Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Stánek pod modrobílou vrtulí byl jeden z mála, kde se novinkami nešetřilo.

Velké premiéry pro sériovou výrobu byly hned dvě (mnoho konkurentů se nezmohlo ani na jednu), významných technických i modelových inovací byla taková přehršel, že je těžké určit pořadí jejich důležitosti. Došlo i na velice zajímavý koncept a masivní nástup hybridních pohonů. Bez zajímavosti nebyl ani samotný stánek, přestěhovaný do nové haly, který sice pompézností nemohl konkurovat tradičnímu chrámu stuttgartského konkurenta, ale přesto byl s velkým náskokem větší a okázalejší, než u kompletní konkurence, včetně Audi. Ze všech stran bylo zřejmé, že z prémiových automobilek je BMW jasně v čele závodů o snižování více či méně škodlivých emisí.

X1

Světovou premiéru oslavil benjamínek z rodiny X; již čtvrté SUV (u BMW říkají SAV či SAC) s minimalizovanými terénními schopnostmi. Dokonce natolik minimalizovanými, že X1 je k mání, jako historicky první evropské prémiové SUV, i s pohonem pouze zadních kol.

S délkou 4,45 metru se staví proti konkurenci od běžných značek, prémiové zatím odpověď nemají. Design se drží stylu nové sedmičky, obohaceného o typické prvky modelů X. X1 je proti X3 vedle menších rozměrů vymezeno sportovnější karoserií. Je o 115 mm kratší, o 55 mm užší a o 129 mm nižší. Se zmenšováním vnitřního prostoru to ale tak horké nebude, neboť rozvor 2,76 m se prakticky shoduje. K variabilitě přispějí zadní sedadla, dělená v poměru 40/20/40 s nastavitelným sklonem opěradel. Základní objem zavazadlového prostoru se tak mění v rozpětí 420 až 490 litrů. Po technické stránce se X1 blíží řadě 1, ale pohon všech kol převzala od trojky. Z další terénní techniky zůstane pouze asistent pro sjíždění kopců. Světlá výška 194 mm je nad průměrem v kategorii lehkých SUV.

Jediným benzinovým motorem bude xDrive28i, tedy dožívající poslední zážehový třílitr Valvetronic bez přímého vstřikování, standardně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Dosahuje 190 kW a 310 Nm leží už v dieselových 2600 min-1. Nabídku dieselů tvoří dvoulitrové agregáty. Základem je dvojice sDrive18d a xDrive18d (105 kW a 320 Nm mezi 1750 a 2500 min-1). Bez pohonu všech kol se jedná o nejúspornější vůz své kategorie (5,2 l/100 km), jedinou volbou je šestistupňová manuální převodovka. Střed tvoří sDrive20d a xDrive20d (130 kW a 350 Nm v pásmu 1750 - 3000 min-1). I v tomto případě pohon zadních kol snižuje spotřebu o 0,5 l/100 km, celkově je 20d o 0,1 l žíznivější. Verze xDrive bude k mání také s automatem. Na vrcholu stane twinturbodiesel xDrive23d, výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Tlak vstřikování je zvýšen z 1800 na 2000 barů. Výsledkem je 150 kW a 400 Nm mezi 2250 a 2500 min-1.

Sériová výroba se má rozběhnout krátce po skončení autosalonu v Lipsku. Letošní plán počítá s necelými 8 tisíci vozy, příští rok by měla kapacita narůst na necelých 50 tisíc. Na český trh se X1 dostane koncem října.

118d a 120i Coupé

Kupé řady 1 rozšiřuje paletu pohonných jednotek směrem dolů o motorizace 120i a 118d. První představuje zážehový čtyřválec 2,0 litru s výkonem 125 kW (170 k) při 6700 min-1 a točivým momentem 210 Nm při 4250 min-1. S ním coupé akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,8 s a dosahuje maximální rychlosti 224 km/h. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu činí 6,6 l/100 km a emise CO2 153 g/km. Základní cena v ČR činí 752.700 Kč, tedy o plných 120.900 Kč méně, než druhý nejslabší zážehový motor, šestiválec 125i.

Druhým novým motorem je turbodiesel o objemu 2,0 litru, s označením 118d. Pod kapotou kupé bude produkovat výkon 105 kW (143 k) při 4000 min-1 a točivý moment 300 Nm dostupný od 1750 do 2500 min-1. 118d Coupé zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s a dosáhne maximální rychlosti 210 km/h. Průměrná spotřeba paliva činí 4,5 litru nafty na 100 km a emise CO2 činí 119 g/km. Cena v ČR začíná na 713.700 Kč, tedy o 81.900 Kč méně, než 120d.

Mezi prvky standardní výbavy budou figurovat systémy start-stop, ukazatel nejvhodnějšího stupně pro přeřazení převodovky a regenerace energie při brzdění.

316d

Novým základem trojkové řady a zároveň ambiciózním pokusem o udržení titulu Green Car of the Year (loni jej získal model 118d) je již pátá odvozenina celohliníkového dvoulitrového dieselu, známá z menší 116d. Superekonomický model mechanicky přesně odpovídá většímu 318d, malé turbodmychadlo se tedy musí obejít bez vodního chlazení. Veškeré provedené změny jsou v elektronickém ladění, přesto se podařilo snížit průměrnou spotřebu na rekordních 4,5 l/100 km a emise CO2 na podlimitních 118 g/km, a to při výkonech 85 kW a 260 Nm v 1750 min-1. Zrychlení s pevným startem na 100 km/h trvá 10,9 s a nejvyšší rychlost o 2 km/h překonává dvoustovku. Motor plní Euro 5 a nelze jej získat, podobně jako 316i, s automatickou převodovkou. Podobně se obě „šestnáctky“ musejí obejít bez ventilovaných brzdových kotoučů vzadu. Cenový rozdíl mezi 316d a 318d činí na českém trhu nezanedbatelných 58.500 Kč.

X3 xDrive18d

Nabídka vznětových motorizací u BMW X3 se s novou verzí xDrive18d rozšiřuje na čtyři pohonné jednotky. Nový nejslabší dvoulitr dosahuje výkonu 105 kW při 4000 min-1 a 350 Nm od 1750 min-1 (tedy mnohem více, než v jiných aplikacích tohoto motoru). Kombinovaná spotřeba je 6,2 l/100 km, což představuje emise CO2 165 g/km. Tento model je tak jedním z nejúspornějších kompaktních SUV. Za snížením spotřeby o 0,3 l/100 km proti dosavadnímu základu X3 xDrive20d stojí „přiškrcení motoru“. Samozřejmostí je aplikace úsporných úprav EfficientDynamics a splnění podmínek emisní normy Euro 5. Stejně jako u těchto dvou motorů bylo změněno označení u všech dalších variant modelu X3. Vedle dvoulitrových X3 xDrive18d a xDrive20d tak v nabídce zůstává třílitr xDrive30d a jeho twinturbo verze xDrive35d (dříve 3,0 sd). Benzinové motory zastupují xDrive20i (2,0 l, 110 kW), xDrive25i (2,5 l, 160 kW) a xDrive30i (3,0 l, 200 kW).

320d EfficientDynamics Edition

Hodnotu 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu jsme zvyklí vídat u nejúspornějších modelů o třídu menších, uvádí ji například Volkswagen u nového Golfu 1,6 TDI BlueMotion. Mnichovský sedan střední třídy ji ale dosahuje bez výraznějších kompromisů v oblasti výkonu. Jeho dvoulitrový turbodiesel dosahuje 120 kW v rozmezí 3500 až 4200 min-1 a ve své objemové třídě tak naopak patří k nadprůměru. Maximum točivého momentu je 360 Nm mezi 1750 a 3000 min-1. Základem jsou hliníkový blok a vstřikování common-rail nové generace, společné se standardními čtyřválcovými diesely. Inovace spočívá především v novém dvouhmotovém setrvačníku, díky němuž motor může pracovat v nižších otáčkách bez vibrací, a prodlouženém stálém převodu. Motor je dále vybaven funkcí Auto Start Stop a dalšími součástmi balíčku EfficientDynamics, například úsporným posilovačem řízení. Spotřebu snižuje i vylepšená aerodynamika (cx 0,26 místo 0,27), pohyblivé klapky v otvorech pro přístup vzduchu a pneumatiky s nižším valivým odporem.

BMW 320d EfficientDynamics Edition má o 10 kW nižší výkon a naopak o 10 Nm více než běžné 320d. Výsledkem pozměněné charakteristiky motoru a odlišného zpřevodování je maximální rychlost 225 km/h (-5 km/h), akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,2 s (+0,3 s) a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h bez změny převodu za 9,6 s (+1,2 s). Kombinovaná spotřeba 4,1 l/100 km představuje proti standardní 320d úsporu 0,7 l. Ve srovnání s 85kilowattovým BMW 316d je EfficientDynamics Edition úspornější o 0,4 l/100 km.

5 Gran Turismo

Na BMW 5 Gran Turismo je vedle samotného řešení karoserie neobvyklé také načasování. Je totiž prvním zástupcem nové řady 5, sedan a kombi se představí později. Model 5 GT BMW označuje jako kombinaci sedanu, SUV a cestovního gran turisma a najít konkurenta je téměř nemožné. Jediným adeptem je Mercedes-Benz R. Design bohatě čerpá z řady 7 a předloňské studie CS Concept. Délka se drží těsně pod pětimetrovou hranicí, je tedy i na současné poměry ve vyšší střední třídě značná. Z letošních novinek ji překonává jen Saab 9-5. Inspirace řadou 7 končí u dveří řidiče. Proti podobnému „terénnímu kupé“ X6 ale přináší 5 GT jednu novinku – aby nedělala „ostudu“ označení gran turismo, mají boční dveře bezrámovou konstrukci. U BMW se na autě s dvěma páry bočních dveří tento prvek objevuje vůbec poprvé. Vstup do zavazadlového prostoru je dvoudílný po vzoru Škody Superb. K pasivní bezpečnosti přispívá standardně dodávaný přístrojový štít Black Panel.

Všechny tři startovní motory plní Euro 5 a používají přeplňování. Základem je nejnovější hliníkovo-hořčíkový diesel 530d (180 kW a 540 Nm v 1750 min-1) s variabilní délkou sacího potrubí, vylepšeným ovládáním variabilní geometrie turbodmychadla a spojeným katalyzátorem s filtrem pevných částic. Benzinové šestiválce zastupuje 535i, který také prošel úpravami. Poprvé zkombinoval přeplňování, přímé vstřikování HPI a Valvetronic. Výčet změn dále zahrnuje náhradu dvou malých paralelních turbodmychadel jediným typu Twin Scroll, nové trysky vstřikovačů vyvedené doprostřed spalovacích komor vedle svíček, nebo odlehčení motoru o 4 kg. Základní parametry ovšem zůstaly nezměněny – výkon je i nadále 225 kW při 5800 min-1 a maximum točivého momentu 400 Nm mezi 1200 a 5000 min-1. Vrcholem jsou už tradičně osmiválce, v GT se poprvé objevuje s přeplňováním. 4,4 TwinPower Turbo v 550i má turbodmychadla uprostřed mezi řadami válců a každé z nich přeplňuje jednu řadu. Motor je osazen systémem Double Vanos a má přímé vstřikování HPI s maximálním tlakem 200 bar. Nejvyšší výkon je 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1, maximum točivého momentu 600 Nm pokrývá široké pásmo od 1750 do 4500 min-1. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 5,5 s, omezovač rychlosti zasáhne při 250 km/h. 5 Gran Turismo se dále může pochlubit standardní osmistupňovou automatickou převodovkou s možností přeskoku libovolného počtu stupňů.

Konstrukci náprav přebírá řada 5 GT také od nové sedmičky. Celohliníková přední odděluje řízení kol a tlumení nerovností, zadní typu Integral-V je také hliníková a byla pro potřeby 5 Gran Turismo upravena. Zadní zavěšení je navíc standardně vybaveno vzduchovým tlumením. Styk s vozovkou obstarávají pneumatiky runflat, sportovnímu charakteru napomáhá hydraulický posilovač řízení Servotronic s hřebenovým převodem, za příplatek s aktivním řízením. Samozřejmostí je řada bezpečnostních systémů, Dynamic Drive Control umožňuje volit ze tří režimů, ovlivňujících řazení, řízení, charakteristiku pedálu plynu, či stabilizační systém.

Výroba bude probíhat v Dingolfingu, BMW pro výrobu zvolilo modulární přístup orientovaný na požadavky zákazníků. Tento systém je náročný na kvalitu a pružnost logistiky. Na jednu stranu jednotlivé agregáty vstupují do konečné montáže v co největších celcích, na druhou stranu je ale možné rychle a efektivně plnit individuální objednávky zákazníků.

X5 M a X6 M

Představením nových rychlých čtyřkolek zbořilo BMW hned několik mýtů. Kombinace sportu a SUV byla dlouho pro BMW tabu, podobně jako mix pohonu všech kol s písmenem M. Vysoká pohotovostní hmotnost (2305 kg u obou vozů) si vyžádala vyhnání parametrů přeplňovaného osmiválce 4,4 l za hranici dosud nejvýkonnějšího sériového modelu z nabídky BMW M GmbH. Motor BMW M TwinPower Turbo vychází z vidlicového osmiválce 4,4 l. Změn, které pomohly zvýšit výkon o více než 100 kW na 408 kW, je celá řada, takže BMW mluví rovnou o zcela novém motoru. Přeplňování může pracovat s maximálním tlakem 1,5 baru. Eliminován byl zásobník chladicí kapaliny, menší množství chladicího média snížilo hmotnost, navíc přibylo elektrické čerpadlo chlazení turbodmychadel po vypnutí motoru a ventilátory mezichlazení stlačeného vzduchu. Klapky ve výfukovém potrubí jsou elektronicky řízeny a jejich nastavením je docílen specifický zvuk, odpovídající různým provozním režimům motoru.

Hydraulický systém aktivních stabilizátorů odebírá tlak jen v případě aktuální potřeby, při klidné jízdě tak šetří až 70 % energie. Poprvé je v BMW M použita šestistupňová automatická převodovka. Krátké řadicí časy byly docíleny snižováním točivého momentu v manuálním režimu řazení. Sportovní automat obsahuje nový tlumič torzních kmitů, minimalizující prokluz na měniči, který přispívá i ke snížení spotřeby paliva. K dispozici je funkce Launch Control pro maximální akceleraci z klidu. Poprvé u „M“ došlo na pohon všech kol. Systém xDrive má pro X5 M a X6 M speciální nastavení s preferencí zadní nápravy. Důležitým prvkem je zadní diferenciál Dynamic Performance Control, aktivně přerozdělující hnací moment mezi zadními koly. Standardem je sportovní podvozek s adaptivními tlumiči, novým nastavením posilovače řízení Servotronic a aktivními hydraulickými stabilizátory. Brzdová soustava spoléhá na čtyřpístkové pevné třmeny a kotouče s průměrem 395/385 mm. Dvacetipalcová kola obouvají pneumatiky 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu.

Oba vozy mají shodnou pohotovostní hmotnost (2305 kg), akceleraci z 0 na 100 km/h (za 4,7 s) i maximální rychlost. Standardně je omezena na 250 km/h, za příplatek lze pořídit vozidlo s nejvyšší rychlostí 275 km/h, pak dostanete k vozu také řidičské školení na okruhu. Ceníky BMW platné od 1. října 2009 obsahují cenovky obou nových SUV. X5 M pořídíte za 2.745.600,-Kč, X6 M pak za 2.805.400,-Kč. Pro zajímavost: cena BMW M3 s osmiválcem 4,0 (309 kW) momentálně činí 1,817 mil. Kč, desetiválcové BMW M5 (373 kW) příjde na 2,5 mil. Kč. Všechny ceny jsou kalkulovány pro směnný kurz 26 Kč/euro.

Výbava BMW X5 M obsahuje mj. metalický lak, 20" M kola z lehké slitiny a pneumatikami 275/40 R20 resp. 315/35 R20 (vzadu), pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, Adaptive Drive (el. přizpůsobení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory), nebo systém "Dynamic Performance Control" - aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, který je pro ostatní BMW X5 zatím nedostupný.

Active Hybrid X6

Narozdíl od souběžně představené limuzíny 7, je X6 full-hybridem, schopným jízdy výhradně na elektřinu. A to rychlostí až 60 km/h. Narozdíl od některých konkurentů, zůstal pohon všech kol klasickým mechanickým xDrive, nevyužívá tedy přídavného elektromotoru k pohonu druhé nápravy s rizikem náhlé změny trakčních vlastností při vyčerpání energie z trakčních akumulátorů. Ty jsou umístěné pod dnem zavazadelníku a jejich typ Ni-MH naznačuje jejich relativní dostupnost. Active Hybrid X6 je prvním produkčním full-hybridem BMW a zároveň prvním v uměle vytvořené podkategorii SAC.

Zážehový osmiválec biturbo se spokojí s nižším výkonem proti sedmičkovému hybridu (300 kW), který ale bohatě kompenzují výkonu obou elektromotorů 67, resp. 63 kW. Celkový výkon je tak 357 kW a 780 Nm a katapultuje vůz, kterému mnoho nechybí do tří tun, z nuly na 100 km/h za 5,6 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 236 km/h, s volitelným sportovním paketem pak na 250 km/h. Průměrná spotřeba činí skvělých 9,9 l/100 km a emise CO2 231 g/km.

Výkon je ve složitém systému distribuován s pomocí tří planetových převodovek a čtyř vícelamelových spojek, které dokáží simulovat dvoumódovou sedmistupňovou automatickou převodovku ECVT. Brzdící výkon při rekuperaci je až 25 krát vyšší, než u standardní BER. Zpomalení pak může činit až 0,3 g bez zásahu brzdy, což je hodnota více než dostatečná pro naprostou většinu provozních situací. Cílem konstruktérů bylo ovládání i design maximálně přiblížit standardní X6, jediným viditelným rozdílem jsou loga ActiveHybrid a samozřejmě přidané indikace v palubním počítači.

Active Hybrid 7

Hybridní soustava použitá v BMW ActiveHybrid 7 se řadí mezi tzv. mild hybridy. Automobil tedy nemůže být poháněn výhradně elektrickou silou, elektromotor má pouze pomocnou funkci. Třífázový synchronní elektromotor je v BMW ActiveHybrid 7 umístěn mezi spalovací motor a hydrodynamický měnič osmistupňové automatické převodovky. Fakticky je elektromotor ve tvaru tenkého disku přímo spojen s klikovou hřídelí spalovacího motoru. Malé rozměry a hmotnost jen 23 kg usnadnily snadnou integraci do hnacího ústrojí, které je v nabídce i bez elektrické části v modelu 750i.

Elektromotor má nejvyšší výkon jen 15 kW, v generátorovém režimu pak 20 kW, kterými dobíjí lithiový akumulátor. Nejvyšší točivý moment činí 210 Nm. Celkový systémový výkon hybridní soustavy je 342 kW, točivý moment pak 700 Nm. Samotný osmiválec disponuje 330 kW mezi 5500 a 6000 min-1, točivý moment vrcholí 650 Nm mezi 2000 a 4500 min-1. BMW ActiveHybrid 7 zvládá evropský jízdní cyklus absolvovat se spotřebou 9,4 l/100 km. BMW 750i potřebuje 11,4 l/100 km.

BMW ActiveHybrid 7 zvládá díky spojení osmistupňové automatické převodovky s elektromotorem také automatické vypínání spalovacího motoru, kdykoliv není jeho běh potřebný - tedy nejčastěji při stání vozidla na křižovatkách a v kolonách. BMW ActiveHybrid 7 bude dodáváno ve standardním provedení i v prodloužené verzi (+140 mm na rozvoru). Od konvenčních motorizací se vizuálně liší nápisy na C-sloupcích, na víku zavazadelníku, dostupností speciálního laku "Bluewater" a aerodynamicky optimalizovanými koly s průměrem 19 palců.

7 High Security

Konstrukce pancéřovaných BMW 760Li a 750Li High Security je upravena tak, aby vyhovovala požadavkům balistické ochrany třídy VR7 a VR9. Koncept High Security vznikal souběžně s vývojem a výrobou standardních modelů a všechny prvky jsou nedílně integrovány do konstrukce vozu. Hlavním prvkem ochrany před střelnými zbraněmi a výbušninami je plátování ze speciální oceli ve dveřích, střeše, sloupcích, podlaze a přepážce mezi interiérem a zavazadlovým prostorem. Ocel doplňuje vrstvené neprůstřelné sklo o tloušťce 6 cm. Samozřejmostí je dokonalé utěsnění interiéru a limuzíny tak odolají nejen střelný zbraním a výbušninám, ale i chemickému útoku. Pro tento případ jsou vozy vybaveny čidlem, které odhalí jedovaté plyny, neprodyšně uzavře ventilační systém a upozorní cestující. Doplněn může být i hasicí systém v motorovém prostoru a pod vozem.

BMW vedle pasivní ochrany cestujících nabízí i možnost umístit do středové konzoly držák na dvě automatické střelné zbraně. Součástí výbavy mohou být i reproduktory a mikrofon pro komunikaci s vnějším světem bez potřeby stahování oken. Pro potřeby státních úřadů jsou v nabídce držáky vlajek v předních blatnících, snímatelný modrý maják na střechu a varovná světla ze světelných diod umístěná za maskou chladiče.

K pohonu BMW 760Li High Security slouží šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, disponující výkonem 400 kW (544 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 750 Nm při 1500 min-1. Pod kapotou BMW 750Li High Security pracuje přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 litru s výkonem 300 kW (407 k) dostupným od 5500 do 6400 min-1 a točivým momentem 600 Nm od 1750 do 4500 min-1. Maximální rychlost obou vozů je omezena na 210 km/h. Akceleraci Z 0 na 100 km/h zvládne 760Li za 6,2 s a 750Li za 7,9 s.

V souvislosti s vyšší hmotností pancéřovaných limuzín byla zesílena i konstrukce podvozku. Obě verze jsou standardně vybaveny systémem Dynamic Damping Control, který upravuje nastavení tlumičů podle aktuálního stylu jízdy a povrchu vozovky. Kola jsou obuta do pneumatik typu run-flat a součástí výbavy je systém sledující teplotu a tlak v každém kole.

Další podrobnosti o výbavě vozů High Security BMW neuvádí s ohledem na jejich zaměření a klientům, kteří se pro tyto modely rozhodnou nabízí speciální zákaznický servis.

740d

I vznětová 740 se už musí obejít bez drahého, komplikovaného a těžkého osmiválce. Třílitrový twinturbodiesel se sekvenčním přeplňováním dvěma rozdílně velkými turbodmychadly je vybaven piezoelektrickými vstřikovači, které mají pracovní tlak 2000 bar. Maximální výkon motoru je 225 kW (306 k) při 4400 min-1 a točivý moment dosahuje vrcholné hodnoty 600 Nm mezi 1500 a 2500 min-1. Doposud používaný třílitrový turbodiesel v BMW 730d disponuje výkonem 180 kW (245 k) při 4000 min-1 a točivým momentem 540 Nm dostupným od 1750 do 3000 min-1.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,3 s, přitom spotřeba v kombinovaném cyklu je jen 6,9 l/100 km. BMW tvrdí, že nová 740d je nejúspornějším autem ve své výkonnostní třídě. Pro srovnání někdejší nejúspornější pětimetrový dieselový sedan Jaguar XJ 2,7D má kombinovanou spotřebu 7,9 l/100 km, Audi A8 3,0 TDI si řekne o 8,4 l na 100 km, Mercedes-Benz S 350 CDI po faceliftu vystačí s 7,6 l/100 km. Dvakrát přeplňovaná 740d překoná i prozatímního dieselového rekordmana – slabší 730d má udávanou spotřebu 7,2 l/100 km.

Inovací na poli vznětových motorů je i zavedení verze BluePerformance pro 730d. Toto provedení BME už nabízí pro 330d a v praxi znamená nižší emise oxidů dusíku. Filtr pevných částic a oxidační katalyzátor jsou doplněny o katalyzátor pro odbourávání NOx. 730d díky tomu vyhovuje normě Euro 6, která začne platit v roce 2014. Úpravy nijak nepoznamenají výkon a spotřeba je další optimalizací motoru a jeho příslušenství naopak ještě nižší – konkrétně 6,8 l/100 km. Standardně dodávaný balíček BlueEfficiency bude navíc doplněn o indikátor rekuperace energie umístěný na přístrojovém štítu, ukazatel se bude nacházet uvnitř otáčkoměru.

750i xDrive

Pohonu všech kol xDrive se dosud BMW u své vlajkové lodi vyhýbalo – kdo chtěl pětimetrový sedan 4x4, musel jít k Audi nebo Mercedesu, nejnověji také k Lexusu. Od modelového roku 2010 ale BMW své pravidlo poruší. Systém xDrive, vyhrazený dosud řadám 3, 5 a modelům X, dostane druhý nejvýkonnější model – dvakrát přeplňovaná 750i. Rozdělení momentu bude obstarávat elektronicky řízená vícelamelová spojka. Standardní rozdělení momentu je 40:60 ve prospěch zadní nápravy, pro lepší ovladatelnost ale systém v zatáčkách pošle na zadní kola až 80 % momentu.

Vision EfficientDynamics

Název EfficientDynamics používá BMW pro svou strategii snižování spotřeby paliva a emisí CO2. Vision EfficientDynamics není na první pohled žádným ekologickým vozítkem, ale vysokovýkonným sportovním autem. Aby ne, na vývoji totiž spolupracovala i divize BMW M GmbH. Všichni, kteří byli v tomto projektu zainteresováni, se snažili skloubit dva na první pohled protichůdné směry vývoje – co největší jízdní dynamiku věrnou firemnímu sloganu Radost z jízdy a na druhou stranu co nejnižší spotřebu paliva. Vše zabalili do podoby sportovního kupé s prémiovým vzhledem o rozměrech 4,6 x 1,9 x 1,24 m, bez B-sloupku a přístupem do interiéru prostřednictvím vyklápěcích dveří gullwing.

BMW Vision EfficientDynamics je poháněn přeplňovaným tříválcovým dieselem 1,5 l o výkonu 120 kW a 290 Nm před zadní nápravou, odvozeným od čtyřválcového dvoulitru, který podporují dva elektromotory v soustavě plug-in hybrid. Největší výkon celého systému činí 262 kW (356 k), společný točivý moment celé soustavy pak leží na hodnotě 800 Nm. Studie má poháněné obě nápravy, o to se starají právě zmíněné elektromotory, jeden je umístěn vpředu, druhý vzadu. Energii uchovává 98 Li-Pol článků, umístěných ve středu vozidla, které je možné dobít na plnou kapacitu i z veřejné elektrické sítě. Při 220 V a 16 A to trvá 2,5 hodiny, 380 V a 32 A na to stačí 44 minuty. 1395 kg vážící vůz je schopen ujet až 50 kilometrů jen na elektřinu a dalších až 650 km na naftu z 25litrové nádrže.

Předpokládané výkony vzbuzují úctu – z 0 na 100 km/h koncept zrychlí za 4,8 s, elektronicky omezená maximální rychlost vrcholí německou hodnotou 250 km/h. A spotřeba? Dle metodiky EU v kombinaci 3,76 l/100 km. Díky tomu je dnes tolik sledovaná produkce emisí CO2 stlačena pod magickou hranici 100 g/km (konkrétně 99 g). K nízké spotřebě paliva a emisí přispívá také systém rekuperace brzdné energie, který u BMW nazývají BER (Brake Energy Regeneration). Součinitel odporu vzduchu 0,22 přispívá ke střídmosti vozu v konzumaci paliva. Kupé není čistě dvoumístné, nabízí konfiguraci sedadel 2 + 2, dozadu se tedy vejdou malé děti, či drobnější dospělí. V interiéru byly použity přírodní materiály, střecha a dveře jsou pak z polykarbonátu. Tato skla mění své zatmavení v závislosti na intenzitě slunečního záření. Nechybí nový, prostorový Head Up Display, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a navigační systém.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)