Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW eRR: Elektrický superbike od Bavorů

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Mnozí z nás se bojí elektrické budoucnosti automobilů. Mezi motorkami je to trochu jiné, kromě malých výrobců se navíc už hlásí o slovo i ti velcí. Naposledy BMW.

Vývoj elektrických superbiků rozhodně neustrnul, dokonce i závodí. Šampionát TTX GP sice zanikl, ale pořád existuje kategorie TT Zero při slavné Tourist Trophy na ostrově Man. Malí výrobci to mají se sériovou produkcí trochu složitější, naposledy se v těžkých finančních problémech octli u Mission. Šance se ale chopily velké firmy...

Elektropohon není jen doménou městských skútrů, KTM vyrábí sériové krosky a dokonce i staroslavný Harley-Davidson představil loni projekt LiveWire. U jednostopých vozidel nevadí omezený dojezd, na přibližovadle ani superbiku se na dlouhé cesty nikdo nevydá (v prvním případě až na pár bláznů). V případě cestovních endur je zase elektřina nesmysl, zkuste si někde v severní Africe nebo v mongolské stepi dobít baterky...

U supersportovního stroje ale smysl dává a BMW Motorrad to vědí. Proto se dali dohromady s Technickou univerzitou v Mnichově a ostrý S 1000 RR převlékli do „ekologického“ kabátku. Litrový čtyřválec se 146 kW a 113 N.m v rámu samozřejmě nehledejme... Jsou tam baterie a elektromotor. Technické údaje si zatím Bavoři nechali pro sebe, ale zdůrazňují absenci emisí (no, my víme, že to není tak docela pravda, ale takové stroje prostě a jednoduše nekouří) a také zrychlení. Agregáty na elektřinu mají totiž z principu tu vlastnost, že poskytují maximální točivý moment už po spuštění.

A coo je na superbiku důležitějšího než zrychlení? On navíc i skútr C-evolution, který BMW vyrábí sériově od září 2013, překoná S 1000 RR v akceleraci z klidu na šedesátku! Z litru na eRR zůstala spousta karbonu a něco ho ještě přibylo, tady se vzhledem k váze poháněcího ústrojí musel hlídat každý kilogram. Černobílý bike dostal trochu světle zelené grafiky, jak jinak? Také kožené sedlo má prošívání nití stejnou barvou, zaměření musí být náležitě zdůrazněno.

BMW eRR je v tuto chvíli experimentem, takže alespoň kusovou výrobu v dohledné době neočekávejme. Testy na okruzích možná. Bavoráky nikdy nebyly levným zbožím, ale mašinu se sedmicifernou cenovkou v korunách by si určitě do garáží postavilo jen pár lidí. A jedničkou určitě případná suma začínat nebude...

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
13. 11. 2015 15:38
Re: Mnozí z nás se bojí elektrické budoucnosti....
...karoserie má japonskou kvalitu. Při zavření dveří není slyšet plechový zvuk a valivý hluk je minimální. Samozřejmě něco slyšet je, ale to jsou zvuky, které u jiného auta přehluší rachot motoru. Celkově je auto podstatně tižší. Toení topí, ale vzhledem k tomu, že Leaf má vyhřívané sedačky i volant, tak není potřeba topit na 25. To je ale individuální. Snad se dá objednat i s tepelným čerpadlem, aby se tolik nebralo z bateky.
Zdar
13. 11. 2015 14:42
Re: Mnozí z nás se bojí elektrické budoucnosti....
Díky moc za informace. Napadlo mne ještě - a není tam nějak patrné šetření na izolačních materiálech? Není v tom autě hluk třeba od kol?
Co v zimě, dejme tomu když je -10°C. Topí to ? (dokonce i např. na +20°C v kabině?)
13. 11. 2015 10:58
Re: Mnozí z nás se bojí elektrické budoucnosti....
ahoj, mam Nissan Leaf.
1. cena: koupil jsem ho za 655t. (Nissan dává slevu 8% když ho koupíš na IČO) Při této ceně jsou el. kilometry nejlacinější ze všech vzhledem k tomu, že palivo je skoro zadarmo. Doma mám tarif D56d 22hodin nízká sazba (tepelné čerpadlo). 1km stojí v létě asi 0,40h v zimně 0,46-0,48h.
2. baterka: po 24 000km a jednom roce se baterka sformátovala a má stálou kapacitu. (trochu lepší než když bylo auto úplně nové).
3.jízda: pokud se auto používá k tomu k čemu je určené (to je pro městský a příměstský provoz tak nic lepšího neni.(neřadíš, neopotřebováváš třecí materiály, rekuperuješ energii a to bombastické zrachlení).
4.dojezd: s Leafem jezdíme úplně normálně (bez spořivých úchyláren), to znamená dojezd 130-140km, což pro denní obsluhu rodiny bohatě stačí. Do chorvatska jezdíme benzínem.
5. motivace: Leafa máme, protože se vyplatí i bez dotace a dobře se s ním jezdí. (ne kuli nějakým ekologickým úchylnostem i když to že nesmrdí a nehlučí je takový bonus).
Neustálé srovnávání elektro-spalovák je směšné, protože každá věc má prostě své úrčení. (s holicím strojkem taky nesečeš trávu na zahradě). Já mám dva benzíňáky a jedno elektro a všechno jsou to super auta.
Tak zdar a hodně kilometrů.
13. 11. 2015 10:57
Re: Elektro moto
jezdím na moto mimo cesty a kdyby jela úplně potichu a na elektriku, vůbec bych se nezlobil. Bohužel nikdo nedělá elektrickou krosku, která by opravdu plnohodnotně nahradila benzín. Doteď to jsou jen šidítka. A nevěřím že je to u silniček lepší
Avatar - curwasportiva
13. 11. 2015 10:06
Elektro moto
Myslim ze autarum muze byt uplne jedno jestli jim pod kapotou chrochta tdi, nebo bzuci elektromotor. Ale na motorce je ten zvuk a vibrace od motoru, jeden ze zakladnich pocitu pri jizde, nemluve a hmotnosti takoveho elektrobajku...