Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Octavia TDI vs. Octavia TDI aneb dvě generace ve srovnání ojetin

Martin Vaculík
Diskuze (61)
První Octavia si Čechy získala. Ovšem zachovalých kusů ubývá, a tak zájemci váhají nad druhou generací...

Octavie jsou považovány za vynikající auta. „Jejich obliba není dána jen patriotismem Čechů,“ míní Václav Kysela, manažer bazaru Škodovky.cz. „Je ale logické, že u druhé generace se složitější technikou musel výrobce na některých věcech šetřit. Vždyť ta první třeba kvalitou karoserie opravdu vyčnívala vysoko nad obvyklé poměry nižší střední třídy,“ dodává a jako příklad ukazuje laky. Nové octavie mají při stejných kilometrech přídě mnohem více osekané od štěrku než jejich předchůdkyně. Ale i tak si zachovávají největší devízu generace první, a to dokonalou protikorozní ochranu. Že Češi mohou na oktávku přísahat, je dáno právě tím, že i nejstarší jsou rzí netknuté. Naopak astry či escorty z poloviny devadesátých let dnes bývají hromadou rezavých sutin. „Protikorozní ochrana Octavie je srovnatelná jen s audinami, BMW i mercedesy reznou více,“ dodává Kysela.

Může vydržet i stejně

Za zhruba 150 000 Kč se stále prodávají nejhezčí kusy první generace z roku 2004, zejména pokud pod jejich kapotou pracuje spolehlivá devatenáctistovka TDI ve verzi 66 nebo 81 kW. Na ty samé peníze již zároveň klesly nejvíce ojeté vozy druhé generace s nástupcem těchto motorů, tedy 1.9 TDI PD o výkonu 77 kW. Žádný slabší diesel pod kapotou druhého vydání nebyl. Naopak silnější verze jsou hned dvě: 2.0 TDI ve verzích 103 a 125 kW – ta druhá výhradně pro sportovní RS. Se spolehlivostí legendárního motoru, který je jistě základním kamenem současné obliby produktů koncernu VW u českých zákazníků, se však může zhruba srovnávat pouze devatenáctistovka. A skutečně jen zhruba.

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Systém PD, který v roce 2006 vytlačil staré dobré čerpadlo i z první Octavie, překřtěné tehdy již na Tour, je nejen hlučný, ale i řádně technicky komplikovaný. Pokud selže těsnění mezi PD jednotkami a hlavou, dostává se nafta do oleje. Podobně pomstít se umí tandemové čerpadlo, kombinující podávací pumpu s vývěvou. Stavu těsnění PD jednotek, potažmo celého motoru, výrazně škodí zdegradované oleje, tedy jejich prodloužené výměnné lhůty. Kdo chce s TDI PD delší čas bez problémů žít, měl by olej měnit po 15 000 km. Podobnou příčinu mnozí uvádějí u prodřených zdvihátek ventilů, která dokážou způsobit i rozsáhlé poškození (potkání se) agregátu. Jiní jsou skeptičtí ke kvalitě materiálů – kam by Volkswagen přišel, kdyby stále vyráběl motory na milion kilometrů. Ve statistikách spolehlivosti dopadá nová Octavia lépe, jelikož auto s potkaným se motorem na STK nepřijede. Takové závady tedy do žebříčků nepromlouvají.

.

Škoda Octavia I 1.9 TDI

skoda octavia svetmotoru technika skoda octavia svetmotoru technika

Octavií zahájila Škoda Auto v roce 1996 svoji politiku kusu auta navíc. Tedy vozu, který vypadá dražší než skutečně je. Velkorysé vnější rozměry Octavie obstály postaveny vedle Passatu a maskovaly techniku (a rozvor náprav) z Golfu. Absolutní nedostatek místa vzadu byl dán krátkým rozvorem (2512 mm), velkými koly i plýtváním uvnitř. Řešil se nadvakrát v letech 1998 a 2000 úpravou předních i zadních sedaček. Škála variant se v průběhu let utěšeně rozrůstala – konkrétně o kombi v roce 1998, čtyřkolku Combi 4x4 v roce 1999, sportovní verzi RS s motorem 1.8 Turbo/132 kW při modernizaci 2000, liftback 4x4 1.8 Turbo/110 kW pro bohaté veterináře v sezoně 2001 a nejvýkonnější turbodiesel 1.9 TDI PD/96 kW v roce 2003. Nejlepšími motory určitě byla TDI, ale ještě stará dobrá s výkony 66 nebo 81 kW a vstřikováním rozdělovacím čerpadlem. Systém PD, který tyto agregáty v roce 2006 definitivně vytlačil, přinesl vyšší spotřebu, hlučnost i choulostivost. Od roku 2004 se první generace Octavie vyráběla současně se svým nástupcem jako levnější varianta Tour. Nabídka motorů i výbav byla postupně obírána, až nakonec zbyly jen dva: 1.6 MPI/75 kW a 1.9 TDI PD/74 kW. První generace Octavie skončila teprve nedávno – devátého listopadu 2010 sjela z vrchlabské výrobní linky poslední „stará“ octavia s pořadovým číslem 1 442 126.

Jízdní dojmy: Skvělý motor, proradný podvozek

Škoda Octavia 66 kW Collection, 2004, 173 000 km, 159 000 Kč

Najít zachovalou klasickou octavii se starým dobrým TDI je úkol hodný Sherlocka Holmese. I experti na ojeté škodovky z Auto ESA nezvládli nic lepšího než kus se 173 000 km na tachometru. Marně jsme

doufali v nějakou voňavku po dědovi z garáže, na jejímž tachometru by bylo třeba třicet tisíc. „Takové auto do bazaru vůbec nepřijede – vezmou si jej děti, koupí soused nebo známý,“ vysvětluje omluvně prodejce. Alespoň šlo o vůz z roku 2004, tedy doby těsně před nástupem druhé generace. Říká se, že poté, co byl původní model přejmenován na Tour, začal výrobce hledat úspory, a to i na nepravých místech – takže třeba podvozky jsou náhle hlučnější.

Jen pro plynulou jízdu

Na interiéru testovaného vozu byly kilometry vidět. Též brzdy by potřebovaly servis, a to včetně zadních kotoučů, kterési někdo na vůz domontoval – slabší verze TDI je neměla vyjma vzácných případů, kdy byl vůz vybaven systémem ESP. Nicméně podvozek byl bez vůlí a jeho chování nám připomnělo, kolik tolerance jsme byli kdysi schopni fandíc prvnímu pořádnému českému autu projevit. Krátký rozvor znamená, že s vozem zle cvičí setrvačné hmoty převisů. Tlumiče jsou dost tuhé na to, aby pokazily jízdní komfort, ale zase moc málo na to, aby zabránily děsivému rozkmitání karoserie, když třeba vezmete rychleji železniční přejezd. S nepřesným řízením vůz stále trochu vlaje, jednoduchá zadní náprava navíc při náklonech karoserie neudrží celou šíři pneumatik na vozovce, takže přilnavost nákle poklesne v nejnevhodnější chvíli.

Tohle auto se hodí jen pro plynulou jízdu.

Nejlepší diesel na světě

Ovšem snad úplně všechno by člověk tomu auto odpustil kvůli motoru. V tomto případě načipovanému, což prozradilo naše měření přístrojem KTS 200. Že staré TDI běží tišeji než jeho nástupce, na tom jsme se shodli všichni. A též nám přišlo, že táhne plynuleji v širším rozsahu otáček. Spotřeba? Opravdu šok. Průměr prostě pět litrů. A to na voze byla široká kola a my jsme se o její snížení nikterak nesnažili.

Technické údaje
Motor přeplňovaný vznětový 8V čtyřválec s axiálním čerpadlem
Zdvihový objem 1896 cm3
Největší výkon 66 kW při 4000 ot./min
Největší točivý moment 210 N.m při 1900 ot./min
Převodovka pětistupňová přímo řazená
Zavazadlový prostor 528 l
Rozvor náprav 2512 mm
Vnější rozměry 4507 x 1731 x 1431 mm
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,2 s
Spotřeba paliva při 120 km/h 5,0 l/100 km
Cena zkoušeného vozu 159 000 Kč

Nejčastější závady

  • Poruchy senzorů hmotnosti nasávaného vzduchu - následkem je snížený výkon motoru.
  • Zatuhávající lopatky turbodmychadel - následkem je kolísání výkonu, netýký se 1.9 TDI/66 kW do roku 2000.
  • Zvlněné brzdové kotouče - s následkem vibrací při brzdění, brzdy nejsou dostatečné pro rychlostní excesy.
  • Zatuhávající tandemový mechanismus stěračů - teče do nich a jejich klouby zatuhnou – obvykle při dešti během jízdy, po roce 2000 učinil v roce 2000 konstrukční opatření.
  • Klepání příčných stabilizátorů - vinou vůle v silentblocíh, oprava za pár stokorun.
  • Opotřebení startérů - paradoxně pak nestartuje zejména teplý motor.
  • Praskající mechanismus elektrického stahování oken - závada charakteristická po všechny deriváty Volkswagenu Golf IV.
  • Krátká životnost ložisek kol - některé exempláře měly z výroby nekvalitní ložiska.
Přednosti a nedostatky
  protikorozní ochrana
  úsporné, pružné a spolehlivé motory 1.9 TDI/66 nbo 81 kW
  obrovský zavazadelník
+ dílenské zpracování
  široká škála variant včetně 4x4
  dostupný servis, bohatá nabídka dílů
   
  nejisté jízdní vlastnosti
  nepřesné řízení ubývá ojetin v dobrém stavu
  absence místa vzadu (zejména do 1998)
- výskyt líných (1.4 MPI/44 kW, 1.6 MPI/55 kW, 1.8 20V/92 kW a 1.9 SDI/50 kW) motorických verzí
  pochybná estetická hodnota interiéru (do 1998, později u levnějších verzí)
  bubnové brzdy vzadu u většiny verzí (např.u 1.9 TDI/66 kW)
  velmi slabé světlomety do 2000
  vysoko umístěné mlhovky nejsou moc účinné
  malý výskyt automatických převodovek


Škoda Octavia II 1.9 TDI PD

skoda octavia svetmotoru technika skoda octavia svetmotoru technika

Po dvou stech tisících kilometrech nebylo na octavii druhé generace žádné opotřebení vidět. Slyšet bohužel ano.

Studené chytne úderné čerpadlo-tryskové TDI okamžitě, ale teplé docela dlouho točí. Tak přesně se u TDI hlásí opotřebený startér, někdy stačí i jen slabá baterie.

Jízdní dojmy: Rachot, ale jinak kvalita

Octavia II 1.9 TDI PD/77 kW Ambiente, 2005, 195 000 km, 175 000 Kč)

V jakém stavu bude motor po 195 000 kilometrech? To jde dnes překvapivě snadno zjistit! Řídicí systém Bosch EDC 16 má v sobě naprogramován test komprese a po připojení diagnostiky jej rád předvede. Volíme příslušnou položku v redakčním KTS 200 a podržíme klíček v poloze start. Motor točí, ale nechytá. Místo aby vstřikoval naftu, počítá řídicí systém otáčky při kompresním zdvihu každého válce. Píst s nižší kompresí by šel nahoru rychleji. Naměřili jsme 281, 281, 281 a 280, vypovídací hodnotu by měl rozdíl kolem sedmi. Prostě kompresi

má motor po dvou stech tisících jako novou. Netěsnost pístů ve válcích, coby odvěký mor ojetých dieselů, se

TDI naprosto netýká nejen dle této naší letmé, ale i mnohem lépe vypovídajících zkušeností automechaniků. Spotřeba v našem testu byla 5,9 l/100 km.

Ach, ty dvouhmoťáky

Motor jede krásně, ale při akceleraci duní. Daleko víc než staré TDI v jedničkové Octavii, ale také víc, než si pamatujeme z nových testovacích dvojkových. Znamená to, že dvouhmotový setrvačník již je těžkým životem znaven, utahán na mez pružnosti a špatně tlumí. Až začne rachotit, budete jej měnit. Nezávislí opravci dnes nabídnou i přestavbu na jednohmotový se zhruba poloviční úsporou za materiál, což ovšem kromě zvýšené

hlučnosti znamená i velké namáhání nikterak naddimenzované převodovky.

Tlumiče rozbijí kastli

Motor není to jediné, co se v Octavii s přibývajícími kilometry začíná ozývat. Daní za radikální vylepšení jízdních

vlastností jsou tužší tlumiče s výraznou progresí, které na kvalitních cestách budí zdání dokonalosti. Ovšem různé díry znamenají tvrdý náraz přímo do karoserie. A jelikož těch děr projede oktávka za život nepočítaně, i karoserie časem ztrácí tuhost a začíná silně vrzat. Verze kombi mají díky menší výklopné stěně tužší karoserii a po letech vržou méně.

Technické údaje
Motor přeplňovaný vznětový 8V čtyřválec se sdruženými vsřikovači čerpadlo-tryska
Zdvihový objem 1896 cm3
Největší výkon 77 kW při 4000 ot./min
Největší točivý moment 250 N.m při 1900 ot./min
Převodovka pětistupňová přímo řazená
Zavazadlový prostor 560 l
Rozvor náprav 2578 mm
Vnější rozměry 4472 x 1770 x 1460 mm
Maximální rychlost 192 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s
Spotřeba paliva při 120 km/h 5,1 l/100 km
Cena zkoušeného vozu 175 000 Kč

Automobilky se často při stavbě nové generace snaží s minimálními změnami techniky dosáhnout co nejodlišnějšího vzhledu. Škoda Auto tvoří asi výjimku. Druhá Octavia je totiž té první hodně podobná, technicky ovšem zcela jiná. Nejde přitom jen o víceprvkovou nápravu, s níž se Octavia již na mokré dálnici náhle neroztočí a většinou je bezpečně nedotáčivá. Jiná je i přední náprava, převodovky a kámen na kameni v průběhu času nezůstal ani u palety motorů. Vznětové agregáty však zle postihly zpřísňující se emisní limity. Kombinace dieselů s filtry pevných částic (standardně u modelů RS 2.0 TDI/125 kW a Scout 2.0 TDI/103 kW) se ukázala jako trestuhodné tápání – zejména RS nefungovalo snad nikdy a je dnes jednou z nejzlobivějších ojetin vůbec. Již v roce 2008 tento motor nahradilo méně problémové řešení s common railem. Dvoulitry vůbec zlobily na mnoho způsobů – uměly mít porézní hlavy, ještě rychleji ničí drahé (kolem 20 000 Kč) dvouhmotové setrvačníky. Rozumný zájemnce o ojetinu dá přednost nedávno vyběhlé devatenáctistovce, jejíž verze Euro 4 měla výkon 77 kW, v praxi až 90. Na nedostatečný zátah si nikdo nebude stěžovat, což se o moderním nástupci 1.6 TDI CR, který s kubíky přišel o točivý moment odspodu a se systémem PD o rychlou reakci i výkonové bonusy, říci nedá. Devatenáctistovku TDI PD bylo možné skloubit i se samočinnou převodovkou DSG. Kombinace s filtrem pevných částic je zde častější jen u aut z dovozu – poznáme je dle kódu 7GG na datových štítcích (vylepeny na druhé straně servisní knížky a vedle rezervy).

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

Nejčastější závady

  • Opotřebené dvouhmotové setrvačníky – hlásí se rachotem při volnoběhu, akceleraci a vypínání motoru, stojí 20 000 Kč.
  • Předčasně opotřebená turbodmychadla - pískají jako siréna záchranné služby, příčinou je měkká konstrukce airboxu umožňující pronikání nečistot kolem tělesa filtru.
  • Prodřená hydraulická zdvihátka - následkem může být i vážné poškození motoru – potkání se.
  • Pronikání nafty do oleje - následkem selhávajících těsnění PD jednotek v hlavě válců či vnitřní netěsnosti tandemového čerpadla.
  • Závady manuálních převodovek - některé mají z výroby nekvalitní ložiska, řazení pak občas stávkuje.
  • Vrzání karoserie - liftback nemá zrovna příkladnou torzní tuhost a je namáhán od tuhých tlumičů.
  • Vůle v silentblocích na zadní nápravě - projevuje se směrovou nestabilitou vozidla, silentbloky lze měnit samostatně.
Přednosti a nedostatky
  jízdní vlastnosti
  přesné řízení a řazení
  vynikající samočinné převodovky DSG
+ široká škála výbavy na přání včetně vyhřívaných zadních sedaček, samozatmavovacích zrcátek či adaptivních světlometů
  dynamické vznětové motory TDI a nové zážehové agregáty TSI
  ještě větší zavazadelník než dříve
  propracovaný interiér
  dostatek prostoru i vzadu
  široká nabídka ojetin
  nadčasový design
   
  hlučné motory TDI PD
  problematické výkonnější vznětové verze
  2.0 TDI PD včetně RS
- výskyt problematického spojení TDI PD s DPF, tedy filtrem pevných částic
  vrzání karoserie – zejména u liftbacku
  mnoho ojetin po firmách s vysokými nájezdy km
  obliba mezi zloději


Martin Vaculík
Diskuze (61)
20. 12. 2012 16:02
Spotřeba :-)
Mám Oktávku z roku 1999 a moje spotřeba se pohybuje od 4,0 do 6,0 (za šest litrů jezdím, když na to fakt šlapu) a spokojenost:-)
5. 11. 2012 21:09
Re: Tunel
Jo ten tunel mě trochu tlačí taky a to mám jen 190cm. Ale neni to nic strašnýho a občas jsem i rád že se poměrně lehce můžu nohou zapřít. Jinak auto jsem koupil spíš proto, že jsem byl dotlačen a věčně řikám jakej je to s**č a ono mě každym kilometrem přesvědčuje o opaku, Je to docela zajímavá hra :-)
Avatar - honza84
5. 7. 2012 21:20
Re: Tunel
Tak je to malý auto, spoustě lidem to stačí ale já sem spokojenej jenom v superbu - co se škodovek týče. Spousta lidí dneska staví na piedestal dvojkovou octavku a baštěj marketingovej balast kdy si O2 hraje na větší než je ale taky je to malý auto.
Avatar - honza84
5. 7. 2012 21:14
Re: Octavia
Tak já zase nákej extra fanoušek škodovek nejsem a přesto sem přesvědčenej že Superb první řady byl dobrej kup a že to je výborný auto
18. 4. 2012 07:37
Re: ne jen doměnka
Moje řeč, prostě spotřební zboží.