BMW 3 (F30): O devět čísel větší Trojka
BMW řady 3 povyrostlo. Mnichovská automobilka přestala ignorovat všeobecný růst automobilů a posouvá řadu 3 velikostně blíž k vyšší řadě 5. Odstup je ale i přes prodloužení karoserie o 93 mm stále dostatečný.
Společně s celkovou délkou se protáhne i rozvor, a to přesně o 50 mm. Zatímco vnější šířka a výška se mírně zmenšily, podvozek si polepší i v příčném směru. Rozchod kol se rozšířil vpředu o 37 a vzadu o 47 mm.
BMW 3 - mezigenerační srovnání rozměrů | |||
Model | 3 (F30), od 2011 | 3 (E90), 2005-2011 | rozdíl |
Délka [mm] | 4624 | 4531 | +93 |
Šířka [mm] | 1811 | 1817 | -6 |
Výška [mm] | 1416 | 1421 | -5 |
Rozvor [mm] | 2810 | 2760 | +50 |
Objem zav. prostoru [l] | 480 | 460 | +20 |
Objem nádrže [l] | 57 | 61 | |
Součinitel aer. odporu | 0,26-0,30 | 0,27-0,32 |
Mezigenerační růst ale v praxi není nic jiného než dotažení se na úroveň Audi A4. Rozvor mnichovské novinky je nově stejný jako u tříletého sedanu z Ingolstadtu, na délku je Audi i nadále větší. Nejdelším sedanem prémiové střední třídy zůstává Infiniti G.
Když zahrneme i neprémiové značky, BMW vyklízí pozici nejmenšího sedanu střední třídy. Tu po něm přebírá Lexus IS, mainstreamové modely mají na délku přes 4,6 metru.
BMW 3 - srovnání rozměrů s konkurencí | |||||||
Model | BMW 3 | Audi A4 | Mercedes C | Infiniti G | Lexus IS | Alfa Romeo 159 | |
Délka [mm] | 4624 | 4703 | 4591 | 4780 | 4575 | 4661 | |
Šířka [mm] | 1811 | 1826 | 1770 | 1770 | 1800 | 1830 | |
Výška [mm] | 1416 | 1427 | 1447 | 1447 | 1425 | 1417 | |
Rozvor [mm] | 2810 | 2808 | 2760 | 2850 | 2730 | 2700 |
I přes růst rozměrů je nová generace o 40 kg lehčí než předchůdce.
Na začátek čtyři motory
Při vstupu na trh bude BMW řady 3 nabízeno ve čtyřech verzích. Zadní kola může pohánět některý z nových motorů, které jsou bez výjimky přeplňovány turbodmychadlem.
Benzinový základ je v tento okamžik přeplňovaný dvoulitr. S ním se vrací legendární číselné označení 328. Agregát představený na jaře v řadě X1 si rychle hledá cestu do dalších modelů. Nová řada 3 je jeho čtvrtou aplikací (po X1, Z4 a řadě 5).
Silnější možností je šestiválec 335i. Ten už dva roky disponuje jediným twin-scroll turbodmychadlem, v řadě 3 se představuje v nejnovější evoluci. Přibylo 10 kW a 50 Nm na výsledných 235 kW a 450 Nm. Nová verze šestiválce se zatím osazovala jen do modelů X3 xDrive35i a 640i, ostatní modely na něj zatím čekají.
Dieselový 320d dosahuje 135 kW a 380 Nm. Oznámena byla i slabší varianta s výkonem sníženým na 120 kW. Kombinovaná spotřeba provedení EfficientDynamics Edition činí jen 4,1 l/100 km, emise CO2 jsou zajímavých 109 g/km. Shodné parametry ale vykazuje už úsporná verze končící generace.
BMW 3 - technická data nové generace | ||||
Model | 328i | 335i | 320d | 320d EfficientDynamics Edition |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2979 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 180/5000-6500 | 225/5800-6000 | 135/4000 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1250-4800 | 400/1200-5000 | 380/1750-2750 | 380/1750-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 250 (250) | 250 (250) | 235 (230) | 230 (225) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,9 (6,1) | 5,5 (5,5) | 7,5 (7,6) | 8,0 (8,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 (6,3) | 7,9 (7,2) | 4,5 (4,4) | 4,1 (4,1) |
Poh. hmotnost [kg] | 1505 | 1585 | 1495 | 1490 |
Jak je zřejmé, žádné šoky v oblasti nabízených motorů nepřichází. To ale neznamená, že by měl být konec plánům na tříválce a další převratné novinky.
Zatím je ale oficiálně oznámená jediná další varianta: ActiveHybrid 3, který od podzimu 2012 rozšíří nabídku hybridních BMW.
Nejbližší rozšíření motorové palety naznačují příbuzné modely řada 1 a X3. Měly by jimi být turbodiesely 316d (85 kW/260 Nm) a 318d (105 kW/320 Nm) o objemu 2,0 litru, dvoulitrový biturbodiesel 325d (160 kW/450 Nm), přeplňovaný benzinový dvoulitr 320i (135 kW/270 Nm) a šestnáctistovky 316i (100 kW/220 Nm) a 318i (125 kW/250 Nm).