Batmobil se vrací! Nové BMW 3.0 CSL má nejvýkonnější šestiválec a manuál
BMW M představilo zlatý hřeb svých oslav 50 let na trhu. Limitka BMW 3.0 CSL odkazuje na klasiku ze sedmdesátých let, má nejvýkonnější 3,0litrový řadový šestiválec, manuál a pohon jen zadních kol.
Letošní rok se u BMW M nese ve znamení oslav 50 let na trhu a velkých premiér. Sportovně zaměřená divize představila dlouho očekávaný kombík M3 Touring, nabroušenou verzi M4 CSL a nedávno jsme se dočkali i nové generace modelu M2. Pomyslným vrcholem oslav je však premiéra znovuzrozené ikony, přezdívané pro své divoké tvary Batmobil. Řeč je samozřejmě o BMW 3.0 CSL.
Původní BMW 3.0 CSL vzniklo jako homologační speciál v sedmdesátých letech, přičemž označení CSL odkazovalo na termíny „Coupé, Sport, Leichtbau“. Ve své době si vůz získal mimořádnou popularitu pro své vlastnosti, dnes je pak vyhledávaným sběratelským artiklem i díky výrobě pouhých 167 kusů. Od klasiky ale k modernímu nástupci.

Nové BMW 3.0 CSL navazuje na nádherný koncept z roku 2015, automobilkou označovaný jako 3.0 CSL Hommage Concept. Jeho design byl ale samozřejmě uzpůsoben, aby vůz mohl klasicky na silnice. Pod výraznými úpravami je pak stále dobře patrné BMW M4 současné generace. Výsledek je ovšem působivý.
Při čelním pohledu zaujmou jak světlomety se žlutými dekory, převzaté z modelu M4 CSL a odkazující na klasické sportovní vozy, tak nová výplň masky chladiče, kterou navíc lemuje elegantní hliníkový rámeček. Upravený přední nárazník je opět odkazem na původní vůz, výrazné nasávací otvory na bocích jsou ale funkční a přivádějí chladný vzduch k brzdám.
Kapotu, dveře i víko kufru vyrobila automobilka z hliníku, kromě toho se však na karoserii objevuje také velké množství dílů z karbonem vyztuženého polymeru (CFRP). Kromě vystouplých blatníků, linek na kapotě nebo nástavců prahů pak jistě stojí za zmínku i decentní nelakované ploutvičky na předních blatnících, odkazující na původní BMW 3.0 CSL generace E9.
Při pohledu z profilu zaujme zdůrazněná hliníková Hofmeisterova křivka s logem automobilky, zatímco v podbězích jsou zlatě lakovaná hliníková kola o průměru 20 palců vpředu a 21 palců vzadu s centrální maticí. Obutá jsou do zakázkově vyrobených pneumatik Michelin s číslicí 50 na bočnici, odkazující na půlstoletí divize BMW M.
Zřejmě nejvýraznějším prvkem exteriéru je však výrazné křídlo na zádi, napříč celou šířkou vozu a ozdobená nápisem M Power, které doplňuje menší křídlo instalované na střeše – kousek nad oknem. Jde tak o nejvýraznější a nejjasnější připomínku původního BMW 3.0 CSL. Za zmínku ale stojí i koncová světla převzatá z M4 CSL, retro-logo BMW nebo výfuk s tlumičem vyrobeným z titanu.

Karoserie vozu je ve stylu původních závodních speciálů BMW lakována bílou barvou v odstínu Alpine, kterou zdobí pruhy v tradiční sportovní trikoloře divize M. Barva i pruhy se přitom na vůz nanášejí ručně, což vyžaduje mnoho času zkušených lakýrníků. Každý díl s ozdobnými pruhy se vyrábí až šest dnů, během čehož absolvuje až 8 lakovacích procesů.
Interiér nabízí dvojici karbonových M skořepinových sedadel, zadní lavici pak nahradila přihrádka na dvě helmy. Kabina je laděná do černé barvy, čalouněna především Alcanterou a nechybí nespočet doplňků vyrobených z karbonu. Na dekoru před spolujezdcem je pak umístěno číslo vyrobeného vozu v rámci padesátikusové série. V rámci úspory hmotnosti technici také zredukovali množství akustické izolace a část výplně dveří je opět vyrobena z CFRP. Zajímavou retro-zvláštností je však i bíle lakovaná hlavice šestistupňové manuální převodovky, která bude jedinou volbou.
Pod kapotou moderního BMW 3.0 CSL je uložena dosud nejsilnější verze 3,0litrového řadového šestiválce, jakou kdy divize BMW M použila. Nejvyšší výkon totiž dosahuje 412 kW (560 k), což je o 7 kW (10 k) více než u modelu M4 CSL. Nejvyšší točivý moment 550 Nm je naopak o 100 Nm nižší, což bylo zřejmě způsobeno použitím pouze manuální převodovky, která by nejspíš víc nesnesla. Automobilka přitom dodává, že průběh výkonu je lineární až do maximálních 7200 otáček.
Výkon přitom putuje pouze na zadní nápravu, která je vybavena Aktivním BMW M diferenciálem. Podvozek je pak standardně vybaven Adaptivním M odpružením a karbon-keramickými M brzdami. Jde tak o výstavní skříň dostupných technologií BMW M.
V duchu původního názvu se navíc automobilce prý podařilo srazit hmotnost. Není to ovšem na 1.270 kilogramů, jak jsme se původně (a mylně) domnívali z tiskové zprávy, ve které ale automobilka odkazovala na původní model 3.0 CSL ze sedmdesátých let. Hmotnost nového BMW 3.0 CSL bohužel automobilka neuvádí, prý se však povedlo dosáhnout výkonové hmotnosti 2,9 kg/k, zatímco u původního BMW 3.0 CSL se výkonová hmotnost pohybovala okolo 6,2 kg/k. Parametry jako zrychlení či maximální rychlost pak automobilka rovněž nezmiňuje. Ostatně s výrobou limitovanou na 50 kusů půjde spíš o sběratelský artikl, než auto na divoké projížďky.