Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Ženevě 2007

Vitek
Diskuze (10)
Skvěle prosperující automobilka opět dovezla širokou škálu novinek doslova všech velikostí.

Leitmotivem byly nové ekologické a ekonomické technologie, s jejichž pomocí se konstruktérům podařilo zatím u části motorů snížit spotřebu o desítky procent, aniž by utrpěly jízdní výkony. Mezi přepracovanými motory pro Jedničku a Pětku zazářil zcela nový přímovstřikový dvoulitrový čtyřválec, který by měl razantně umlčet kritické hlasy k výkonům a ekonomice svého předchůdce.

1 - facelift a třídveřový hatchback

Třídveřový hatchback nechává prostor pro stylové kreace budoucímu kupé a přichází bez velkých fanfár. V původním obrysu prostě ubyl zadní pár dveří, jinak se toho na pohled mnoho nezměnilo. O pečlivosti konstruktérů svědčí fakt, že se jim podařilo uspořit několik kilogramů hmotnosti, díky kterým vykazují třídveřové verze v průměru o 0,1 s lepší zrychlení 0 – 100 km/h. Narozdíl od Trojky, kde je verze Coupé dražší, třídveřová Jednička bude stát naopak o 750 € méně, než pětidveřová. Ovšem dotyk exkluzivity zůstává - pro 3D verzi nebude k mání nejslabší benzinový motor; jinak se motorová paleta bude zcela shodovat.

Facelift zahrnuje obvyklé stylistické inovace - přepracovaný přední nárazník s pozměněnými mlhovkami a mírně zvýrazněné ledvinky, nové budou i moduly s bixenonovými adaptivními světlomety a denními světly v obrubách „očí“ po vzoru BMW 3 Coupé. Osvěžení a přepracovaných koncovek z LED diod se dočká i záď. Uvnitř čekají nové čalounící materiály a atraktivnější volant, nové jsou audio- a navigační systémy, novinkou je AUX a USB vstup. Operativní servisní intervaly podle skutečného stavu vozidla se staly standardem.

Významnější jsou technické změny - konstruktéři přepracovali všechny čtyři dvoulitrové motory v nabídce, a přidali i nové technologie pro snížení spotřeby a ekologické zátěže. Významnou změnou je zavedení elektromechanického posilovače řízení, známého již ze Z4. Možnost volby aktivního řízení zůstává.

Benzinové čtyřválce pro 118i a 120i přinášejí zásadní novinku – přímé vstřikování High Precision Injection s piezoelektrickými vstřikovači. To kromě citelného nárůstu výkonových křivek přináší také významné omezení spotřeby a škodlivých emisí. 116i zůstává beze změny. Změnám se vyhnul i špičkový šestiválec 130i, druhý šestiválec se zatím v oficiálních materiálech neobjevil. 118i posílila z 95 na 105 kW (143 k), spotřeba klesla z 7,3 na 5,9 l/100 km. 120i se konečně stává důstojným zástupcem benzinových dvoulitrů díky 125 kW a průměrné spotřebě 6,4 l/100 km (- 1,1).

Diesely se díky vstřikování common rail III dočkaly také vyšších výkonů a zejména o 15 % nižší spotřeby. 118d je nejúspornějším sériovým BMW a mezi konvenčními modely (vyjma vodíkových) má také nejnižší obsah CO2 ve výfukových plynech, což mu v některých zemích (GB) zajišťuje zařazení do skupiny se zvláštním daňovým zvýhodněním. 118d posílila na 105 kW (143 k, dříve 90 kW), průměrná spotřeba klesla z 5,6 na 4,7 l/100 km. 120d posílila na 130 kW (177 k, dříve 120 kW) a spotřeba klesla o 0,8 na 4,9 l/100 km.

Obnovená Jednička se dostane na trh těsně po skončení ženevského autosalonu.

3 Convertible – evropská premiéra

Odstřešená verze trojkového kupé si již odbyla křest osobně na nejdůležitějším trhu v USA. Revoluční novinkou je premiérové nahrazení plátěné střechy skládacími kovovými díly, nové cabrio se tedy stává historicky prvním BMW kupé-kabrioletem. Vůz klasické stavby se vyznačuje nejmodernějšími konstrukčními prvky, díky nimž nabízí bezkonkurenční tuhost při relativně nízké hmotnosti. Nechybějíí nejmodernější prvky a samozřejmě také vznětový motor. Na výběr budou verze 320i, 325i, 330i, 335i a 330d s průměrnou spotřebou 6,8 l/100 km.

3 Coupé xDrive – čtyřkolky přibývají

Inovativní pohon všech kol xDrive, dobře známý nejen z terénních modelů X3 a X5, ale i Trojky a Pětky, bude díky špičkovému zájmu nyní k dispozici i pro sportovně laděné Coupé, kde bude mít šanci dokázat, že není jen nástrojem k vyškrábání do zasněženého horského střediska bez řetězů, ale že docela pěkně zvládne i práci na řízených smycích a umocnění sportovního prožitku na klouzavých vozovkách. Pevného postoje na všech čtyřech se dočká tradiční trojice motorů 325xi, 330xi a 330xd.

M3 Concept – příslib ráje

Nová verze legendárního streetraceru už klepe na dveře a Mnichov napíná nedočkavé fanoušky k prasknutí. Ačkoliv v této chvíli už jsou známy zřejmě definitivní technické údaje, dohady o budoucí podobě pokračují a samotná automobilka vystavila svůj koncept se slovy, že nic není definitivní. Ovšem velmi pravděpodobně jsme spatřili 95 % budoucí M3 a byli nadšeni.

Vidlicový osmiválec 4,0 l, vzniklý ubráním dvou válců současné M5, z marketingových důvodů vyvine 309 kW (420 k), tedy nachlup stejně, jako Audi RS5 Coupé Quattro. Litrový výkon tedy předstihl M5, a kromě toho i zmíněnou Audi; ta potřebovala o 0,2 l zdvihového objemu více. Stovka s pevným startem potrvá s ručně řazenou sportovní šestistupňovou převodovkou 4,8 s, nejvyšší rychlost sice zastaví elektronický omezovač na dvěstěpadesátce, ovšem BMW uvádí i maximálku bez omezovače; ta činí daleko zajímavějších 280 km/h. Vyznavači špičkové techniky budou moci sáhnout po sekvenční převodovce SMG s manuálním a samočinným režimem, M-sportovní svorný diferenciál v zesílené zadní nápravě je standardem a vyznavačům rychlého ničení aut nabídne možnost burnoutů, nazvanou Launch Control, a známou již z větších M5 a M6.

5 facelift – rychle a úsporně

V polovině modelového života přichází facelift, s nímž se Pětky začínají vyrábět již v březnu 2007. Stylistické změny se omezily na lehké retušování obou konců vozu a nabídku nových vzorů litých kol a barevných odstínů. Přepracované přední světlomety s čirým krycím sklem nyní používají "angel eyes" jako denní světla, vzadu došlo na LED diody. V interiéru se uplatnily nové výplně dveří, pozměněné materiály a nová středová konzole s osmi programovatelnými tlačítky a navigačním systémem nové generace.

Automobilka s obrovským technologickým potenciálem je jako jedna z mála schopná během výroby jediné generace modelu v rámci modernizačního úsilí z větší části obměnit motorovou paletu, a to dokonce vícekrát. Tento neobvyklý moment právě nastává; zatímco stávající BMW 5 již stačilo generačně obměnit kompletní motorovou paletu, nyní přichází další významná změna. Všechny šestiválce se dočkaly přepracování, jeden z nabídky vypadl a nahradil jej objemnější kolega se sníženým výkonem (525d).

Největší změnou je přímé vstřikování benzínu druhé generace s piezovstřikovači obou zážehových šestiválců a nová šestistupňová samočinná převodovka Steptronic s výrazně zkrácenými reakčními a řadicími dobami a ovládáním pomocí plně elektronického voliče. Nechybí nové úsporné technologie, například Brake Energy Regeneration, či šipkové indikátory vhodného okamžiku přeřazení (manuální převodovky). Bezpečnostní novinkou je Lane Departure Warning System - varování při opuštění jízdního pruhu s kamerami v zrcátkách a varovnými vibracemi volantu. Nechybí ani další generace adaptivního tempomatu, schopná mj. samočinně zastavit a znovu rozjet vůz např. při popojíždění v koloně, či rozeznat blížící se překážku a připravit brzdy k okamžitému nástupu plné síly.

Zatímco čtyř- a osmiválce se nezměnily, mezi nejoblíbenějšími šestiválci nezůstal kámen na kameni. Benzinové motorizace vytěžily z nového přímého vstřikování nárůst výkonu až o 20 koní a 20 newtonmetrů spolu s radikálním poklesem spotřeby, až o 25 % (!). Turbodiesely prodělaly mírnou optimalizaci, jejímž výsledkem je nárůst výkonu a kroutícího momentu, především kvůli udržení konkurenčních výhod. Dvaapůllitrový vznětový šestiválec z nabídky vypadl, nahradil jej třílitr se sníženým výkonem.

Výkon základního dvaapůllitrového šestiválce 523i povyskočil na 140 kW (190 k) a spotřeba poklesla o 12 % na 7,3 l/100 km. Největší novinkou je 525i, v němž místo původního dvaapůllitru nyní pracuje třílitr se sníženým výkonem. Výkon 160 kW (218 k) zůstal, spotřeba paliva poklesla o 1,3 na 7,4 l/100 km (-1,3 l). Prestižní třílitr 530i posílil na 200 kW (272 k) spotřeba se zlepšila o 1,1 l na výsledných 7,7 l/100 km.

Všechny tři šestiválcové turbodiesely jsou nyní třílitry common rail III s piezovstřikovači. Díky optimalizacím povyskočily výkony motorizací 525d, 530d i 535d na 145, 173 a 210 kW (197, 235 a 286 k) a průměrná spotřeba činí 6,2, 6,4 a 6,8 l/100 km (dříve 6,9, 6,7 a 8).

M5 Touring – ďábelská KOMBInace

Zároveň s faceliftovanou Pětkou přijde do výroby i historicky nejrychlejší kombi s modrobílou vrtulí - BMW M5 Touring. Již druhý vůz mnohoslibného jména - první M5 Touring se představil v první polovině devadesátých let - vyjíždí z rodného Motorsportu již v březnu letošního roku. Znovu používá nezměněnou techniku z BMW M5; stává se tedy již čtvrtým abonentem přelomového vysokootáčkového desetiválce, který před třemi lety šokoval celý svět. Znovu došlo na celou paletu pokročilých řešení, v první řadě unikátní sedmistupňovou sekvenční převodovku SMG III Drivelogic s jedenácti řadicími programy, ovšem také na nastavitelné tlumiče EDC, dvoustupňové nastavení výkonu motoru P500, elektronicky svorný sportovní diferenciál "M", schopný přenést 100 % výkonu na kolo s lepší trakcí, a také dvoustupňový stabilizační systém DSC. Uvnitř nechybí všechny M-doplňky včetně aktivních bočních polštářů ve sportovních sedadlech, dávkového spínače jízdních režimů MDM a rychloměru, cejchovaného do 330 km/h. Zároveň nechybí nic z variability Touringu, včetně možnosti objednat panoramatické střešní okno.

M5 Touring je o pouhých 50 kg (pohotovostní hmotnost 1880 kg) těžší než limuzína, proto se jízdní výkony zhoršily jen nepatrně a navíc se podařilo dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti 49,5/50,5. Sprint na stovku s pevným startem tedy trvá jen 4,8 s (o jedinou desetinu horší, než limuzína), 1000 m trvá 22,9 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a průměrná spotřeba činí 15 l/100 km (+0,2). Stejně jako u limuzíny, i u kombi bude možné na speciální objednávku za příplatek nechat odstranit omezovač rychlosti, v tom případě bude M5 Touring schopen vézt svých pět pasažérů či 1600 litrů nákladu rychlostí 322 km/h a stává se tak nejdynamičtějším kombi na světě. O udržování optimální světlé výšky se postará vzduchové pérování zadní nápravy s kompresorem. BMW M5 Touring uveze 535 kg nákladu (DIN) a až 1800 kg těžký přívěs.


Vitek
Diskuze (10)