Bazar: Ford Transit 260S 2.2 TDCi - Tři sta tisíc
Běloušek v základním provedení karoserie je nejčastějším typem transitů v autobazarech. Ten zkoušený pocházel z doby, kdy si malé firmy i dopravci kupovali nová auta bez většího omezování vlastních výdajů. Dokládá to také stabilizační systém ESP, kterým bylo vozidlo vybaveno. Před více než pěti lety přišlo na značný příplatek.
Základní a líný
Proč první majitel k ESP zvolil jen základní motorizaci, to se nedozvíme. Můžeme však usuzovat, že transit měl jezdit zejména po městě a bez velkého
zatěžování. Po výše zmíněné porci kilometrů se agregát nacházel v přijatelném stavu, což je mu ke cti, ale výrazně se projevilo jeho opotřebování.
Jednotka, kterou z dřívějších let dobře známe podle výkonového podprůměru, ale zatahovala už od 1400 min-1. Testovaný kus s počítadlem
vzdálenosti na hodnotě 290 000 km však potřeboval aspoň 1900 min-1, aby se vzchopil k výraznější práci. Vůle mezi písty a válcem zřejmě narostly
a kroužky měly v zámcích již „kovářské“ vůle. Agregát o objemu 2,2 litru však nekouřil, nevypouštěl ani náznak vodních par a byl tedy jen přiměřeně opotřebený.
Z hlediska dalšího použití nevykazoval žádný nárůst hlučnosti, což u letitého turbodieselu 2.2 TDCi kvůli méně kvalitnímu rozstřiku nafty či
přetěžování agregátu bývá příznakem propalování pístů. Startování i při chladu probíhalo na „první dobrou“, takže se dalo motoru říci „OK“.
Trojka s problémy
Transit, který prožil nejlepší léta zejména ve městě, nás potěšil stavem převodovky a řadicí kulisy. Pět stupňů a dost - tak zněla tehdejší nabídka k základní motorizaci 2.2 TDCi/63 kW. Ale i po značné ujeté vzdálenosti tento mechanismus žádný zásadní problém nevykazoval. Páka se v kulise
řazení pohybovala přesností, která by mohla být příkladem i pro některá nová vozidla. Pravděpodobnost jízd zejména po městě potvrzovala nutnost
řadit trojku s dostatečným tlakem páky v daném směru, jinak měl třetí převodový stupeň tendenci vyklouznout. Po větším odporu při pohybu páky do všech poloh nebylo ani památky, prostě pohoda s nutností zvýšené pozornosti jen při řazení trojky.
Řízení s překvapením
U náročně provozovaného vozidla jsme očekávali a byli ochotni tolerovat střední slabiny v řízení. Realita však byla až příliš dokonalá, protože transit
poslušně reagoval na sebemenší pohyby volantu a ani čepy nevykazovaly zvětšenou vůli. To bychom si coby budoucí majitele rozhodně nechali líbit.
Pohled na čistotou a téměř novotou vonící manžety poloos odhalil příznivou příčinu řízení ve velmi dobrém stavu. Pouze pravý homokinetický kloub se
v plném rejdu neotáčel zcela lehce.
V kondici
Pětiletý transit osmé generace však kromě opotřebovaného motoru další slabinu neodhalil. Brzdová soustava fungovala svižně a bez známek výrazného vadnutí, stejně tak zadní pevná náprava neměla ani na nerovnostech žádný problém.
Odolnost transitu vůči opotřebení se také projevila v dvousedadlovém interiéru. Horní část přístrojové desky jako by vyšla z továrny, stáří vozidla však prozrazovaly malé odlupující se částečky plastu vlevo pod volantem.
Karoserie po opravě
Dodávka po pětiletém městském provozu snad ani nemůže být bez škrábance. Zkoušený transit však zářil jako nově napadaný sníh na ostrém
slunci. Samozřejmě došlo k přelakování karoserie, což bylo patrné na bílé mlze na černých madlech klik či krytech zámků. Při vhodném nastavení
transitu na sluníčko byly pod novým lakováním zřejmé firemní nápisy předchozího majitele.
Použitý, či nový?
Pětiletý transit se základním motorem a velkou porcí kilometrů nesl cenovku 150 000 korun bez daně. Přestože byl kromě uvadajícího motoru
vcelku v pořádku, velmi mu konkuruje poslední vydaní Euro 5 v novém provedení. Při současném zvýhodnění lze obdobnou verzi 260 Leader se silnějším motorem 2.2/74 kW, emisní třídou povýšenou na Euro 5 a šestistupňovou převodovkou pořídit za 339 000 korun bez daně. Pokles ceny zkoušeného a méně vybaveného transitu pod polovinu se jako mimořádně výhodný nejeví, přestože jsou neznačkové náhradní díly na transity
vcelku levné a použitých bývá na vrakovištích jako hub po dešti.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.2 TDCi |
Typ | přelň. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 2198 |
Chlazení | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 63/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 250/1500 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Emisní norma | Euro 4 |
Pohon | předních kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 143 |
D/š/v (mm) | 4863/1974/1997 |
Rozvor (mm) | 3000 |
D/š/v nákl. prostoru (mm) | 2582/1762/1430 |
Šířka mezi podběhy (cm) | 1390 |
Provozní hmotnost (kg) | 1655 |
Celková hmotnost (kg) | 2600 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 5,6 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Základní cena (Kč bez DPH) | 150 000 |