Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5 Gran Turismo v Ženevě 2009

Diskuze (0)

Světovou premiéru oslavil zbrusu nový model, respektive jeho koncept, propojující (v rámci třídní aplikace výsledků projektu Progressive Activity Sedan) ty nejlepších vlastnosti hned tří modelů z portfolia automobilky BMW: řady 7, řady X6 a...

Světovou premiéru oslavil zbrusu nový model, respektive jeho koncept, propojující (v rámci třídní aplikace výsledků projektu Progressive Activity Sedan) ty nejlepších vlastnosti hned tří modelů z portfolia automobilky BMW: řady 7, řady X6 a konečně řady 5 kombi.

Novinka, která brzy zamíří do výroby, má přilákat nové zákazníky, kteří dosud o mnichovských vozech ani neuvažovali. Nejzřetelnější obtisk v projektu patří řadě 7, jakožto prvnímu zástupci nové generace osobních BMW (nová řada 5, z níž má vycházet, bude pochopitelně velmi podobná).

V interiéru byl kladen důraz na zachování linií, designové zpracování bočních výplní dveří od designérů vedených Adrianem van Hoydoonkem nerušeně pokračuje od začátku předních dveří, přes B sloupek karoserie až po konec dveří zadních – nadprůměrně prostorný interiér tak působí jako harmonicky provázaný celek. Podélný prostor na zadních sedadlech je tak srovnatelný s tím v limuzíně řady 7 (pakliže jsou podélně posuvná sedadla odsunuta vzad o maximálních 100 mm), zatímco místo nad hlavou je srovnatelné s X5. Pozice za volantem má být dokonalým ergonomickým kompromisem – řidič sedí 574 mm nad vozovkou, čímž má dobrý výhled z vozu (bez „autobusového“ pocitu) ale zároveň má tato výška průměrně vzrostlému Evropanovi umožnit ergonomicky optimální nástup a výstup z vozidla. Nižší posez oproti X6 (732 mm) by mohly ocenit také ženy. Pro úplnost dodejme, že výška sedadla nad zemí u sedanu řady 5 je 504 mm.

Automobil je technicky vzato kříženec tří modelů. Chris Bangle při rozhovorech s novináři ale zdůraznil, že by se měl brát jako samostatně stojící model. V jisté nadsázce řekl: „Vždyť také o vašem synovi, který má nějaké vlastnosti po matce a nějaké po otci, nehovoříte jako o „kříženci“, ale je to prostě váš malý Mike“.

Bez dvou milimetrů pětimetrový automobil má rozvor náprav 3070 mm. Šířka bez zrcátek činí 1901 mm, se zrcátky 2207 mm. Výška má hodnotu 1559 mm (BMW X6 je vysoké 1690 mm, BMW řady 7 pak 1479 mm). Protože vůz je svým zaměřením (Gran Turismo) zacílen na zákazníky, kteří hodně cestují, nabízí zavazadlový prostor o základním objemu 570 litrů (při maximálním prostoru na zadních sedadlech pak 430 l). Ten může být díky sklopení zadních sedadel zvětšen až na 1650 litrů, nevznikne ovšem rovná ložná plocha. Zajímavostí je oddělení zavazadelníku od prostoru pro pasažéry. Ani po sklopení zadních sedadel se nepropojí, je nutné ještě odklopit dělící přepážku. Prostor pro cestující tak může být vždy izolován od převáženého nákladu a sklopené sedadlo(a) může být využito pro přepravu dalších zavazadel, aniž by byly poničeny potahy sedadel.

Vstup do zavazadlového prostoru je řešen podobně promyšleným mechanismem, s jakým přišla Škoda v případě pátých dveří modelu Superb. Automobilka BMW si pochopitelně nový systém nechala, stejně jako mladoboleslavští svůj Twindoor, patentovat. Díky němu se do zavazadelníku dostanete bez nutnosti vyklápět celé velké páté dveře a zbytečně tak změnit tepelnou pohodu uvnitř. Zajímavým detailem konceptu jsou také bezrámová okna, která se pravděpodobně dostanou i do sériové výroby.

Vzhledem k odlišnému přístupu automobilky BMW ke konceptům – veřejnosti jsou zpravidla představovány ty, které míří do sériové výroby – není překvapením, že by výroba měla začít ještě do konce letošního roku (hovoří se o listopadu), patrně spolu s modelem X1.

Aleš Jungmann


Diskuze (0)