Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

 

Přes dosažený technický pokrok u jiných pohonů zůstává vznětové osobní auto nejúspornějším nástrojem individuální přepravy.

V Evropě nemáme těžařské společnosti, ale zato celou řadu energetických. A tudíž velmi silnou lobby, která tlačí na používání elektrické energie v dopravě. Například automobily se spalovacími motory musí v každé reklamě strašit údajem o emisích CO2, podobně jako cigarety tím, že škodí zdraví. Elektromobily se tváří, jako by jízdou s nimi žádné emise nevznikaly, vždyť přece nemají výfuk. Ale z výsledného energetického přepočtu, ztrát při transportu a účinnosti výroby elektřiny v převážně tepelných elektrárnách vyplývají elektrickému smartu emise větší než Mercedesu třídy E se šestiválcem pod kapotou.

Pod tlakem emisních norem došlo k prudkému vývoji zážehových motorů, které musí opouštět tradiční nepřímé vstřikování do sacích kanálů a škrticí klapku, což je kombinace z hlediska čistoty emisí dlouhodobě problematická. Nové technologie (přímé vstřikování či proměnný zdvih ventilů) jdou ruku v ruce s přeplňováním a nárůstem specifických výkonů, spotřeba přitom klesá. Vznětový motor se zdá být ohrožen i z druhé strany. Předkládáme proto seznam argumentů, jimiž by se měl příznivce dieselu (tedy racionálně smýšlející člověk) před novými samozvanými věrozvěsty obrnit.

1. Diesel je spolehlivější než dříve

Oslovené diesel servisy se shodují, že auta se vstřikováním common rail vyrobená v posledních čtyřech letech jsou velmi spolehlivá. Že problémy zmíněného systému na přelomu tisíciletí se již na současných vozech neopakují. Holt co nenasimulovali zkušební jezdci při vývoji, to dokázali skuteční motoristé a paliva průměrné jakosti. Výrobci se poučili. Vývojem prošly technologie, materiály (běžně se používají povrchy ze syntetického diamantu) i řídicí elektronika. Jak ta může zabránit závadám? Tím, že své ovládací impulzy přizpůsobí opotřebení vstřikovače. Masivní závady vstřikovacích systémů Denso v minulých letech mohly být dány nikoliv choulostivostí vstřikovačů, ale právě omezenými schopnostmi jednotek v tomto směru.

2. Diesel je spolehlivější než benzinový motor

Nafta na rozdíl od benzinu nesmývá olejový film z válců, takže vznětové motory déle vzdorují opotřebení. Navíc diesel není citlivý na bohatost směsi. Spaluje v prostředí přebytku kyslíku. Když vstřikovací zařízení nepracuje správně a nafty je méně, motor méně jede, ale nezastaví se. Pokud je nafty více, naopak více jede či více kouří, ale opět se nezastaví. Jestliže je špatně rozprášena, pracuje hlučně, špatně táhne, hodně žere, ale stále jede. Ano, platilo to zejména u dieselu bez filtru, který se nemohl při vysoké kouřivosti ucpat, ale principiálně vyšší spolehlivost vznětového principu spalování zůstává. Zážehový motor potřebuje směs správného poměru vzduchu vůči palivu, jinak se vůbec nemusí podařit ji zapálit. Na správném složení směsi také závisí funkce katalyzátoru. Když vlivem nesprávného složení spalin reakce v něm „zhasne“, kontrolní lambda sonda to ihned pozná a agregát přejde do nouzového režimu. Sklony ke kolísání bohatosti směsi jsou vlastní všem opotřebeným zážehovým motorům a způsobeny změnami vnitřní aerodynamiky vlivem karbonových úsad. Funkce dnešního zážehového agregátu je mnohem více závislá na jeho stavu – již při mírném opotřebení motor přestává fungovat, protože se prudce zhoršuje složení emisí a ty mají v současných řídicích jednotkách prioritu.

3. Výkon dieselu není limitován

Nepřímo limituje výkon dieselu schopnost vstřikovačů kvalitně rozprášit potřebné množství paliva v krátkém čase či negativní vlivy jeho zvyšování na charakteristiku (velká turbodmychadla mají velkou setrvačnost a projevují se turboefektem). O moc vyšší otáčky diesel nikdy mít nebude, ale točivé momenty dále porostou. Plnicí tlak není ničím limitován. U zážehových motorů platí, že plnicí tlak smí být jen takový, aby v kombinaci s kompresí motoru nedosáhl hranice samozápalů - tedy vznícením benzinu teplem ještě před přeskočením jiskry. Přímé vstřikování benzinu do válců, které kompresní prostor ochladí, toto riziko posouvá, nikoliv eliminuje. Předcházení samozápalům extrémně bohatou směsí (jak tomu bývalo u přeplňovaných agregátů formule 1 s objemem 1500 cm3 a výkonem 1000 koní) není při dnešních požadavcích na čistotu spalin možné. Přímé vstřikování umožňující benzinovým turbomotorům růst specifických výkonů navíc přináší nový problém – kouřivost. Ano, benzinové motory dnes produkují pevné částice čili saze, jelikož ne všechny kapky se před zapálením stihnou dokonale odpařit. Pro příští emisní normy si budou možná muset život zkomplikovat filtry pevných částic po vzoru dieselů.

4. V naftě je víc energie než v benzinu

Současná cenová výhoda nafty proti benzinu není zásadní, v některých zimních obdobích bývá litr nafty dokonce dražší než stejné množství benzinu. Ovšem obě paliva mají rozdílnou hustotu. Litr benzinu váží 720 až 775 g, litr nafty více – 820 až 845 g. Výhřevnost na kilogram mají obě pohonné hmoty zhruba stejnou (benzin 42,0 až 43,5, nafta 42,5 MJ/kg). S každým litrem nafty tak tankujete více energie a dojedete dále, i kdyby vyšší účinnosti vznětového motoru nebylo. Navíc povinné biopříměsi dále mění tento poměr ve prospěch nafty. Etanol má výhřevnost jen 26,8 MJ/kg, jeho pětiprocentní přídavek snižuje výhřevnost benzinu asi o 2,5 procenta. Do nafty přidávané FAME má výhřevnost nižší jen zanedbatelně.

5. Diesel má vyšší účinnost

To je asi nejdůležitější přednost vznětového motoru, plynoucí z jeho vyšší komprese a nižších čerpacích ztrát (nesaje skrz škrticí klapku). Z technických údajů automobilek se bohužel vytratil údaj o měrné spotřebě, z nějž lze vypočítat účinnost motoru. To proto, aby zákazník neměl šanci objektivního srovnání a marketing jej mohl tahat za nos. Posledním mohykánem je Ford, jehož vznětové motory TDCi mají účinnost 45 % (při měrné spotřebě 195 g/kW.h) a nové zážehové jednotky EcoBoost (s turbodmychadlem a přímým vstřikováním) maximálně 40 procent.

Příště: Kde má diesel Achillovu patu

Výše uvedený text vznikl původně pro SM Diesel Speciál, jímž jsem pod Světem motorů navázal na tradici časopisu AutoDiesel, který jsem vedl v letech 2006 až 2010. Jde tedy o čtivo pro příznivce vznětových motorů. Svobodný člověk může fandit čemu chce a kromě racionálních důvodů mohou být tyto i emocionální. Když otevřete magazín o jezdectví, taky se zřejmě nedočtete, že kůň je nebezpečné a záludné zvíře a že mnohem lepší je chovat akvarijní rybičky. Znamená to, že relativizuji vlastní závěry? Že jsem jím chtěl jen potěšit příznivce dieselů? Vůbec ne. Vše je pravda pravdoucí, nicméně motorista, který se zatím o techniku dieselu hlouběji nezajímal, by měl vědět jednu věc: Diesel je vysoce účinný, ale ta spolehlivost závisí na typu provozu. Zejména od nástupu normy Euro 5 v roce 2010, kdy již žádné osobní dieselové auto neunikne sériové montáži filtru pevných částic. Pravidelní čtenáři našich speciálů o dieselech problematiku ukládání a vypalování sazí znají, zde cítím potřebu ji malinko připomenout. Příští týden si proto vysvětlíme, pro koho a proč diesel není nejvhodnější volbou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…