Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

 

Zdeněk Janda ze společnosti Cimbu Autosport nedá na kultovní 1,9 TDI dopustit.

Vinou zpřísňující se emisních předpisů už nikdy nikdo nevyrobí tak skvělý diesel, jako byly jednotky 1.9 TDI/66 či 81 kW z koncernu VW. Jeden z mnou upravených agregátů najel 860 000 km a asi někde ještě jezdí, pouze mi zmizel z dohledu...

Jedná se o motor nadprůměrně spolehlivý, relativně tichý, pružný, s dostatečným výkonem a šokující spotřebou. Mnozí moji zákazníci skutečně s lehkou nohou jezdí delší cesty za čtyři litry na 100 km, 5,5 l už je dosti svižné tempo a přes 7,5 l/100 km se nedostane ani závodník.

Tyto skvělé vlastnosti jsou vedle osmiventilové techniky dané také tvarem spalovacího prostoru v pístu a relativně velkými kapénkami vstřikované nafty. Tomu se asi divíte, vždyť přeci úkolem vstřikovače je rozprášit naftu co nejjemněji. Ano, ale jen pokud může prášit vícekrát za sebou tak, aby najednou nezačalo hořet příliš velké množství nafty a nedošlo k tvrdému nárůstu expanzních tlaků. To umí common rail, ne PD. Větší kapky začínají hořet postupně a expanzní tlak plynule roste po celý pracovní zdvih pístu. Proto mají klasická TDI tak měkký a plynulý záběr. Jenom holt touto technikou nelze docílit extra příznivých emisí, protože některé větší kapky se spečou na saze a výsledkem je kouřivost.

Nejspolehlivější v této řadě jsou agregáty 1.9 TDI/66 kW s kódem AGR, což jsou vlastně první motory TDI, co se do octavií montovaly. Turbodmychadlo u tohoto agregátu má regulaci obtokovým kanálem, oběžná kola jsou malá a tím pádem méně náchylná k deformaci při nedochlazení turbodmychadla po rychlé jízdě. Mění-li majitel motorový olej v intervalu 10 000–15 000 km (delší lhůty jsou populismem odmítaným všemi techniky a řadou studií), vzduchový filtr s každým olejem, tankuje u prověřených čerpacích stanic, naftový filtr mění každých 30 000 km, dochlazuje motor i turbo po zátěži a po každých 100 000 km, nebo pěti letech mění komplet rozvody i vodní pumpu a vždy po 150 000 km vyčistí EGR ventil, je tento agregát prakticky nesmrtelný. U motorů kódového označení ALH s VGT turbodmychadlem regulovaným naklápěním rozváděcích lopatek je potřeba jednou týdně teplý agregát vytočit krátkodobě přes 4000 ot./min, aby došlo k naklopení lopatek v celém rozsahu, čímž se předejde zreznutí a následným nákladným opravám.

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Problémy se starty teplého motoru vyřeší preventivní repase startéru. Studený agregát nažhaví, proto nastartuje, u teplého musí kompresní teplo vytvořit svým záběrem právě startér. Má-li ojeté uhlíky, velké vůle na ložiskách a podobně, vyrobí ho až po více otáčkách. Předpokladem je též akumulátor v dobré kondici. Všem dobře známé jsou závady senzorů hmotnosti vzduchu, které však považuji za skoro vyřešené. Nové typy senzorů s jinak řešeným prouděním vzduchu se již zanášejí nečistotami mnohem méně. Motory 1.9 TDI PD konstrukčně vycházejí z předešlých 1.9 TDI, rotační čerpadlo zde však nahradily elementy čerpadlo-tryska, důvodem bylo plnění emisní normy Euro 4. Větší hlučnost je dána vstřikovacím tlakem 2100 barů, díky kterému se palivo přes menší otvory v tryskách rozptýlí na jemnější kapénky, ale také jeho daleko rychlejším vznícením ve válci. Výsledkem lepších emisí tak je vyšší hlučnost motoru s velmi prudkým nárůstem expanzních tlaků a paradoxně i vyšší spotřebou, obvykle tak o litr na 100km. Spolehlivost by mohla být prakticky shodná s TDI, nebýt daleko většího rozšíření prodloužených intervalů výměny oleje. Motor TDI PD olej přitom namáhá mnohem více než staré TDI. Recirkulace výfukových plynů je u tohoto motoru daleko častěji v činnosti, takže kontaminace oleje sazemi je o dost vyšší. Bohužel dnes není cílem legendární spolehlivost motorů TDI, ale spíše stav, kdy agregát ukončí svou životnost s koncem záruky. Vlivem dlouhých intervalů výměn oleje, vzduchového a naftového filtru je spolehlivost i životnost motorů TDI PD v praxi několikanásobně nižší. Zkoušky prokázaly, že oleje long life v těchto motorech jsou po 17 000 bez přísad, přesto v nich běžně setrvávají dalších 10 000 km. Za tu dobu brusná olejová emulze nemilosrdně opracovává všechny třecí plochy, přičemž nejhorší stav je na hlavě motoru a kluzném ložisku turbodmychadla.

Bazar: Škoda Octavia TDI vs. Škoda Octavia TDI aneb dvě generace ve srovnání ojetin

V hlavě dochází k prodření horních ploch ventilových zdvihátek a nevratným změnám na vačkách, zvětšování vůlí ventilových vodítek a tím následnému ulomení talířku ventilu. U motorů, kde majitelé mění olej po 10 000–15 000 km, nedochází ani k vyviklání PD elementů v hlavě, což mnozí považují za zákonitou závadu. Olej bez přísad napadá pryžová těsnění, například se drobnou netěsností středního ložiska turbodmychadla dostává do sacího traktu. Poté praskají napadené tlakové hadice, degenerují drobné hadičky managementu motoru i samotné regulační ventily. Menší otvory ve vstřikovací h tryskách jsou citlivější na nečistoty v naftě. Motory TDI PD mají vždy turbodmychadla VGT, takže potřeba občasného důrazného vytočení platí i u nich. Jejich závadám se dá předcházet kombinací nešizeného servisu a poučeného uživatele, hlučnost částečně vyřeší modifikace softwaru řídící jednotky. Jedinou zásadní nevýhodou tak zůstává spotřeba paliva, která je prostě o litr vyšší než u původních TDI.

Zdeněk Janda, Cimbu Autosport

(Původně vyšlo v magazínu Svět motorů Diesel Speciál)

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii

Turecko zablokovalo přístup k Wikipedii - volně přístupné…

Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie do Londýna vzkázalo, že v…

 
Zdroj: Svět motorů Speciál

Štítky Technika Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Dnes 19:10

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí z úřadů i škol

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

 

iSport.cz

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS problémy s kolenem

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS…

Hokejový obránce Michal Jordán vypadl z boje o nominaci na mistrovství světa. Zkušený bek má po dnešním tréninku…

SESTŘIHY: Sparta porazila Příbram, Boleslav otočila se Zlínem

SESTŘIHY: Sparta porazila Příbram, Boleslav otočila…

Fotbalisté Sparty ve 26. kole ePojisteni.cz ligy vyhráli na půdě Příbrami 2:1 a upevnili si třetí příčku.…

 

Reflex.cz

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie dnes do Londýna vzkázalo, že v jednáních o vystoupení Británie z EU budou…

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v posilovně spát

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v…

Místo úmorného cvičení, kterému se každý týden oddávají tisíce lidí ve všech koutech světa, se na londýnském…