Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley: okřídlené B (+české ceny)

Aleš Jungmann
Diskuze (39)

Bentley...to jsou luxusní, výkonné vozy a drahé vozy. Pojďme si o nich povědět něco bližšího.

Historie značky Bentley se začíná psát 19. ledna 1919 a již od samého počátku své existence ji její zakladatel Walter Owen Bentley (1888–1971) vedl směrem ke sportovní exkluzivitě. Značka získala cenné úspěchy na závodních tratích a přitom si budovala pověst výrobce vysoce kvalitních vozů s maximálním pohodlím při zachování sportovních vlastností. Tuto vlastnost se značce dařilo zachovat i v období, kdy její vozy do značné míry kopírovaly automobily mateřského Rolls-Royce. Po převzetí značky koncernem VW v roce 1998 však nastal radikální posun právě směrem ke sportovnímu duchu značky. Prvním krokem bylo nasazení sportovních prototypů Bentley do vytrvalostních závodů (Bentley Speed 8 zanechal v Le Mans dobrý dojem), dalším bylo představení elegantního kupé Continental GT a zatím posledním představení modelu Continental GT Speed.

Naším cílem ale není historie, o bohaté minulosti výjimečné anglické značky Bentley bylo napsáno spoustu krásných publikací, my se zaměříme na současnost a malé představení výbavy, jízdních výkonů a v neposlední řadě také cen těchto automobilů.

K vozům této kategorie patří i vynikající technika pod kapotou. Filozofie značky Bentley však zásadně odmítá jakékoli samoúčelné používání technických novinek, které majiteli vozu nepřináší žádný užitek. Proto v konstrukci tohoto vozu nenajdeme žádné převratné inovace, které by nebyly již odzkoušeny a ověřeny v dlouholeté praxi někde jinde. Zlí jazykové mohou tvrdit, že modely Continental nejsou nic jiného něž načančaný Volkswagenem Phaeton. Ano, prodejci ani majitelé to neslyší rádi, je to ale tak. Tedy...z části. I přes shodnou podvozkovou platformu D1, stejný agregát W12 (v Bentley dvojitě přeplňovaný) či například volant jde o jiný vůz. Vozy výrobní řady Continental totiž potvrzují staré moudro, totiž že celek je více než pouhý součet jeho částí. Z těchto vozů sálá aristokracie smíšená s dynamikou, což je mix, který se zákazníkům po celém světě zamlouvá a tak jsou tyto modely velmi prodejně úspěšné. Nechejme nyní stranou staré známé modely Arnage, Brooklands a Azure a pojďme si nyní blíže představit současný základní kámen celé modelové řady automobilky Bentley, vůz Continental GT.

Continental GT je milníkem historie značky Bentley, jelikož je to po 70 letech první zcela nový model. Jeho vznik umožnil nový vlastník značky, koncern VW, který do jeho vývoje a modernizace továrny v Crewe investoval horentních 500 mil. liber. Práce na jeho vývoji začaly v roce 1999 a design byl svěřen Dirku van Braeckelovi. Vzniklo tak kupé s uspořádáním sedadel 2+2, kterému pod kapotou tepe silný šestilitrový widlicový, dvojitě přeplňovaný benzinový agregát. Vynikajícímu využití obestavěného prostoru přispívá nemalou měrou také konstrukce motoru W12 jenž je dlouhý pouhých 513 mm, čímž překonává i mnohé osmiválce a samozřejmě je mnohem kratší než tradiční V12. Dvojité vé v označení označuje základní konstrukci, kdy je dvanáctiválec do V72 stupňů složen ze dvou úzkých šestiválců V15 stupňů. Jak již bylo řečeno, jeho základ pochází od VW, ale konečnou podobu získal u techniků v Crewe. Jeho objem 5998 cm3, čtyřventilová technika, dvanáct válců a původních 309 kW je jistě naprosto dostačující pro každý luxusní vůz, nicméně požadavky Bentleye byly poněkud jiné a tak došlo na masivní úpravy. Na každé nově tvarované sběrné výfukové potrubí pro šest válců bylo instalováno speciálně navržené turbodmychadlo KKK, která motor přeplňují tlakem 0,7 baru. Společně s novými písty, které se střechovitými spalovacími prostory dávají neobvykle vysoký kompresní poměr 9,5:1, novým sacím potrubím a velkým chladičem stlačeného vzduchu byly dosaženy výkonové parametry, které berou dech i na papíře. A představte si, jaké to asi je popohnat Continental GT v „dlouhém táhlém“.

Jak si GT vede ve srovnání se svými bratříčky? Tabulka ukazuje základní údaje, všechny ceny jsou přepočítány z Eur a platí pro český trh.














Bentley Continental
Model GT GTC Flying Spur GT Speed
Zdvihový objem [cm3] 5998 5998 5998 5998
Válce/ventily 12/4 12/4 12/4 12/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 412/6100 412/6100 412/6100 449/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 650/1600 650/1600 650/1600 750/1750
Max. rychlost [km/h] 318 312/306 312 326
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,8 5,1 5,2 4,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 17,1 17,1 17,7 17,1
Hmotnost [kg] 2800 2900 2940 2800
Emise CO2 [g/km] 410 410 423 410
Cena s DPH [Kč] 4.819.738,- 5.286.063,- 4.772.792,- 5.498.882,-

Koupit si Bentley, to není jen o tom přijít do autosalonu, ukázat do ceníku a za nějaký čas usednout do nového, voňavého vozu. Tyto vozy mají dlouhý seznam příplatkové výbavy, pomocí které si jej každý zájemce uzpůsobí k obrazu svému. Podívejme se nyní do ceníku nejnovějšího Bentleye, modelu GT Speed. Ačkoliv základní výbava je velmi bohatá (namátkou vyhřívaná přední sedadla, Bi-xenonové světlomety, audiosystém s 10ti reproduktory, bezklíčový vstup, navigační systém, parkovací asistent vpředu i vzadu, palubní deska vykládaná dřevem či pneumatická regulace podvozku), existuje ještě celá dlouhá řada věcí, které si můžete dokoupit. Takové koberečky z jehněčí vlny (+19.000,-), masážní sedadla (+12.300,-), karbon-keramické brzdy (+398.000,-), metalický lak z modelové řady Arnage (+109.300,-) či interiér vykládaný leštěným prémiovým dřevem Chesnut (+72.000,-) se jistě k luxusnímu a výkonnému vozu velmi dobře hodí.

Nákupem luxusně vybaveného automobilu to ale nemusí celé skončit. K vozu Bentley je totiž téměř nutností mít i stylové doplňky (ne, tím opravdu nemyslím teplákovou soupravu a několik zlatých řetězů), které podtrhnou výjimečnost vozu i jeho majitele. V kolekci pro podzim/zimu 2007, která byla vytvořena speciálně pro Bentley, nalezneme například kašmírovou šálu Diamond Jacquard (8.600,-), kožené rukavice Dents Peccary (7.000,-) či psací pero Parker Duofold Fountain (10.800,-). Velmi známá je také spolupráce Bentley s výrobcem luxusních hodinek Breitling. Náramkové hodinky ze série „Breitling for Bentley“ se svou cenou pohybují v řádech stovek tisíců korun. Jak vidíte, svět Bentley není jen o automobilech, i když ty nás pochopitelně zajímají nejvíce.

Aleš Jungmann
Diskuze (39)
Avatar - hruodolf
11. 12. 2007 15:36
Re: BETONOVÝ BENTLEY
Souhlas :yes:
9. 12. 2007 19:46
MAsearti
Taky sem si myslel, že je Bentely dražší než Maserati. A není. Příjemné to zjištění.. No už sem byl naočkován jedním zdejším pánem... Chyba cti netratí.. a sem rád...
Avatar - Pjenkava
9. 12. 2007 18:52
GT
Zajímalo by mě, jestli se u Continentalu GT dá sedět vzadu... :-O
Avatar - Ricardo
9. 12. 2007 18:06
Re: BETONOVÝ BENTLEY
Proti potítkům nic, ale proti těm co je nosí všechno >:-[]
9. 12. 2007 18:01
Re: BETONOVÝ BENTLEY
V tom máš pravdu.