Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 6 Cabrio – Mnichovské 2+2 s nebem nad hlavou

David Bureš
Diskuze (21)
Nové BMW 6 Cabrio je lehčí, větší a silnější než jeho předchůdce. Stále ale používá plátěnou sklápěcí střechu.

Historie mnichovských kabrioletů se datuje do roku 1937, kdy vzniklo BMW 327, vyráběné jako kupé i kabriolet. Vrcholem slávy mnichovských vozů s otevřenou karoserií byla ale padesátá léta, kterým dominovalo čtyřmístné BMW 503 Convertible a legendární dvoumístný roadster BMW 507.

Právě na tyto vozy z padesátých let zavzpomínala předchozí generace řady 6 (E64), která spatřila světlo světa v roce 2004. Do ukončení výroby v létě 2010 se tohoto kabrioletu vyrobilo 49.053 exemplářů.

Na prodejní úspěch a renesanci velkých mnichovských kabrioletů má navázat i nejnovější generace – BMW 6 Cabrio (F12), představená ve světové premiéře před dvěma týdny na autosalonu v Detroitu. Ta se začne prodávat v létě.

Karoserie – Banglovské křivky nahrazeny konzervativními tvary

Přestože je nové BMW 6 Cabrio přímým nástupcem generace E64, na její odvážné Banglovské tvary zapomnělo. Základní koncepce – splývavá kapota a čtyřmístný interiér 2+2 – zůstala zachována, jinak ale nezůstal kámen na kameni.

bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet

Automobil designově vychází z konceptu 6 Series Coupé, přestaveného loni v Paříži. Charakteristické a snad trochu trucovité světlomety na přídi minulé generace nahradily tvary připomínající aktuální sedmičku, ledvinky na přídi jsou sice velké, ale ne gigantické jako na vlajkové lodi BMW a zadní partie by se dala shrnout do výrazu totální normalizace. Hlasy tradicionalistických zákazníků značky byly tedy vyslyšeny.

Novinka oproti minulé generaci E64 mírně narostla, čímž se přiblížila kategorii největších luxusních kabrioletů. Délka nové řady 6 je 4.894 mm (+ 64 mm), šířka 1.894 mm (+ 39 mm) a rozvor 2.855 mm (+75 mm). Automobil má však nižší postoj, s výškou 1.365 mm je o 8 mm nižší.

BMW 6 Cabrio - porovnání rozměrů s předchozí generací
Model 6 Cabrio (F12) 6 Cabrio (E64) rozdíl
Délka [mm] 4.894 4.820 +64
Šířka [mm] 1.894 1.855 +39
Výška [mm] 1.365 1.373 +8
Rozvor [mm] 2.855 2.780 +75

Přes nižší výšku slibuje BMW více místa nad sedadly vpředu i vzadu. Velkorysejší je rovněž rozsah seřízení předních sedadel i vnitřní šířka vpředu i vzadu. Cestující na zadních místech jistě ocení i zvětšený prostor v podélném směru. Sklon zadních opěradel je přitom v nejnovějším BMW 6 prakticky identický jako u sedanů řady 5. Vedle standardních sedaček bude možné si připlatit za sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, či komfortní s větším rozsahem nastavení.

Palubní desce dominuje nový plochý kontrolní displej systému iDrive s úhlopříčkou 7 palců, který lépe zobrazuje data i spolujezdcům. Ve spojení s příplatkovým navigačním systémem Professional je barevný displej velký 10,2 palců.

Elegantní silueta vozu se složenou střechou není narušena ochrannými oblouky, ani jinými bezpečnostními prvky. Záď v takové konfiguraci ukrývá zavazadelník se 300 l, když je střecha nahoře, je k dispozici 350 l. Zavazadelník lze navíc rozšířit příplatkovým vakem na lyže, který prochází otvorem v opěrce mezi zadními sedadly.

Motory – řadový šestiválec a vidlicový osmiválec

Nové BMW řady 6 nabídne zpočátku dvě benzinové motorizace používající dvojité přeplňování a přímé vstřikování. Pod označením 640i se skrývá třílitrový řadový šestiválec s variabilním časováním Valvetronic a maximálním výkonem 235 kW mezi 5800-6000 min-1. Vrchol jeho točivého momentu je 450 Nm mezi 1300-4500 min-1. Tato jednotka bude standardně dodávána se start-stop systémem.

BMW 650i Cabrio pohání 4,4litrový vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 90°. Jeho výkon je 300 kW (mezi 5500-6400 min-1), vrchol točivého momentu činí 600 Nm (mezi 1750-4500 min-1).

Obě motorizace jsou kombinovány s osmistupňovým automatem a používají systém rekuperace brzdné energie.

BMW 6 Cabrio (F12) - přehled motorizací
Motor 640i 650i
Převodovka 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2979 4395
Válce/ventily 6/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 235/5800-6000 300/5500-6400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 450/1300-4500 600/1750-4500
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 5,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9 10,7
Pohotovostní hmotnost [kg] 1.915 2.015

Předchozí generace byla po faceliftu nabízena ve verzi 640i s atmosférickým třílitrovým řadovým šestiválcem (200 kW a 320 Nm), a 650i s atmosférickým 4,8litrovým osmiválcem (270 kW a 490 Nm), ale i vznětovým motorem. 635d používalo dvojitě přeplňovaný šestiválec o objemu 2993 cm3. Výkon 635d byl 210 kW, točivý moment 580 Nm.

bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet

Vrcholnou verzi M6 pak poháněl pětilitrový desetiválec s výkonem 373 kW a točivým momentem 520 Nm. Díky nim předchozí M6 zrychlila z 0-100 km/h za 4,6 s. Na desetiválec ale můžeme v budoucí M6 zapomenout, vlajková loď současné generace pravděpodobně použije přeplňovaný osmiválec.

Skládací střecha – stále plátěná

Nová šestka s otevřenou karoserií nabízí vícevrstvou látkovou střechu. Svými tvary má evokovat střechu kupé. Prostor pro uložení střechy je o polovinu menší než u minulé generace šestkového kabrioletu. Jedna z vrstev střechy je tvořena polyuretanem, který snižuje vnější hluk a zlepšuje tepelnou izolaci.

Střecha je plně automatická a je možné ji ovládat i za jízdy do rychlosti 40 km/h. Její otevírání trvá 19 s, zavíraní 24 s.

Specialitou velkých kabrioletů BMW je i nadále samostatné kolmé vyhřívané zadní okno. To lze s nataženou střechou spustit, při stažené střeše zase slouží jako větrná clona. I nadále je však možné si přikoupit větrný deflektor, montovaný za přední sedadla.

Střechu lze objednávat v černém, béžovém a novém, antracitově stříbrném provedení. Karoserie může mít některý ze dvou nemetalických a sedmi metalických odstínů.

Technika – prvky z řad 5 a 7

Konstrukce obou hliníkových náprav má stejné řešení jako řada 7. Přední náprava používá dvojité lichoběžníky, zadní je typu Integral-V s pomocným rámem, její konstrukce zajišťuje důsledné oddělení radiálních a axiálních sil a vysokou úroveň akustického komfortu.

BMW 6 Cabrio rovněž využije mnohou úspornou techniku, již použitou v současné generaci řad 5 a 7. Standardem bude elektromechanický posilovač řízení. Na rozdíl od plně hydraulických je posilovač v činnosti, jen když je potřeba. Tím šetří cenné decilitry paliva, posilovač neodebírá při jízdě rovně nebo v mírných zatáčkách žádnou energii. Standardem je i variabilní řízení Servotronic.

bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet

V seznamu příplatkové výbavy nalezneme BMW Adaptive Drive, tedy adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control a aktivní stabilizátory Dynamic Drive. Systém umožňuje na všech čtyřech kolech plně nezávislé nastavení charakteristiky jak stlačení tlumiče, tak odskoku. Aktivní stabilizátory zase přispívají k lepší ovladatelnosti i při rychlých průjezdech zatáčkou nebo náhlé změně směru. Díky elektromotorům systém rychle vyvine potřebnou protisílu a může i ovlivňovat rozložení odstředivých sil mezi nápravy.

Na přání bude i aktivní řízení Integral Active Steering z řady 7, které pomocí elektromotorů natáčí současně kola na přední i zadní nápravě. Zadní kola se za jízdy natáčejí opačným směrem než přední vůči podélné ose až o 2,5°, aby se zvýšila stabilita při změně směru. Při rychlostech do 60 km/h se naopak zadní kola natáčejí proti směru předních kol a tím se zužuje poloměr otáčení zhruba o 0,5 m. Lepší ovladatelnosti v zatáčkách napomáhá také elektronická uzávěra diferenciálu, aktivovaná při vypnutí stabilizačního systému DSC.

Ovladač Dynamic Drive Control bude dodáván v základní výbavě. Jeho pomocí je možné ve čtyřech režimech (Comfort, Normal, Sport, Sport+) měnit odpovídajícím způsobem charakteristiku vozu. Nastavení režimu Sport je navíc možné pomocí rozhraní iDrive konfigurovat dle přání řidiče.

Mozkem elektronických systémů ovlivňujících chování podvozku je řídící jednotka Integrated Chassis Management, která neustále vyhodnocuje jízdní podmínky a jim uzpůsobuje sladění podvozku, pohonného ústrojí, řízení a stabilizačního systému. Data jsou mezi jednotlivými komponenty přenášena pomocí technologie FlexRay.

Příplatková výbava – nový head-up displej a stahování dat z internetu

V základní výbavě nechybí bi-xenonové světlomety, automatická klimatizace, elektronická parkovací brzda s auto hold funkcí, elektrické stahování všech oken či vyhřívaná zpětná zrcátka. V rámci příplatkové výbavy je ale vůz možné rozšířit o další zlepšováky.

Tím je třeba head-up displej, jehož nová generace slaví ve vozech BMW premiéru. Modernizovaný systém nabídne ostřejší a jasnější barevnou grafiku, mezi zobrazovanými informacemi nebudou podle nastavení chybět data z navigace, aktuální povolená rychlost, varování o opuštění jízdního pruhu a varování ze systému nočního vidění.

bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet bmw novemodely premioveznacky predstavujeme detroit2011 kabriolet

Parking Assistant sám vyhledá při jízdě do 35 km/h místo potřebné délky a šířky pro zaparkování auta a následně provede parkovací manévr. Řidič musí jen regulovat rychlost uvolňováním brzdového pedálu a hlídat přítomnost nečekaných překážek. Samozřejmostí jsou i parkovací senzory, které může doplnit systém Surround View s kamerami vzadu (pod logem), v předních blatnících a ve zpětných zrcátkách.

Dále v příplatkové výbavě nechybí monitorování jízdy v pruzích (fungující při rychlostech nad 70 km/h), varování před kolizí s vozidly v mrtvém úhlu, systém hlídající aktuální povolenou rychlost (Speed Limit Info). Jízdu v noci pak usnadní asistent dálkových světel a noční vidění BMW Night Vision.

Navigaci je možné pomocí příplatkového připojení k internetu (přes EDGE) rozšířit o obrázky destinací či o aktuální počasí ve vybraných lokacích. Google Local Search vyhledá pomocí Google Maps informace z okolí vozu.

Pro majitele vybraných mobilů (Apple, HTC a LG) nabízí BMW připojení přes Bluetooth s možností zobrazování e-mailů a dalších důležitých informací pomocí obrazovky iDrive.

Nové BMW řady 6 se vyrábí v bavorské továrně Dingolfing, kde se rovněž vyrábí řady 5 a 7. Všechny tři vozy mají společnou architekturu, což spolu se sdílením mnohých modulárních dílů k usnadnění logistiky, organizaci výroby a snížení nákladů.

David Bureš
Diskuze (21)
25. 1. 2011 00:36
Re: SPOTŘEBA
To v této kategorii vozů kupce rozhodně zajímá nejvíc. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D 10, 11, 12, 13, 14...
25. 1. 2011 00:34
Re: Vzhled...
Pořád si můžeš koupit nádherku fiatdoggystyle s flexou zdarma a nechat svět BMW u ledu.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
24. 1. 2011 19:36
Re: SPOTŘEBA
Jen mistrně využívají naprostou zaostalost nesmyslné evropské metodiky měření spotřeby a emisí ;-) :yes:
Avatar - Ji/Ri
24. 1. 2011 18:04
SPOTŘEBA
Ještě, že nechybí kukům od béemvé smysl pro humor..... na ty spotřeby je bmw opravdu expert. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - Ji/Ri
24. 1. 2011 18:00
Re: Vzhled...
nebo na trakař ;-) >:D je to divné zepředu..... jinak paráda