BMW ActiveHybrid X6: V8 + 2 elektromotory = první německý full-hybrid
Oba vozy - BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6 - byly sice představeny současně během dneška a z názvu by se mohlo zdát, že jsou si blízké, ve skutečnosti jsou ale technicky odlišné.
BMW ActiveHybrid X6 je na rozdíl od BMW ActiveHybrid 7 full-hybrid, první svého druhu, jaký BMW přivede na trh. Základem je opět přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,4 Turbo se 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a 600 Nm mezi 1750 a 4500 min-1, který nemá konvenční startér, alternátor ani hnací řemen pro pohon kompresoru klimatizace nebo hydraulického čerpadla posilovače řízení, ale naopak přibyly změny na systému chlazení samotného motoru. Nízkoteplotní okruh, používaný pro chlazení turbodmychadly stlačeného vzduchu, chladí také výkonovou elektroniku.
Spalovací motor je spojen se sedmistupňovou hybridní převodovkou a dvěma elektromotory. Dvourežimová aktivní převodovka pracující jako ECVT (electric continuously variable transmission) disponuje režimem uzpůsobeným pro rozjezd a pomalou jízdu a druhým dálničním režimem pro rychlou jízdu.
Při rozjezdu pracuje pouze jeden z elektromotorů. Jakmile se automobil rozjede a řidič přišlápne pedál plynu, zapojí se druhý elektromotor, který nastartuje spalovací motor a dále funguje jako generátor elektrické energie. BMW ActiveHybrid X6 je full-hybrid a tak zvládá jízdu pouze na elektromotor. Nejvyšší rychlost na čistě elektrický pohon je 60 km/h, kapacita akumulátorů vystačí při nižších rychlostech nejvýše na dráhu dlouhou 2,5 km.
Při jízdě konstantní vyšší rychlostí zajišťuje většinu hnací síly spalovací motor a jeden z elektromotorů pracuje jako generátor.
Mechanická vazba v rámci dvourežimové aktivní převodovky je zajištěna třemi planetovými soukolími. Dva režimy elektromotorů jsou doplněny a rozšířeny sedmi pevně nastavenými převodovými stupni.
Elektromotory, podporující spalovací motor v činnosti v celém jeho otáčkovém pásmu, mají výkon 63 kW a 67 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 260 Nm a 280 Nm. Vzájemné interakce hnacích jednotek řídí řídicí jednotka. Výkon celého hybridního systému činí 357 kW, točivý moment 780 Nm. BMW ActiveHybrid X6 je tak nejsilnější hybridní SUV i nejsilnější full-hybrid, překonávající v absolutních hodnotách i hybridní vozy značky Lexus. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 5,6 s, nejvyšší rychlost činí 250 km/h a kombinovaná spotřeba dosahuje 9,9 l/100 km.
Akumulátorová sada NiMH článků je umístěna u zadní nápravy, má kapacitu 2,4 kWh a maximální výkon 57 kW. Optimální teplotu silně se zahřívajících komponent reguluje dvouokruhový systém chlazení. Chladicí médium v kapalinovém okruhu je chlazeno ve výměníku s okolním vzduchem a případně i chlazením z klimatizace, podle aktuálních provozních podmínek.
Ve voze jsou dva elektrické okruhy, vysokonapěťový a nízkonapěťový (12 V). Propojení obou okruhů zajišťuje měnič.
Trakční elektromotory mohou pracovat také v generátorovém režimu. Vítanou funkcí je elektrické brzdění o výkonu až 50 kW s rekuperací energie. Elektromotory dokáží brzdit vozidlo se zpomalením až 3 m/s2 , což šetří jak palivo (energie se uloží v akumulátorech a následně použije pro akceleraci), tak klasický brzdový systém. Pro zajištění funkce podtlakového posilovače brzd i když není spalovací motor déle v činnosti bylo ve voze instalováno podtlakové čerpadlo. Součinnost mechanického a elektrického brzdění je elektronicky řízena.
BMW ActiveHybrid X6 vs. BMW X6 xDrive50i | |||
Model | ActiveHybrid X6 | xDrive50i | |
Motor | 4,4 turbo+2 el.m. | 4,4 turbo | |
Zdvihový objem [cm3] | 4395 | 4395 | |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 357/- | 300/5500-6400 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 780/- | 600/1800-4500 | |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,6 | 5,4 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,9 | 12,8 | |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2450 | 2190 |