Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Paříži 2008

Vitek
Diskuze (1)
U modrobílé vrtule se tentokrát s novinkami neobvykle šetřilo.

U modrobílé vrtule se tentokrát s novinkami neobvykle šetřilo; dvě nejvýznamnější už Paříži přetáhla Moskva jako zástupce rychle bohatnoucího trhu, druhdy nejvýznamnější světový autosalón na Seinou se musel spokojit s jedním konceptem a odvozenou hybridní verzí již představené sedmičkové řady. Příval technických inovací však neustává, kromě novinkami nabité nové sedmičky se mnichovští pochlubili i start-stop systémem i pro samočinné převodovky a šestiválce, jehož vývoj je v těsně předsériovém stádiu.

Concept X1

Pro pařížský autosalon si automobilka BMW připravila koncept, který svým označením dává jasně najevo, že má rozšířit řady sériových zástupců kategorie SUV směrem dolů. BMW X1 nebude terénní auto. Podle automobilky X1 vytváří segment kompaktních prémiových automobilů se zvýšeným podvozkem, který je svými rozměry předurčen k mrštnému pohybu po městě a současně dokáže svým majitelům nabídnout svobodu při jejich aktivním životním stylu. Ani slovo o nezpevněných cestách nebo snad o terénu...

Nejvíce bude jeho technika blízká vozům BMW 1, ale pohon všech kol pochází z modelové řady 3. Z další terénní techniky zůstane v nejmenším X pouze asistent pro sjíždění kopců. Velmi dlouhý rozvor konkuruje o kategorii většímu X3 i novému GLK. To ukazuje na dvě věci. Za prvé na to, že nástupce současné X3 zřejmě povyroste a za druhé na skutečnost, že geometrické parametry karoserie X1 nebyly navrhovány s ohledem na průchodnost terénem, nýbrž na průchodnost velikosti interiéru u zákazníků. Ano, X1 musí být levnější než X3, ale výrazně menší prostor uvnitř je dnes už asi nemyslitelný.

Světová premiéra sériové verze se očekává za rok na IAA 2009 ve Frankfurtu, sériová výroba by se měla rozběhnout na konci roku 2009 v Lipsku.

118d, 123d Cabrio

Oprávněný úspěch otevřené verze malé jedničkové řady vedl k rozšíření motorové palety o další dva moderní celohliníkové dvoulitrové čtyřválcové diesely. Jejich špičkové parametry, které mj. působí značce vrásky kvůli poklesu zájmu o šestiválcové modely, pasují jedničkové řadě jako ulité. Menší z nich s výkonem 105 kW patří mezi nejekonomičtější kabriolety světové produkce, protože k provozu mu stačí 4,9 l nafty na 100 km a přesto zvládne dosáhnout stokilometrovou rychlost za 9,5 s. Větší se sekvenčním přeplňováním dvojicí nestejně velkých turbodmychadel pak svými charakteristikami udělí modro-bílému kabriu sportovní fleur; s velmi rychlým nástupem síly od nejnižších otáček zrychlí na stovku za 7,5 s, přesto se dokáže spokojit průměrně s 5,4 l/100 km.

3 facelift

Podobu inovované trojky už známe poměrně dlouho, krátce po uzavření bran pařížského autosalónu se začne prodávat na evropských trzích, včetně českého, kde už byly stanoveny i ceny – v ČR bude sedan stát od 682.500,- (316i) do 1.143.750,- (335d). Přední část vypadá po faceliftu dynamičtěji. Nový nárazník působí širším dojmem, „ledvinky“ tvořící masku chladiče přišly o zesílený okraj v horní části. Přední světla mohou obsahovat funkci denního svícení a v případě bi-xenonových světlometů také směrová světla ze světelných diod. Na bocích se nacházejí nové nástavce prahů a nová zpětná zrcátka, která pokrývají větší úhel.

Zadní část doznala ještě více změn, aby vizuálně podpořila sportovní charakter řady 3. Nový je zadní nárazník, zadní sdružené svítilny a upravené bylo víko zavazadlového prostoru. Koncová a zadní směrová světla jsou tvořena světelnými diodami. Některé modely mají rozchod zadních kol rozšířený o 24 mm.

V interiéru se nachází nové materiály a nově zpracované plochy palubní desky. Multimediální rozhraní iDrive další generace bude za příplatek rozšířeno o funkci ConnectedDrive. Tento systém se objevuje v sériovém BMW poprvé a znamená bezdrátový přístup k internetu prostřednictvím přenosové technologie EDGE.

ConnectedDrive lze dále rozšířit o online služby BMW Assist, BMW TeleServices nebo BMW Tracking a obsahuje už v současnosti nabízenou funkci automatického přivolání pomoci v případě nehody. Novinkou je také navigační systém Professional s 80GB harddiskem.

Doby, kdy poslední dvojčíslí označovalo u BMW zaokrouhlený objem motoru, jsou dávno pryč a to se nemění ani s aktuální modernizací. Faceliftovaná trojková řada nabídne celkem deset motorů – benzinový čtyřválcový dvoulitr v 318i a 320i , benzinový šestiválcový třílitr v 325i a 330i a dvoustupňově přeplňovaný třílitr 335i. Podle stejné logiky jsou pojmenovány i turbodiesely 318d, 320d, 325d, 330d a 335d. Vznětové šestiválce jsou zcela nové, celohliníkové konstrukce. Všechny motory se budou dodávat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo volitelně (kromě 335d) se šestistupňovým automatem. Novinkou je atraktivní verze 320d xDrive.

7

BMW přisuzuje nové sedmičce takový význam, že pro interní kódové označení použila poprvé nové písmenu „F“ místo zavedeného „E“. Novinka přichází se zcela novým designem karoserie i provedením interiéru, nový je podvozek i pohonné jednotky a převodovky. Jak už se u nejvyšší řady vozů značky BMW začíná stávat zvykem i novinka přijíždí prošpikována nejmodernějšími prvky zvyšujícími úroveň aktivní bezpečnosti i komfortu. Při uvedení do prodeje budou k dispozici modely BMW 750i, BMW 740i a BMW 730d. Chybět nebudou ani provedení BMW 750Li a BMW 740Li s rozvorem prodlouženým o 140 mm.

Design nepředstavuje tak revoluční krok, jakým byl vzhled čtvrté generace v roce 2001, ale to neznamená, že by se nevyznačoval sportovní elegancí nebo detaily, ke kterým budou zákazníci chvíli hledat cestu. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem nové generace sedmičky především prostor pro posádku, který byl opticky opět posunut dále dozadu. Tímto efektem - v kombinaci s nízkou střechou - působí automobil přirozeně dynamickým a sportovním dojmem. Tyto tvary jsou dále zvýrazněny boky vozu, jež opticky obepínají kola a vytvářejí výraznou boční linii. Nízká silueta ve spojení se silně skloněným čelním sklem a jemně směrem vzad se svažující střechou mohou dokonce vyvolat dojem velkého kupé.

Mnoho změn čeká i pod dlouhou kapotou. Verze 740i a 740Li již nepohání osmiválcový čtyřlitr, ale řadový šestiválec biturbo s přímým vstřikováním o výkonu 240 kW. Pozornost si rozhodně zaslouží i změny u verzí 750i a 750Li, kde sice zůstal zachován vidlicový osmiválec, ale namísto objemu 4,8 l má nyní objem 4,4 l, přeplňování biturbo a přímé vstřikování paliva. Turbodmychadla a katalyzátory jsou umístěny neobvykle doprostřed mezi řady válců, což umožnilo překonfigurovat sací a výfuková potrubí a minimalizovat tak tlakové ztráty. Verzi 730d slouží zcela nový celohliníkový šestiválcový turbodiesel 3,0 l s třetí generací přímého vstřikování Common Rail a vyšším výkonem 180 kW.

Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje šest airbagů, aktivní hlavové opěrky, brzdový asistent a stabilizační systém a kontrolu trakce DSC+DTC. Lepší ovladatelnost také zaručují adaptivní tlumiče, řízení Servotronic a odvětrávané přední i zadní brzdové kotouče. Dále základní cena zahrnuje kožené čalounění, dřevěný dekor, bi-xenonové světlomety, tempomat s brzdnou funkcí a automatickou dvouzónovou klimatizaci.

Ke komfortu přispívají vyhřívaná přední sedadla s elektrickým nastavováním a pamětí. Elektricky nastavitelný je také sloupek řízení, volant je potažený kůží a obsahuje tlačítka pro ovládání rádia, telefonu a tempomatu. Standardem je rádio BMW Professional s deseti reproduktory a konektorem Aux-In pro připojení MP3 přehrávače. Připlatit si lze například za systém hlídající nežádoucí opuštění jízdního pruhu, systém monitorující mrtvé úhly, adaptivní tempomat druhé generace, který umí vozidlo uvést do klidu a znovu rozjet na požadovanou rychlost, adaptivní světlomety nebo noční vidění. Komfort cestující může dále zvýšit aktivní ventilace sedadel nebo elektricky nastavitelná komfortní zadní sedadla, s masážní funkcí. Nechybí Head-Up displej, střešní okno a vedle dvou základní barev také sedm metalických.

7 ActiveHybrid

BMW 7 ActiveHybrid Concept je takzvaným mild hybridem, kterému elektromotor slouží jako pomocný agregát. Benzinový motor je odvozený od přeplňovaného osmiválcového motoru N63 4,4 biturbo s přímým vstřikováním, který se nabízí pro novou 750i a X6 xDrive50i. Jeho nejvyšší výkon je 300 kW a maximum točivého momentu 600 Nm.

Elektromotor k tomu přidává dalších 15 kW a 210 Nm. Nachází se u převodovky, což je optimální umístění z hlediska efektivity funkce Auto Start Stop. Navíc při brzdění rekuperuje energii, která je následně využita pro palubní elektrické systémy. Účinnost je vyšší než u alternátoru, který je napojený přímo na motor. Kromě toho elektromotor nahrazuje také startér. Koncept hybridu se v budoucnu stane výrazným rozšířením balíčku EfficientDynamics. Elektrická energie se ukládá v lithiových akumulátorech. Na rozdíl od loňského konceptu X6 ActiveHybrid není BMW 7 ActiveHybrid Concept schopné provozu čistě na elektrický pohon.

Hybridní ústrojí typu mild hybrid je výsledkem společného vývoje s koncernem Daimler AG v sériové podobě se začne prodávat příští rok v modelu Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid .

BMW by mělo příští rok zahájit výrobu sériového provedení konceptu X6 ActiveHybrid, hybridní řada 7 se bude zřejmě brzy následovat.

BM


Vitek
Diskuze (1)