zajímavějším exponátem je první sériově vyráběný automobil se spotřebou do tří litrů paliva - Lupo 3l TDI. Přes nízkou spotřebu to není žádný lenoch. Výkon 1,2 TDI motoru je slušných 45 kW, nejvyšší rychlost 165 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládne za pouhých 14,5 s!

a ještě Volvo

Evropskou premiéru si odbyl C70 Convertible neboli kabriolet. Mimochodem na autosalonu v Detroitu byl tento model představen již v roce 1997! Holt Amerika má přednost... Zbytek stánku Volva byl věnován především ekologii.

Tak, a to je z Ženevy vše. Další redakční výprava je plánována na podzimní Frankfurt...