Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Lagonda Concept – Zmrtvýchvstání slavné značky

Aleš Dragoun
Diskuze (57)
Britský Aston Martin se rozhodl pro svůj koncept čtyřdveřového vozu, který je k vidění v Ženevě, oživit značku Lagonda, jednoho z nejstarších výrobců sportovně-luxusních automobilů.

Před druhou světovou válkou se Lagonda orientovala spíše na sport, její velké vozy sbíraly vavříny zejména ve vytrvalostních závodech včetně toho nejslavnějšího – 24 hodin Le Mans. Na okruhu La Sarthe triumfovala britská posádka Johnny Hindmarsh – Luis Fontés s legendární Lagondou M45R Rapide s řadovým šestiválcem Meadows objemu 4,5 litru v ročníku 1935. Společnost byla však založena již o bezmála tři desítky let dříve, v roce 1906. U jejího zrodu stál Američan Wilbur Gunn.

Lagonda je tak o sedm let starší než Aston Martin. Ten založili Robert Bamford a Lionel Martin coby společnost Bamford & Martin Limited v roce 1913, o sedm let později změnila svůj název na ten, který nese po mnoha peripetiích až do současnosti.

Cesty obou firem se spojily až po druhé světové válce, v roce 1947, kdy byly začleněny do koncernu David Brown Group. Automobily se značkou Lagonda vznikaly až do roku 1964. Jméno ale úplně nezmizelo, vždyť oficiální název britského výrobce sportovních vozů zní Aston Martin Lagonda Limited. Navíc jméno bylo v historii použito ještě třikrát. První Aston Martin Lagonda, extravagantní sedan hranatých tvarů, měl premiéru v roce 1976 a jeho kusová výroba skončila v roce 1989, celkem vzniklo pouhých 645 vozů. Existovala i dvoudveřová verze Rapide, prodloužená limuzína Tickford a dokonce kombi s tradičním názvem Shooting Brake. V Ženevě 1993 měl premiéru prototyp Lagonda Vignale. Aston Martin tehdy plánoval vyrobit menší sérii těchto vozů. K tomu ale nakonec nedošlo. V listopadu 1993 byla sice představena nová Lagonda coby čtyřdveřový sedan a kombi, ta se ale od ženevské studie značně lišila, byla totiž odvozena od tehdejší druhé generace řady V8.

Po pouhém necelém roce výroby jméno Lagonda mizí a vrací se opět po patnácti letech, respektive po celých pětačtyřiceti, jako samostatná značka. Výrobce z Gaydonu má smělé plány, vozy Lagonda by se měly prodávat ve stovce zemí, a to jak v Evropě, Severní a Jižní Americe a Dálném východě, tak i jinde. Bohatá klientela je dnes v Rusku, stranou nezůstává ani Střední východ. Počítá se také s indickým a samozřejmě i s čínským trhem.

Zatímco logo Aston Martin ponesou i nadále dvoudveřové supersportovní vozy, Lagondy budou čtyřdveřové, jak napovídá v Ženevě představený koncept, který je spíše luxusním SUV. Výrobce zatím poskytl jen nemnoho informací - studie má pod kapotou vidlicový dvanáctiválec, jezdí na dvaadvacetipalcových kolech a je vybavena pohonem obou náprav. Záměrem znovu vzkříšené značky je také vývoj nové techniky včetně alternativních pohonů – například hybridních systémů nebo vznětových motorů s nízkou spotřebou. Není vyloučeno, že se objeví i v tomto voze. Sériová výroba by měla být spuštěna nejdříve v roce 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (57)
6. 3. 2009 09:27
Re: Obluda
Já jdu blejt, velebnosti...

Nehľadiac na značku mi to skôr pripadá ako študentské dizajnové cvičenie, nie ako reálne auto do výroby. Je to hnusné a odpudzujúce a bolo by to také, aj keby malo na kapote akúkoľvek inú, známu a zavedenú značku.

:no: :no: :no: :no: :no:
5. 3. 2009 20:12
Re: ještě že je to lagonda
já vím co je Lagonda. jen mi fakt vadí suv od značky která není jako Aston. to jest něco mezi Ferrari a RR. tam by to fakt bylo neslušné.
5. 3. 2009 17:46
Re: Hmm
No, to su tie informacie o tom, ze Lagonda pripravuje SUV, ktore vedenie AM rychlo popieralo. Preto sa nikto na SUV ani nepripravoval. A ono je tu...
5. 3. 2009 17:44
Re: Hmm
Ja uz mam vacsinu toho co som chcel nakupenu. Teraz uz zhanam len starsie modely, ktore uz nie su vo vyrobe.

Chcel som sa okrem Mercedesov pustit aj do zbieranai niecoho ineho (uvazoval som nad Bugatti), ale mam problem s miestom. Aaale tie Bugatti ...to by aj tak bola tema. >:D
5. 3. 2009 10:01
Re: Hmm
:yes: :yes: Ako mierka?

Ja som u foxtoys kupoval moje Silberpfeile z 30. rokov(chystam sa ich nafotit a hodim ich v dohladnej dobe na blog :-) ) Potom som ale nasiel lacnejsich ale hlavne rychlejsich dodavatelov. Tragedia pre FoxToys v tej dobe bola, ze lepsimi boli prakticky vsetky ostatne predejane kanaly.