Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley Continental GT - nejočekávanější Bentley historie

Miroslav Kudělka
Autosalón v Paříži se stal dějištěm světové premiéry nejnovějšího produktu továrny v Crewe, kupé Continental GT. Tato novinka zahajuje novou kapitolu filozofie vozů Bentley, která se po půlstoletí v majetku Rolls-Royce poněkud odchýlila od původního...

Myšlenka konstrukce vysokovýkonného kupé není u Bentleye nová, ale až vstup nového vlastníka VW a finanční injekce 500 miliónů liber umožnila její realizaci. Tato částka ovšem nebyla celá použita na vývoj vozu, ale také na celkový přerod automobilky na moderní výrobní a vývojovou základnu. VW také poskytl své vývojové a testovací zázemí a především hlavního designéra Dirka van Braeckela, který je pro nás zajímavý svým působením ve Škodovce. Zadání bylo celkem jednoduché, postavit vysokovýkonné kupé pro čtyři cestující, které bude na první pohled prozrazovat příslušnost k věhlasné značce. Co zní jednoduše, v praxi vždy přináší nemalé komplikace a tak se tým pod vedením van Braeckela pustil do studia všech předchozích kupé firmy a za hlavní použil Bentley Speed Six z roku 1928 a R-type Continental ročníku 1952. Jakmile byly vysledovány charakteristické znaky, vše se muselo zapomenout, aby nevznikla nějaká retro kreace. Upřesnilo se zadání, které obnášelo tyto základní prvky. Automobil musí mít velmi krátký přední převis, velkou vzdálenost mezi osou přední nápravy a předním sklem, zachovat čtyři kruhové světlomety. Z těchto základních charakteristik se po čtyřech měsících usilovné práce vykrystalizoval výsledný tvar.

V bočním pohledu vyniká mohutná silueta. Hladká linie kabiny, která postrádá střední sloupek lehce kontrastuje s mohutnými zadními blatníky evokujícími přikrčenou šelmu připravenou k útoku. Ve splývající zádi se ukrývá nejen solidní zavazadlový prostor o objemu 355 litrů, ale mezi jeho víkem a spodní hranou zadního okna je integrován nenápadný spoiler, který se ve vyšších rychlostech samočinně vysouvá. Dalším, poněkud více patrným aerodynamickým prvkem je přední spoiler s trojicí mohutných otvorů, které směřují vzduch k chladiči a mohutným brzdám. Celkový tvar karosérie je natolik aerodynamicky účinný, že se bez dalších prvků zvyšujících přítlak ve vysokých rychlostech zcela obejde. Při pohledu zepředu zaujme mohutnost, dozadu se rozšiřující, kapoty a čtyři veliké kruhové světlomety s čirou optikou. Tato část působí velmi silově a jednoduše. Naopak záď vozu s velkými rudými koncovými světly, zachovává tradiční splývavou linii britských vozů, která je však rozbita originálním prolisem nad nárazníkem. Zajímavě si pohráli konstruktéři s tvarem a umístěním třetího brzdového světla. Jelikož o jeho tvaru předpisy nic neříkají, tvoří jej pouze 3 mm vysoký a metr široký proužek nad zadním oknem. U vozů Bentley poměrně neobvyklá, ale u supersportovních kupé zcela běžná, je velká redukce chromovaných doplňků na povrchu karosérie. Jejich použití se zúžilo pouze na dveře, rámečky oken, typickou masku chladiče a dvě elipsoidní koncovky výfuku.

Jelikož se jedná o vůz kategorie Grand Turismo, je nasnadě, že bude poháněn odpovídajícím motorem. Vzhledem k požadavku na maximální prostor pro posádku, byl zvolen šestilitrový motor W12 s produkce mateřského koncernu VW. Jeho výkonové parametry jistě dostačují pro pohon jakéhokoli sportovního vozu, ale pro Bentleye jsou požadavky poněkud odlišné. Bylo nutno jej upravit, pro dosažení patřičného točivého momentu v nejnižších otáčkách. Jelikož zvětšení objemu již nebylo možné, na řadu přišlo přeplňování. S jeho používáním má britská firma již 20leté zkušenosti a tak bylo rozhodnuto pro použití dvou turbodmychadel KKK. Dvě turba byla zvolena nejen pro menší rozměry a tudíž rychlejší reakci, ale především pro možnost použití dvou katalyzátorů blízko u motoru, které vede k jejich rychlému ohřevu a náběhu plné výkonnosti čištění výfukových plynů. Bližší informace o úpravách motoru automobilka zveřejní až ve druhé polovině příštího roku, po rozběhu prodeje. Přibližná hodnota výkonu je již však oznámena lakonickým "přes 500 koní". Tento výkon bude dozajista doprovázen neméně úctyhodnou hodnotou točivého momentu a tak bylo rozhodnuto, že pro zajištění bezpečných jízdních vlastností bude použit pohon všech kol. Stalo se tak poprvé v historii značky. Jelikož však zákazníci značky Bentley jsou zvyklí na pohon zadních kol, tak byla zvolena charakteristika s většinovým podílem točivého momentu na zadních kolech. Ke špičkovému motoru a pohonu jednoznačně patří také špičková převodovka, kterou pro Bentleye dodává firma ZF. Jedná se šestistupňovou automatickou převodovku se systémem řazení Tiptronic pro možnost ručního řazení páčkami pod volantem. Řadící mechanismus prošel intenzivním vývojem a výsledkem je taková jemnost řazení, že změnu rychlostního stupně zaznamená posádka pouze díky změně polohy ručičky otáčkoměru. Počet rychlostních stupňů se možná zdá na šestilitrový turbomotor přehnaný, ale po zdravé úvaze bylo rozhodnuto, že většina majitelů těchto vozů je používá pro zábavu a tudíž větší počet převodů jedině uvítají.

Také podvozek vozu musí vykazovat vynikající vlastnosti, vždyť automobil dokáže uhánět rychlostí až 290 km/h a tudíž je potřeba excelentních jízdních vlastností. Tyto požadavky nejlépe splňuje přední lichoběžníková náprava se dvěmi trojúhelníkovými rameny a zadní víceprvková náprava. Na přední nápravě se dlouho pracovalo, aby se zamezilo přenosu dynamických reakcí do řízení. Všechna ramena náprav jsou vyrobena z hliníkové slitiny a pomocný rám přední nápravy je z nerezivějící oceli. O ideální kontakt velkých 19palcových kol s vozovkou na všech površích se starají vzduchové pružiny s pneumatickými tlumiči. Vzduch dostal přednost před klasickými vinutými pružinami z několika důvodů. Nenamáhají tlumiče bočními silami, lze snadno nastavovat jejich tuhost a v neposlední řadě udržují stálou světlou výšku vozu, nezávisle na zatížení. Elektronicky ovládané tlumiče poskytují možnost volby různých režimů. Navíc jsou díky senzorům umístěným kolem celého vozu a výkonné řídící jednotce, schopny měnit svou tuhost průběžně v každé jízdní situaci aniž by řidič cokoli zaznamenal. Ve výbavě podvozku vysokovýkonného vozu nemohou chybět elektronické systémy jako kontrola prokluzu či ESP (stabilizační systém). Ty jsou u kupé GT nabízeny v základní výbavě, ale jejich funkce je vypínatelná. Jelikož se předpokládá, že tento vůz bude řídit pravý sportsmen, který si s ním dokáže poradit i bez těchto vymožeností, byly jízdní vlastnosti navrženy tak, aby elektronika pouze jemně dolaďovala chování vozu a ne zajišťovala jeho bezpečnost. Na výkonných brzdách s dutými kotouči také nechybí ABS a rozdělovač tlaku při nouzovém brždění.

Prošli jsme již téměř celý vůz a zbývá nám tak jen to, co je pro většinu lidí jediné s čím přichází do přímého kontaktu - interiér. Ten byl pojat v tradičním stylu značky ovšem s přihlédnutím, že tento vůz budou kupovat hlavně noví zákazníci, kteří očekávají nejen klasiku, ale také nejmodernější technologie. Velký problém řešili konstruktéři v rozmístění ovladačů a informačních ploch. Nakonec byla přístrojová deska rozdělena do dvou funkčních zón. Informace a prvky nezbytně nutné k ovládání vozu a ovládání rádia, jsou umístěny přímo před řidičem a na multifunkčním volantu. Ostatní funkce byly soustředěny na středovou konzoli. První oblasti dominují dva kruhové přístroje, rychloměr s otáčkoměrem a malý display. Ten zobrazuje nejnutnější funkce a nahrazuje množství kontrolek. Druhé sekci dominuje velký display navigačního systému a palubního počítače a dále je zde ovládání klimatizace a spousty pokročilých funkcí, jejichž seznam je velmi dlouhý. Co na přístrojové desce ovšem nesmělo chybět, jsou klasické kruhové výdechy ventilace a analogové hodiny v horní části středové konzoly. Specialitou Bentleye, co se vybavení interiéru týče, je vlastní výroba sedaček. Tato firma je jediná, která si je vyrábí sama, neboť je přesvědčena, že sedačka má rozhodující vliv na pohodlí ve voze. Aby se docílilo pohodlí pro všechny potenciální zákazníky, technici firmy se vydali i do americké NBA, kde proměřovali ty nejvyšší basketbalisty, jejichž proporcím musejí jejich interiéry také vyhovět. Díky těmto poznatkům se podařilo celý interiér navrhnout tak, aby zde měli maximální pohodlí dva dospělí a dvě děti na zadních sedadlech. Ve využití prostoru se šlo tak daleko, že přestože se jedná o sportovní vůz, díky otvoru v přepážce za zadními sedadly, není problém přepravit čtyři cestující a také jejich lyže aniž byste museli použít střešní nosič. Nezapomnělo se ani na bezpečnost. Tu zajišťují bezpečnostní pásy s předpínači na všech čtyřech sedadlech, z toho přední jsou kotvené přímo na sedadlech, doplněné množstvím airbagů. Konkrétně jsou to dva vpředu, 4 boční a dvě hlavové záclony. Neodmyslitelnou součástí značky je také kožené čalounění a dřevěné obklady interiéru. Díky nejnovějším technologiím bylo dosaženo maximální využití kůže a dříve nepředstavitelných poloměrů ohybu dřeva. Sportovní atmosféru navozuje spousta drobností z hliníkové slitiny.

Bentley provedl důkladnou marketingovou studii, kdo by si takový automobil kupoval a zjistil, že hlavní část zákazníků budou muži vlastnící své firmy, kteří ve svých garážích mají již nejeden automobil. Ti mají teď ještě možnost volby mezi ostrými supersporty, nebo právě Bentleyem, který nabízí nevšední dynamiku, 0-100 km/h pod 5 sekund, ale také prostor a pohodlí vhodné pro každodenní ježdění. Máte-li pocit, že právě Vy musíte mít tento skvost ve své garáži, tak vězte, že bude poněkud levnější než stávající luxusní limuzíny, nicméně stále se bude cenově pohybovat daleko nad 5 milióny korun...



Miroslav Kudělka