BMW i9 bude supersportovní plug-in hybrid
První zmínky o BMW i9 se objevily již v loňském roce v souvislosti s rozšiřováním řady i a další zprávy se objevily letos na jaře. Podle nich se mělo jednat o sportovně laděný čtyřdveřový sedan s technikou současného kupé i8.
Nyní ovšem německý magazín Auto Motor und Sport zveřejnil nové informace, které dělají z i9 mnohem lákavější zboží. Tento model má sice vycházet z techniky a zkušeností získaných při vývoji a provozu BMW i8, ale v hierarchii mnichovské automobilky má stanout na samém vrcholu.
BMW i9 má být totiž strojem, který vznikne na oslavu stého výročí své značky a zároveň se má pokusit navázat na BMW M1. Na rozdíl od i8 nemá být tento model poháněn kombinací přeplňovaného tříválce o objemu 1,5 litru a elektromotoru, poskytující výkon 266 kW (362 k) a točivý moment 570 N.m, ale šestiválcem, jemuž samozřejmě vypomůže elektromotor.
Tento hybridní pohonný systém pak nabídne výrazně vyšší výkon. Větší a výkonnější motory spolu s bateriemi s větší kapacitou mají mít svůj díl na zvýšení hmotnosti, ale na přijatelné míře, která se příliš nevzdálí pohotovostní hmotnosti 1490 kg u BMW i8 ji má udržet hojné využití kompozitních materiálů a hliníkových slitin v celé konstrukci vozu.
Plug-in hybridní BMW i9 se má stát špičkovým superautomobilem schopným akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase pod 4,0 s, zatímco současné BMW i8 potřebuje 4,5 s a jeho maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
V souvislosti s označením připravované novinky se objevily zprávy o tom, že se uvažovalo o jejím uvedení pod jménem BMW i10, jímž by byl lépe vystihnut charakter vozu i skutečnost, že je oslavou stého výročí, ale i10 již používá Hyundai pro svůj nejmenší evropský model. Proto BMW zůstává u verze s označením i9.
BMW M1, na nějž má připravovaný plug-in hybrid BMW i9 odkazovat, má v historii své značky výsadní postavení jako první automobil vyrobený sportovním oddělením BMW Motorsport a také jako první sériový model s motorem umístěným před zadní nápravou.
Vývoj BMW M1 začal v roce 1975 a inženýři vycházeli z koncepce prototypu BMW Turbo z roku 1972. Veřejnosti se model M1 oficiálně představil na autosalonu v Paříži v roce 1978. Pod designem dvoumístné skořepinové karoserie z plastických hmot se podepsal Giorgetto Giugiaro.
Sériové BMW M1 má před svou zadní nápravou uložen zážehový řadový šestiválec o objemu 3,5 litru. Tato pohonná jednotka s atmosférickým plněním dosahuje výkonu 204 kW (277 k). Dvoumístný supersport je schopen dosáhnout maximální rychlosti 262 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 5,6 s.