Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 GTS: Odlehčená M3 zamíří v červenci k zákazníkům

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Větší objem, více výkonu a točivého momentu. To je filozofie, kterou uplatnila mnichovská automobilka při vývoji kupé M3 GTS. Oranžová střela míří nyní za zákazníky.

BMW M3 je za 25 let své existence legendou díky nemalým sportovním úspěchům, zejména první generace E30. Současná kupé E92 ale závodí také, ve verzi GT2 jezdí klání sportovních vozů. Mnichovská automobilka už oznámila svůj návrat do prestižního mistrovství cestovních automobilů DTM právě s typem M3. Bude ale podporovat i amatérské jezdce při klubových akcích. Není vyloučeno, že právě na nich se nějaké GTS v nejbližší budoucnosti objeví. Je však primárně určeno pro běžné silnice.

Větší stádo

Zdvih pístů motoru V8 byl zvětšen ze 75,2 na 82 mm, takže jeho objem vzrostl z 3999 na 4162 cm3. Místo původních 309 kW (420 k) teď poskytuje výkon 331 kW (450 k) při 8300 min-1. Zvýšil se i točivý moment o 40 Nm na 440 Nm při 3750 min-1.

Kliková skříň je ze slitiny hliníku a křemíku, mazání motoru se sběrem oleje ve vaně, tedy bez vratného čerpadla, bylo převzato z původního agregátu. Sportovní výfukové potrubí bylo ale vyvinuto přímo pro GTS, má speciální katalyzátory, a tlumiče z titanu. Patřičný zvuk se line ze čtveřice koncovek.

Sílu motoru přenáší na zadní kola sedmistupňová dvouspojková převodovka s elektronikou Drivelogic. Používá se i pro závodní účely a jednotlivé rychlostní stupně mění bez prodlev, převodové poměry byly pouze lehce upraveny, aby lépe využívaly potenciálu pohonné jednotky se zvýšeným výkonem.

Drží se při zemi

Modifikované zavěšení včetně kapalinových tlumičů je nastavitelné, pružiny se zkrátily a M3 GTS se tak přiblížilo asfaltu vpředu o 16 mm a vzadu o 12 mm. Brzdové kotouče mají pevné třmeny se šesti pístky na předních kolech a čtyřmi na zadních. Jsou také v průměru větší o 18, respektive 30 mm. Pochopitelně disponují ABS, nad vozem bdí také kontrola stability DSC a dynamický potenciál dále zvyšuje M Dynamic Mode. Matně černá kola s paprsky ve tvaru písmene Y jsou devatenáctipalcová.

Mimořádná pozornost byla věnována také aerodynamice. Největší změnou v přední části je tvar černého spoileru pod nárazníkem, původní M3 jej má také, ale u GTS vypadá přece jen jinak. Na víku zavazadlového prostoru pak ční do výšky mohutné křídlo, které není na voze jen tak pro parádu, ale zvyšuje přítlak na zadní nápravu. Jeho konstrukce pochází ze sedanů 320si, které se prohánějí po okruzích v MS cestovních automobilů (WTCC). Oba aerodynamické prvky jsou navíc nastavitelné.

Redukční dieta

M3 GTS bude k mání v jediné barvě - oranžové. Maska chladiče s typickými ledvinkami je matně černá. Střecha z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny pochází z obyčejné em-trojky, zadní sklo a boční okénka jsou z polykarbonátu. Odlehčena byla i středová konzola a dveřní výplně, obojí je z karbonu. Zadní sedadla zmizela úplně a nahradila je ochranná vzpěra. Není tedy divu, že verze GTS zhubla 70 kg, váží tedy 1530 kg.

Posádka je upnuta do dvojice závodních sedadel, místo za nimi je čalouněno Alcantarou, stejně jako volant. Bezpečnostní pásy jsou ale jen tříbodové, pro závodní účely lze zvolit i šestibodové, příslušné úchyty jsou připraveny. Vzpěra může být nahrazena bezpečnostní klecí, na podlaze za sedadly se najde místo pro hasicí přístroj, vše je v nabídce extras. Ta zahrnuje i komfortní prvky typu automatické klimatizace a audiosystému. Takové zbytečnosti nemají v takřka závodním voze, ovšem pro běžné silnice co dělat, protože akorát zvyšují hmotnost. Pokud na nich ale zákazník trvá, nechť si je dokoupí.

Přes tři stovky

Výkonová hmotnost 3,4 kg/k zaručuje skvělé jízdní zážitky. M3 GTS akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,4 s, kilometr s pevným startem ujede za 22,5 s a jeho maximální rychlost překračuje o 5 km/h magickou třístovku. Vyrábí se v továrně BMW M GmbH v Garchingu. Není pochopitelně žádnou levnou záležitostí, domácí, tedy němečtí zájemci ztenčí své bankovní konto minimálně o 136.850 eur, tedy necelých 3,48 milionu korun. Musejí si ale zatím počkat do července letošního roku, kdy bude automobil uveden na trh.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/DR_noVwr-58&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - Mira328i
18. 5. 2010 18:25
Re: návrat k tradicím
samozřejmě atmosféru;-)
18. 5. 2010 17:24
Re: návrat k tradicím
A ještě s atmosfericky plněným motorem a s jednou škrtící klapkou na jeden válec. :-) Nebo aspoň něco jako 320 Si E90.
Avatar - Mira328i
18. 5. 2010 07:33
návrat k tradicím
todle bmw se opravdu povedlo(až na to křídlo ale asi nebude samoúčelné) ale co mi u bmw v nových generacích chybí je ta lehkost, todle je sice odlehčená verze ale i tak váží 1a půl tuny.
Chtělo by to nástupce m3 e30, něco menšího lehčího, obratného, třeba jedničku kupé s pořádným motorem v odlehčené variantě-to by byl regulérní nástupce e30- auta které i téměř 30letech oslovuje nadšence po celém světě.
17. 5. 2010 18:07
Moje hodnocení
M3 už v "základu" je moc povedený sportovně-cestovní vůz. Úpravy vypadají skutečně funkčně, ale ta cena. Ano bude to lahůdka, ale příplatek cca jeden mil. Kč je trochu "dost". ;-\
Ale ta barva mu moc sluší. To křídlo bych sundal. max. bych tam dal nějaké decentnější clubsport. A na ty tmavý kola jsem si také ještě nezvykl.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
17. 5. 2010 16:17
Re: Vsetko OK az na
No jasně, to má logiku srovnávat supersport a cestovní kupé střední třídy, které asi nemůže být konstruováno jen na verze M3 a M3 GTS s difuzorem, když se dělá třeba jako 320d že... Když se dělá Ferrari, tak se maximálnímu výkonu přizpůsobuje vše, BMW 3 těžko.