BMW 4 Gran Coupé oficiálně: Podrobnosti a technické údaje
Gran Coupé série 4 tvarově vychází z trojkového sedanu, ale má sportovnější nárazníky a nižší, dynamičtěji tvarovanou střechu. Je 4638 mm dlouhé a 1825 mm široké. Výška oproti klasice řady 3 poklesla o značných 30 mm, auto měří pouhých 1389 mm. Součinitel odporu vzduchu je mimochodem jen 0,274. Kupé je však o dalších 12 mm blíže k zemi a o 112 mm kratší. Rozdílů ale překvapivě není zas tolik jako mezi sedanem pětkové řady a šestkovým Gran Coupé o třídu výše. Jasným rozpoznávacím prvkem se stanou i bezrámová okna dveří. Exteriér navrhl Won Kyu Kang. Rozvor zůstal na hodnotě 2810 mm, která je společná pro všechny karosářské varianty sérií 3 a 4 vyjma GT. Zavazadelník má 480 l, což je oproti kupé o 35 l více a hlavně výklopnou zadní stěnu, je to tedy vlastně liftback. Zadní lavice je pochopitelně dělená a sklopná, takže se do útrob může vejít až 1300 l bagáže. Otevírání pohybem nohy je za příplatek. Mnichovští novinku inzerují jako čtyřmístnou s nouzovou přepravou pátého pasažéra.
Pod kapotou najdeme v základu turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2,0 l. Nejslabší verze 420i má 135 kW a 270 N.m, výkonnější 428i se chlubí 180 kW a točivým momentem 350 N.m. Kombinovaná spotřeba paliva dosahuje u první varianty 6,4 l/100 km, u druhé je o 0,2 l vyšší. Nebude chybět ani větší třílitrový šestiválec 435i s 225 kW a 400 N.m, u něj je průměrná spotřeba benzinu na hodnotě 8,1 l/100 km.
BMW 4 Gran Coupé – Základní technické údaje zážehových motorizací | ||||
Verze | 420i | 428i | 428i xDrive | 435i |
Převodovka/pohon | 6M (8A)/zadní | 6M (8A)/zadní | 6M (8A)/4x4 | 6M (8A)/zadní |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 | 1997 | 2979 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/ot/min] | 135/5000-6250 | 180/5000-6500 | 180/5000-6500 | 225/5800-6400 |
Největší toč. mom. [N.m/ot/min] | 270/1250-4500 | 350/1250-4800 | 350/1250-4800 | 400/1200-5000 |
Maximální rychlost [km/h] | 236 (236) | 250 (250) | 250 (250) | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,5 (7,6) | 6,1 (6,0) | 5,8 (6,0) | 5,5 (5,2) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,4 (6,1) | 6,6 (6,3) | 6,8 (6,7) | 8,1 (7,5) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1480 (1555) | 1510 (1585) | 1580 (1655) | 1575 (1650) |
V útrobách se vyskytují i stávající diesely, konkrétně čtyřválcový dvoulitr ve variantě 418d (105 kW/320 N.m) a silnější 420d (135 kW/380 N.m). Normovaná konzumace nafty se zde pohybuje pod pětilitrovou hranicí. V létě pak přijdou na řadu větší třílitrové šestiválce 430d (190 kW/560 N.m) a 435d (230 kW/630 N.m). Za příplatek bude k mání pohon všech kol xDrive. V kupé jej dostanete s oběma benzinovými motorizacemi, tedy ve verzích 428xi a 435xi a kabriolety jej zcela postrádají. V Gran Coupé jej bude možné koupit jen coby 428i a 420d. Převodovky jsou na výběr dvě, tedy vlastně tři: šestistupňový manuál a osmistupňový automat Steptronic, ve sportovním provedení navíc s pádly pod volantem. Kromě módů Comfort, Sport a Sport+ i disponuje režimem Eco Pro.
BMW 4 Gran Coupé – Základní technické údaje vznětových motorizací | |||
Verze | 418d | 420d | 420d xDrive |
Převodovka/pohon | 6M (8A)/zadní | 6M (8A)/zadní | 6M (8A)/4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 | 1995 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/ot/min] | 105/4000 | 135/4000 | 135/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/ot/min] | 320/1750-2500 | 380/1750-2750 | 380/1750-2750 |
Maximální rychlost [km/h] | 213 (213) | 236 (231) | 234 (229) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 (9,1) | 7,7 (7,5) | 7,7 (7,5) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,5) | 4,7 (4,6) | 4,9 (4,8) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1490 (1565) | 1510 (1585) | 1450 (1465) |
Nová karosářská verze je těžší než trojkové sedany, karoserie včetně zmíněných bezrámových oken si vyžádala další výztuhy, modely s panoramatickou střechou mají navíc přidané torzní příčky. Rozložení hmotnosti na obě nápravy je však ideálních 50:50. BMW 4 Gran Coupé má elektrický posilovač řízení a kontrolu stability, v základu disponuje nejnovější verzí palubního systému iDrive. Interiér mimochodem navrhl Tim Shih. Sériová výbava je obohacena o další tři stupně (Sport, Luxury a Modern Line), pochopitelně nechybí ani M-Paket s tvrdším podvozkem, osmnácti- a devatenáctipalcovými koly a lepšími brzdami a program BMW Individual. Samozřejmostí je úsporný balíček Efficient Dynamics s regenerativním brzděním a start-stopem. Součástí příplatkové výbavy ConnectedDrive jsou například navigace Professional s hlasovým ovládáním, barevný head-up displej, aktivní tempomat a integrace mobilních zařízení. Přikoupit se dá za elektronický podvozek i za hlídače přejetí pruhu. Třetí verze řady 4 může mít i přední diodová světla s přisvěcováním do zatáček, zadní kameru, automatický parkovací asistent a balíček Active Protection s nouzovým voláním.
BMW 4 Gran Coupé se svébytným firemním kódem F36 si odbude svou výstavní premiéru na začátku března v Ženevě na 84. ročníku tamního autosalonu. O cenách se zatím pouze spekuluje, navýšení by mělo činit zhruba 6 tisíc eur, tedy 165 tisíc korun.