Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW a jeho experimenty s podivnými sportovními crossovery, aneb cesta od Z1 po X Coupé

David Bureš
Diskuze (0)

BMW dnes považujeme za průkopníka SUV kupé. S myšlenkou aut spojujících vlastnosti terénních vozidel i sporťáků však v Mnichově koketovali ještě před uvedením první X6.

SUV kupé jsou v určitých kruzích nepochopeným druhem automobilů, který je však na druhou stranu v jiných kruzích nesmírně populární kategorií, což ostatně dokazuje postupná expanze nabídky takových aut. Za průkopníka tohoto segmentu je dnes díky prodejním úspěchům X6 považováno BMW. Pamatuje si však, že zkombinovat prvky sportovních a terénních aut se v Mnichově snažili už v devadesátých letech?

Mezi takové automobily se dá řadit už studie BMW Z1 Coupé, datující se do roku 1991. Jméno odkazující na tehdy končící roadster nebyl náhodný, zelený prototyp totiž využíval koncepci Z1 s unikátními dveřmi zasouvajícími se do prahů. Jinak byl ale design zcela jiný, a to jak svojí koncepcí, tak jednotlivými detaily - příď s nízkými světlomety evokovala řadu 8.

Šlo vlastně o shooting brake, kterým automobilka zkoušela, zda by unikátní koncepce Z1 nešla užít také u jiného typu vozidla. V tomto případě netradičně pojatého sportovního auta s pohonem všech kol a zvýšenou stavbou. Dnes bychom takový model nepochybně nazvali crossoverem...

Nakonec se však ukázalo, že to nepůjde. Vysoké prahy sice chránily posádku při bočním nárazu, ztěžovaly však nastupování. BMW Z1 Coupé tak zůstalo jen ve fázi modelu ve skutečné velikosti. Vydláždilo však cestu k Z3 Coupé, odvozeného od roadsteru Z3, náhrady za Z1, která už dostala konvenční dveře.

BMW se však myšlenky takového automobilu nevzdalo, ba naopak. V roce 1995 tak následovala ještě radikálnější studie. Jmenovala se BMW Z18 a zatímco koncepčně navazovala na Z1, na rozdíl od něj využívala otevřenou karoserii.

Mělo údajně připomínat motocykl, šlo tedy o jakousi směs terénní motorky na čtyřech kolech s karoserií a větší porcí bezpečnosti. Ostatně na divizi BMW Motorrad odkazovaly blatníky nad předními koly. Nezakrytá čtveřice kulatých svítilen zase odkazovala na dřívější modely značky, vnitřek pak byl přizpůsoben zcela chybějící střeše. Čalounění si poradilo i s vodou, tlusté gumové koberečky zase s blátem.

Pohon zajišťoval osmiválec o výkonu 260 kW, jehož síla byla posílána na obě nápravy, prostřednictvím pětistupňové přímo řazené převodovky.

Robustní lisovaný ocelový rám připomínal svou konstrukcí motorové čluny. Na firemních fotografiích je zobrazován jako dvoumístný, v zadní části šlo ale přepravovat i další dvojici cestujících, případně ji jednoduše proměnit na nákladový prostor. Tím vznikl jakýsi pick-up.

Ani v tomto případě na realizaci nedošlo. BMW prototyp dokonce ani neprezentovalo na nějakém autosalonu a jeho vzhledem se pochlubilo až pět let po jeho vzniku.

To už se blížila chvíle konceptu BMW X Coupé, který se už světu představil, a to na detroitském autosalonu v roce 2001. Šlo o dílo z éry Chrise Bangla, který se v tomto případě rozhodl zkombinovat v jednom autě prvky kupé a SUV. Na rozdíl od pozdějších SUV kupé měl však tento koncept jediný pár bočních dveří.

Byť to možná vzhledem k proporcím nevypadá, základem se stalo tehdy stále relativně nové SUV X5 první generace. Oproti němu se však kompletně proměnil design, který podle tehdejší tiskové zprávy byl „logickým dalším krokem evoluce stylu BMW“. To byla v podstatě pravda, protože ve tvarech X Coupé jsou znatelné motivy později užité u první Z4 z roku 2002. Koncept byl mimochodem dlouhý 4.580 mm s rozvorem 2.794 mm.

Interiér automobilka označovala za 1+3, čímž chtěl zdůraznit jeho orientaci na řidiče. „Pracovní“ plocha řidiče přitom byla od spolujezdce jasně oddělena.

Pod kapotou pracoval vznětový motor, dokazující, že na začátku tisíciletí nafta ještě voněla. Konkrétně šlo o třílitrový šestiválec z tehdejší 530d. Naladěný byl na 135 kW a 450 N.m, přičemž měl auto rozpohybovat až na 201 km/h.

Přestože ani jeden ze zmiňovaných konceptů realizován nebyl, nepochybně narýsovaly cestu k prvnímu BMW X6, které dorazilo v roce 2007. Tehdy už se sice dva roky prodával podobně koncipovaný SsangYong Actyon, X6 se ale stala takovým hitem, díky čemuž je dnes považována za průkopníka SUV kupé. Právě díky jejím úspěchům v roce 2014 následovala menší X4 a konkurence postupně reagovala takovými vozy jako Audi Q4 e-tron Sportback, Q5 Sportback a Q8 nebo Mercedes-Benz GLC kupé a GLE kupé.

Dnes už takové vozy najdeme i v mainstreamu. Renault prodává Arkanu a Volkswagen brzy uvede Taigo, které už se prodává v Jižní Americe. Škoda zase na čínském trhu prodává SUV kupé Kamiq GT a Kodiaq GT.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme