Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Baterie zlevňují, lithium zlevňuje, elektromobilům se ale pořád moc nechce

Ondřej Šámal
Diskuze (82)

Cena kilowatthodiny u li-ion akumulátoru za posledních deset let klesla více než sedminásobně. Přesto se elektromobily ekonomicky ani tak nedostávají na dohled uživatelsky příjemnějším konkurentům se spalovacími motory.

Mnozí nám slibovali, že se elektrická auta brzy dostanou na cenovou úroveň těch konvenčních. Ono se to tedy mnohdy sice děje, ale ovšem ne tak, jak jsme si představovali. Místo zlevňování bezemisních vozů jsme se v posledních čtyřech letech dočkali zdražování aut na fosilní paliva, které u některých značek dosáhlo i vyšších desítek procent. Přesto ani tak se trh s elektromobily zatím nedostal na dohled dosud stále dominantních aut se zážehovými a vznětovými motory. Přitom předpoklady tady proto částečně jsou.

V pondělí jsem ostatně psal o tom, jak tuna uhličitanu lithného jenom letos zlevnila o 75 %. Teď máme i srovnání cen samotných akumulátorů, nejdražší součástky v bezemisních automobilech. Podle výzkumné organizace Bloomberg New Energy Foundation (BNEF) stála u li-ion baterie v roce 2013 jedna kilowatthodina 780 dolarů. Inflace ve Spojených státech za uplynulých deset let přitom dosáhla 32 procent, dnes tudíž původní částka odpovídá 1030 dolarům (22.911 Kč).

Aktuálně přitom akumulátory vycházejí v průměru na 139 dolarů za kilowatthodinu (asi 3091 korun), tedy téměř 7,5krát levněji. Ceny elektromobilů jsou přitom obecně stále zhruba o 30 procent vyšší než u srovnatelných automobilů s konvenčním pohonem. Co za tím stojí?

Ve výsledku za to svým způsobem mohou samotní zákazníci. Až na výjimky v podobě Tesly a čínské automobilky BYD (dvou největších producentů elektromobilů na světě) je totiž odbyt ostatních značek relativně malý na to, aby se náklady na vývoj bezemisní větve portfolia rozmělnily mezi co nejvíce prodaných aut. A pravděpodobně bude hůř.

Na kombinaci vysokých úroků s omezováním státních příspěvků na nákup elektromobilu už reaguje většina automobilek. Například americký koncern General Motors posouvá zahájení prodejů některých svých elektrických modelů (Chevrolety Equinox EV, Silverado EV a GMC Sierra EV) a odkládá otevření nové gigafactory Ultium Cell v Tennessee, kterou buduje společně s korejskou společností LG Chem. Podobně je na tom také Ford.

Video se připravuje ...

Volkswagen zase delší dobu varuje před padající poptávkou po svých modelech, kterou na vysokých číslech držela odložená výroba z minulých let (covid, omezené dodávky některých součástek apod.). Nemluvě o problémech s výrobou nového elektromotoru APP550, jehož dodávky zatím ani zdaleka nestačí pokrývat potřeby celého koncernu.

Nižší poptávka sice může způsobit výraznější snížení ceny některých elektroaut, výrobci ovšem na druhou stranu nehodlají tenhle segment do nekonečna dotovat na úkor marží, které dosahují nízkých nebo dokonce záporných hodnot.

Ondřej Šámal
Diskuze (82)

Doporučujeme

1. 12. 2023 09:39
Re: Oblíbená mantra
Kouknul jsem se. Trochu jine nez u klasických automobilek.
Jiste Tesla muzes ignorovat. Ignoruje ji krome clickbait nadpisu i auto.cz.
Ale aktualne je to top co v automotiv sledovat. Udávají smer, kdo se chce orientovat nemuze Tesla ignorovat.
1. 12. 2023 09:35
Re: Nehodlam se dale zapojovat
Tak to je asi nejaka super spesl. Protoze normalne tyhle folie namrzlou stejne jako sklo a stejne to na nich drzi. Takze mas ciste sklo, ale mokrou fólii v aute.
Avatar - del42sa
1. 12. 2023 07:31
Re: Oblíbená mantra
Nadešel den D, namísto vylodění spojeneckých vojsk v Normandii ovšem budeme moci v nočních hodinách sledovat slavnostní předání vůbec prvních produkčních Tesel Cybertruck. Jde nicméně o pouhé divadlo, které má zřejmě uchlácholit investory a fanoušky značky, že se alespoň něco pozitivního děje. Ve středu dění totiž bude pouhých deset aut, jichž se navíc nedočkají regulérní zákazníci. Místo toho je Tesla předá svým zaměstnancům, kteří za elektrický pick-up ani nemuseli platit. Mají jej pouze zapůjčený, neboť je třeba odladit spoustu zbývajících problémů


:D :D :D :D takže jdeš do něj, jako ukázkovej fanatik :yes:
Avatar - Barrichello
30. 11. 2023 22:56
Re: Nehodlam se dale zapojovat
Každýho boj co si koupí, stále jde koupit atmosféra bez turba. I fungl nová.
Avatar - Barrichello
30. 11. 2023 22:53
Re: Nehodlam se dale zapojovat
Samozřejmě, ta námraza logicky na té folii nedrží
Víš vůbec jak to vypadá?
https://www.autodoplnky-prodej.cz/…m-aluminium.html

to není igelit