Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
43
Fotogalerie

Baterie s pevným elektrolytem budou revoluční. V praxi si na ně ovšem počkáme

Ondřej Šámal

Kapacita, velikost, hmotnost a cena jsou jedněmi z absolutně nejdůležitějších parametrů současných akumulátorů v elektromobilech. Baterie s pevným elektrolytem přitom slibuje klidně až dvojnásobný dojezd za podobné peníze. Revoluce ovšem není jen tak…

Jestliže současné akumulátory typu sodíkových Na-Ion obvykle slibují energetickou hustotu 110-160 Wh/kg, Li-Ion LFP (lithium-železo-fosfátové) okolo 160-175 Wh/kg, LMFP (lithium-hořčík-železo-fosfátové) se pohybují někde kolem 195-240 Wh/kg a většina Li-Ion NCA/NCM (nikl-kobal-hliník/nikl-mangan-kobalt) je někde okolo hodnot 240-300 Wh/kg, baterie s pevným elektrolytem se mají dostat vysoko nad 400 Wh na kilogram. Divočejší teorie slibují dokonce 1 kWh/kg (a i více). To by v praxi znamenalo obrovský dojezd při relativně malé kapacitě akumulátoru.

Už podle názvu se od ostatních liší tím, že elektrolyt nemá tekutou či gelovou formu, nýbrž je pevný (anglicky solid, proto se setkáte s názvem solid-state battery). Tenhle princip vůbec není nový, pořádně se k němu však vzhlíží až s rozvojem elektromobility. Vedle vyšší energetické hustoty se akumulátor s pevným elektrolytem liší také jednodušší (a tedy teoreticky i levnější) konstrukcí, protože nepotřebujete jednotlivé články separovat. Měl by být i bezpečnější, jelikož při nehodě nedojde k úniku tekutého elektrolytu jako u dnešních Li-Ion baterií.

Přesto ani pevný elektrolyt není bezchybný. Ve srovnání s dominantnějšími technologiemi má mít vyšší odpor, tedy i vyšší ztráty při dobíjení a nižší životnost. Také proto automobilky s jeho nasazením zatím otálejí, ačkoliv čínské Nio letos uvedlo model ES6 s dojezdem přes 900 km s (pouze) polotuhým elektrolytem s energetickou hustotou 360 Wh/kg.

Toyota sice nasazení revolučních akumulátorů už v roce slibuje 2027, reálně se však dostanou do zanedbatelného množství elektroaut nové generace. To ostatně nepřímo potvrzuje BMW, které na této technologii pracuje také.

Video placeholder
BMW Vision Neue Klasse • BMW

Německá automobilka totiž předpokládá, že baterie s pevným elektrolytem se masového rozšíření před rokem 2030 nedočkají. Minimálně v případě BMW. To sice od svého dodavatele v podobě společnosti Solid Power dostalo první prototypy takových akumulátorů, v době premiéry nové generace bezemisních modelů Neue Klasse, jež je naplánována na rok 2025, tahle technologie nasazena ještě nebude.

Právě očekávání rozvoje technologií elektrických aut ze strany soukromých i právnických osob bude v následujících zřejmě jedním z faktorů, které pravděpodobně globálně zpomalí poptávku po bezemisním pohonu. V jeho případě je totiž morální i technologické zastarávání mnohem rychlejší než u spalovacích motorů, což negativně ovlivňuje zůstatkovou hodnotu automobilů.