Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW vede prémiový segment vozů 4x4

Ondřej Láník
Diskuze (131)
Pojem "luxusní čtyřkolka" si většina znalých spojuje se značkou Audi. Nejúspěšnějším dodavatelem luxusních vozů s pohonem všech kol je ale BMW. V minulém roce se každý čtvrtý vůz z celkové produkce 1,13 milionu automobilů pyšnil pohonem všech kol.

Pojem "luxusní čtyřkolka" si většina znalých spojuje se značkou Audi. Nejúspěšnějším dodavatelem luxusních vozů s pohonem všech kol je ale BMW. V minulém roce se každý čtvrtý vůz z celkové produkce 1,13 milionu automobilů pyšnil pohonem všech kol.

Zásadní vliv na rostoucí poptávku po vozech BMW s pohonem všech kol mělo zavedení lehkých terénních vozů X3 a X5, které mnichovský výrobce přezdívá zkratkou SAV (Sports Activity Vehicles). Dvacetiletá historie BMW 4x4 však začala silničním BMW 325ix a automobily s pohonem všech kol určené pro silnici jsou dodnes významnou skupinou ve výrobním programu. Na rok 2008 je naplánováno další rozšíření skupiny SAV. Automobilka potvrdila, že připravuje automobil s karosérií připomínající kupé, který však bude mít pohon všech kol.

BMW dnes ve svých vozech nabízí pohon všech kol xDrive, jehož srdcem je lamelová spojka, která variabilně mění rozdělení točivého momentu na nápravy. Základní rozdělení 40:60 preferuje zadní nápravu, ale může se variabilně během desetiny sekundy změnit na rozdělení 100:0 až 0:100.

První BMW s pohonem všech kol - model 325ix - vyjelo na silnice v roce 1985. Pak v roce 1991 následovalo BMW 525ix s variabilním rozdělováním točivého momentu mezi nápravy. Pak již přišly na svět X5 (1999) a X3 (2003) s pohonem xDrive. Ten se následně rozšířil i do sedanů a kombi řady 3 a 5.

V současné době BMW nabízí 21 modelů s pohonem všech kol ve čtyřech modelových řadách. V roce 2005 bylo každé na světě zaregistrované BMW vybaveno pohonem všech kol, první měsíce roku 2006 ukazují, že tento trend bude pokračovat i nadále. BMW je již nyní lídrem v prémiovém světě luxusních vozů s pohonem všech kol. Obzvláště velký zájem je pochopitelně v alpských zemích Evropy (Švýcarsko, Rakousko, Itálie), kde i v silničních modelových řadách převažuje pohon všech kol.

Také v České republice zákazníci BMW preferují xDrive před tradičním pohonem zadní nápravy. Za první dva měsíce letošního roku se prodalo 267 vozů BMW z čehož více 50 % bylo vybaveno systémem xDrive.

Po světě nyní jezdí přes milion vozů BMW s pohonem všech kol, polovina z toho má modernější systém xDrive.

Naše zkušenosti s pohonem všech kol xDrive naleznete ve starších článcích:

BMW Winter Technic Drive: řidičská praxe na sněhu a ledu

xDrive Völkl Cup 2006: Na sníh jen s tím nejlepším

9 testů BMW X3, X5, 330xd, 530xd, 530xi v magazínu Auto.cz

Ondřej Láník
Diskuze (131)
24. 3. 2006 23:02
Re: A pak jsou také fakta.
Stále nechápeš. SUBARU je výborná automobilka a Impreza je auto na cenové úrovni 600 tisíc. Já píši o SUBARUBOYS, a to je rozdíl. Nechápu, proč bych měl své auto odskušovat s nějakým závodním jezdcem. Auto si koupím, za tři roky ho odjezdím sám, a pak si zase koupím nové, další. Subaru v civilní verzi je normální vozidlo, jako každé jiné, jen úporně s permanent pohonem. Ten mu zajišťuje výborné jízdní vlastnosti... které využiješ při svejch cestách asi z 15ti procent... Ano, opěvovači Subaru zde na diskuzi jsou kluci, kteří si vystřihli obrázek z Autotipu a vymezujou se vůči takovejm ikonám jako je BMW. Až pojedu rally na šotolině, vlezu do Imprezy... za 25 milionů, ovšem, tedy do speciálu. A až budu chtít parádně civilně jezdit, vlezu do BMW... Ty snad máš jiné řešení?
23. 3. 2006 21:01
Re: A pak jsou také fakta.
Nebude... bude to stále auťák za 600, takže to bude auťák dokonalej za 600... tu dokonalost dělá až když tam přihodíš ještě jednou 600... jako to děláš u bavoráčka... Nenamlsávej zde mladý kluky ;-) co svou Imprezu proháněj na autodráze Carrera :-) :yes: Subaru je dobrej na rally. Impreza za 600 hezky jede... to je všechno. Se speciálem na rally nemá společnýho nic. Hezky jede i Megene... za ty prašule. Pak Je to STi... za 1,2 mega... který si soudnej člověk přece nemůže nikdy koupit... A to je všechno. Automobilka, která nemá naftu, která prodává auta v masové produkci a dává do nich dva, jo, dva motory... tohle by si v Evropě nedovolil nikdo...
22. 3. 2006 22:08
Re: Vyvojovy kod "E..." u BMW konci
>:D :yes:
22. 3. 2006 21:48
JSOU AUTOMOBILKY
co dělaj auta dokonale. Například BMW... akorát prostě to chce mít na tohle vatu. Když ji máš... koupíš bavoráčka, trojčičku v antracitu na ixdrajvu a lítáš... ani ve snu by tě nenapadlo porovnávat ikonu sportovních aut s produkcí za 600táců. Ovšem, pokud máš jen těch 600 tyček... vlezeš do Imprezy (dělá to Subaru a nabízí ti na výběr 2 - slovy: dva :-) motory na rozvoru takřka Fabiosním) do dvoulitru na 160 koních... to je o 10 koní více, než má Octavia :-) Ovšem pozor, zajímavej úkaz. Obráceně to jde samo - máš Imprezu a neporovnáváš se se sobě rovnejma, tj. Octavia II 4M atd... ty se porovnáváš právě s bavorskou trojkou :-) teda, svému okolí seš pro smích, ale tobě to nedá a vyprávíš stále dokola tu svou ŠOTOLINASTORY :-) :yes: ... že jako, ty jedeš v permanentu a když tvýmu konkurentovi v tý bavorský trojce sepne druhá náprava... vyrazí si o volant řezáky. Tak, brácho, v jednom tě musím ponechat... v tvé Impreze... na víc ani nemáš. Až kolem tebe ovšem profrčí na všech čtyřech bavorská trojka, salutuj... letí kolem tebe ikona ikon... a bycha aby sis svejma řezákama nepřekous spodní ret. P.S. Jo, BMW a xDrive... to je to, co znalec ocení... je to technika v důstojném autě za velmi důstojnou cenu... BRAVO BMW :yes: