Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW: Laser nahradí LED světla

David Bureš
Diskuze (14)
Jako první má laserové světlomety použít plug-in hybridní supersport BMW i8.

Aktuální generaci BMW řady 6 je možné po vzoru konkurenčního Audi vybavit natáčecími světlomety, kompletně tvořenými diodami. Mnichovská automobilka ale budoucnost světel vidí v laseru.

BMW tvrdí, že laser bude logickým nástupcem současných diodových světlometů. Konstruktéři automobilky už na vývoji laserových světel pracují, v sériových vozech by se poprvé mohly objevit už za několik let.

Laser může poskytnout lepší svítivost, která povede k větší bezpečnosti aut. Ve srovnání s diodami spotřebuje laser méně než polovinu energie, čímž přispěje ke snížení spotřeby paliva. Zatímco světelná účinnost LED diod je zhruba 100 lumenů na watt, u laserových světel se pohybuje okolo 170 lumenů na watt. Díky své efektivnosti mají být laserové diody poprvé použity v plug-in hybridu BMW i8, který se ve výrobě nejspíše objeví v roce 2014.

Laser je zdrojem monochromatického a koherentního světla, má tedy jednu barvu, je tvořeno jedinou vlnovou délkou a jeho vlnová délka má konstantní fázový rozdíl. Výsledkem je to, že laser vyzařuje téměř paralelní paprsek s intenzitou tisíckrát větší než u běžných LED diod.

Světlo laseru konstruktéři mnichovské továrny upraví tak, aby bylo vhodné pro použití v silničním provozu. Původní modrý laserový paprsek bude pomocí fluorescenčního fosforového materiálu přeměněn v jasné bílé světlo. Intenzita laserového světla tak nebude nebezpečná pro oči ostatních účastníků silničního provozu a zvířat. Podle BMW bude toto světlo dokonce pro oči příjemné.

Další předností laseru bude velikost samotných laserových diod. Ty budou velké 10 mikrometrů, díky čemuž budou tisíckrát menší než čtvercové články LED diod, jejichž strana měří jeden milimetr.

Díky miniaturním laserovým diodám by mohly být v budoucnu hlavní světlomety mnohem menší než dnes. Konstruktéři BMW však plochu světel u budoucích aut prý zmenšovat nebudou, čelní světlomety mají hrát důležitou roli designu vozů mnichovské značky. Nová světla však nebudou tak hluboká, navíc je bude možné umístit do nových míst.

Již za pár let mají být laserové diody součástí výbavy vozů BMW tak, jako jsou v současnosti adaptivní světlomety a funkce Dynamic Light Spot upozorňující řidiče pomocí diod na chodce a zvířata u silnice.

BMW laserový světlomet
David Bureš
Diskuze (14)
Avatar - gld
3. 9. 2011 00:00
Nová definícia pojmu "vypálené oči"
Tak neviem neviem..znie to ako ťažké sci fi a konkrétne zo žánru, ktorý by som v realite nerád videl.
2. 9. 2011 13:51
Laser je prima
Ale já bych chtěl ještě phasery a fotonová torpeda .
Avatar - Choochoo
2. 9. 2011 13:08
Re: Výkon světel
kdyz se zveda svitivost v lm/W, tak pri stejne svitivosti musi jit spotreba/W dolu. V tom bych problem nevidel. moje 300Lm svitilna se hreje minimalne, ani to skoro nepoznam.
Avatar - Choochoo
2. 9. 2011 13:05
Re: Podle BMW bude toto světlo dokonce pro oči příjemné.
:yes: >:D
2. 9. 2011 12:06
Re: Výkon světel
4W při 170lm/W je 680lm. To je opravdu hodně málo na dálkové světla. Možní tak na potkávačky...