Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Baterie s pevným elektrolytem budou revoluční. V praxi si na ně ovšem počkáme

Ondřej Šámal
Diskuze (80)

Kapacita, velikost, hmotnost a cena jsou jedněmi z absolutně nejdůležitějších parametrů současných akumulátorů v elektromobilech. Baterie s pevným elektrolytem přitom slibuje klidně až dvojnásobný dojezd za podobné peníze. Revoluce ovšem není jen tak…

Jestliže současné akumulátory typu sodíkových Na-Ion obvykle slibují energetickou hustotu 110-160 Wh/kg, Li-Ion LFP (lithium-železo-fosfátové) okolo 160-175 Wh/kg, LMFP (lithium-hořčík-železo-fosfátové) se pohybují někde kolem 195-240 Wh/kg a většina Li-Ion NCA/NCM (nikl-kobal-hliník/nikl-mangan-kobalt) je někde okolo hodnot 240-300 Wh/kg, baterie s pevným elektrolytem se mají dostat vysoko nad 400 Wh na kilogram. Divočejší teorie slibují dokonce 1 kWh/kg (a i více). To by v praxi znamenalo obrovský dojezd při relativně malé kapacitě akumulátoru.

Už podle názvu se od ostatních liší tím, že elektrolyt nemá tekutou či gelovou formu, nýbrž je pevný (anglicky solid, proto se setkáte s názvem solid-state battery). Tenhle princip vůbec není nový, pořádně se k němu však vzhlíží až s rozvojem elektromobility. Vedle vyšší energetické hustoty se akumulátor s pevným elektrolytem liší také jednodušší (a tedy teoreticky i levnější) konstrukcí, protože nepotřebujete jednotlivé články separovat. Měl by být i bezpečnější, jelikož při nehodě nedojde k úniku tekutého elektrolytu jako u dnešních Li-Ion baterií.

Přesto ani pevný elektrolyt není bezchybný. Ve srovnání s dominantnějšími technologiemi má mít vyšší odpor, tedy i vyšší ztráty při dobíjení a nižší životnost. Také proto automobilky s jeho nasazením zatím otálejí, ačkoliv čínské Nio letos uvedlo model ES6 s dojezdem přes 900 km s (pouze) polotuhým elektrolytem s energetickou hustotou 360 Wh/kg.

Toyota sice nasazení revolučních akumulátorů už v roce slibuje 2027, reálně se však dostanou do zanedbatelného množství elektroaut nové generace. To ostatně nepřímo potvrzuje BMW, které na této technologii pracuje také.

Video se připravuje ...

Německá automobilka totiž předpokládá, že baterie s pevným elektrolytem se masového rozšíření před rokem 2030 nedočkají. Minimálně v případě BMW. To sice od svého dodavatele v podobě společnosti Solid Power dostalo první prototypy takových akumulátorů, v době premiéry nové generace bezemisních modelů Neue Klasse, jež je naplánována na rok 2025, tahle technologie nasazena ještě nebude.

Právě očekávání rozvoje technologií elektrických aut ze strany soukromých i právnických osob bude v následujících zřejmě jedním z faktorů, které pravděpodobně globálně zpomalí poptávku po bezemisním pohonu. V jeho případě je totiž morální i technologické zastarávání mnohem rychlejší než u spalovacích motorů, což negativně ovlivňuje zůstatkovou hodnotu automobilů.

Ondřej Šámal
Diskuze (80)

Doporučujeme

18. 12. 2023 10:00
Re: Opět Ondřej Šámal
Počkej. Buďme objektivní. Pokud se podaří zdvojnásobit kapacitu při poloviční hmotnosti a poloviční ceně za baterii, tak pak začnou EV dávat smysl. Toho se ovšem v této dekádě asi nedočkáme, takže spalovák to jistí :yes:
18. 12. 2023 09:57
Re: Opět Ondřej Šámal
Je dobře, že si zmínil největší automobilku světa, ještě ti ale vypadl třeba Stellantis. Plány všech ostatních automobilek jsou jasné. Přežít v čase a vydělat. Na EV nevydělají, takže třeba Stellantis

https://www.auto.cz/…ellantisu-150826

Peugeot a Citroen vrací zpátky spalovací modely viz třeba:

https://zpravy.aktualne.cz/…3abac1f6b220ee8/

Mé pocity klidně vynech. Soustřeď se na fakta ;-)
16. 12. 2023 14:29
Re: Pravidelna zprava o revolucni baterii...
"Při zpracováním surového benzinu, který bývá zpravidla silně zakalen přítomnou vodou, postupuje se tak, že se nejdříve promísí pomocí stlačeného vzduchu s malým množstvím koncentrované (soustředěné) kyseliny sírové.. "

https://krohne.com/…renskem-prumyslu

Hlavně že si necháváte furt nalévat do hlavy nesmysle od autofora a spol...
U ropných paliv ten "desive neekolickym" asi nevadí...

U baterie ten postup proběhne jednou. U paliv stale dokola s každým spálenym litrem.
16. 12. 2023 11:58
Re: Pravidelna zprava o revolucni baterii...
Pořád se nachází nová a nová ložiska lithia. Těžba lithia se dá dělat několika způsoby, ty se stávají stále ekologičtějšími (i bez té kyseliny sírové). Lithium se dá recyklovat. Lithium se dá nahradit (např. sodíkem v Na-Ion baterkách, které teď zažívají boom).
15. 12. 2023 19:49
Re: Pravidelna zprava o revolucni baterii...
Vis kolik lithia je potreba za zivotnost prumerneho EV? A o tom, ze se bude po konci zivotnosti recyklovat je jiste zbytecny ti psat...
:D
A kolik ropy je treba vytezit, prepravit pres pul Zemekoule, vyrafinovat za zivotnost prumerneho fosilu???
:-!

Kolikrat je tve auto asi horsi nez moje?

350x? ;-)

https://elektrickevozy.cz/…do-elektromobilu
Výsledky nové studie potvrzují, což už dávno víme
Nicméně že to bude až takový rozdíl, jsme popravdě nečekali :-O
Elektromobily jsou v celkovém cyklu mnohonásobně čistší než spalovací auta

Nemas zac. Zase ses dozvedel neco noveho. Nekorespondujiciho s tvym videnim sveta (apokalypsa pri omezeni spotreby ropy).
Tudiz to budes zurive odmitat, kopat kolem sebe a urazet...
Bez jedineho realneho argumentu.
:no:

PS Jestlize by se ti moje studie nezdala, klidne poskytni sva data. Rad ti je zrecenzuji.
:-)