Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X coupe - kupé nebo off-road?

Jiří Štacha Jiří Štacha 8. 1. 2001
5
Sérii mezinárodních autosalonů tradičně zahajuje Auto Show v severoamerickém Detroitu. Na tomto autosalonu se mezi prvními letošními novinkami objevil i zajímavý koncept automobilky BMW. Novinka byla pojmenována X coupe a výrobcem je zařazena do...

Z názvu X coupe je patrná příbuznost tohoto konceptu s modelem X5, přestože na první pohled připomíná spíše model Z9 (zejména přední část). X coupe je však postaveno na stejném podvozku jako X5 a má také pohon všech čtyř kol. Charakter vozu X coupe je ovšem zcela jiný. Jeho třídveřová karoserie vyrobená kompletně z hliníku je velmi netradiční a nabízí i nezvyklé uspořádání cestujících. X coupe by se totiž dalo označit jako 1+3 místné, než jako u kupé obvyklé 2+2 místné. Vůz je nekompromisně orientovaný zejména pro řidiče a jeho požitek z jízdy. Tomu odpovídají i některé velmi nezvykle umístěné palubní přístroje, které jsou vidět jen z místa řidiče. Například palivoměr a ukazatel teploty motoru jsou umístěny ve dveřích u řidiče.

Stejně jako většina studií vozů budoucnosti je i BMW X coupe vybaveno množstvím nejmodernější elektroniky. Není proto až tak překvapující, že ve voze najdeme například multifunkční barevný monitor s řídícím systémem vozu (představeným již u modelu Z9), systémem ovládajícím komfort cestujících (klimatizaci, vyhřívání sedadel, atd.), navigační systém GPS informující cestující o poloze automobilu na silnicích i mimo ně, atd.

Zřejmě nejzajímavější na X coupe je však jeho zvláštní stavba karoserie. Absence tzv. C sloupků a dozadu se sklápějící zadní část, včetně zadního skla totiž odhalí nejen zavazadlový prostor, ale i celou záď. Tím se otevře prostor kolem zadních míst a usnadní se jejich přístupnost. Toto řešení je však nezvyklé hlavně pro technickou náročnost a potřebu zvýšené pevnosti karoserie jako například u kabrioletů.

U BMW však samozřejmě na bezpečnost nezapomněli, zvýšili pevnost karoserie a využili i systémů zlepšujících jízdní stabilitu a bezpečnost. Například systémy AST (All Season Traction), DSC-X (Dynamic Stability Control), HDC (Hill Descent Control).

Ke zvýšení bezpečnosti jsou na X coupe použity i nové technologie osvětlení. U předních světel je korigován úhel světla v závislosti na poloze kol, čímž je dosaženo mnohem lepšího osvětlení vozovky. Tento systém navíc spolupracuje s navigačním systémem, takže se světla již předem mohou přizpůsobit následující povaze vozovky. Bez povšimnutí nezůstala ani zadní brzdová světla kulatého tvaru, jejichž světelná intenzita je přímo úměrná síle brzdění. Při malé intenzitě brzdění tak svítí jen vnější část světel, která se dále vyplňuje do svého středu.

K pohonu mohutných 20ti palcových kol (225/50 vpředu a 285/45 vzadu) byl zvolen známý šestiválcový turbodieselový motor s obsahem 3,0 litru s přímým vstřikováním Common-Rail dosahující výkonu 135 kW (184 k), užívaný doposud zejména v BMW 530d. Řazení v X coupe má na starost pětistupňová automatická převodovka Steptronic s možností řazení na volantu.

BMW X coupe je koncept mnoha ojedinělých prvků (zejména otevírání zadní části), které spolu s nezvyklým designem vypouklých tvarů, zvláštním vnitřním uspořádáním a využitím nejmodernějších elektronických systémů naznačuje výhled BMW do budoucnosti a to při hledání neobvyklých alternativních možností.



Témata