Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1 xDrive28i – Kterak čtyři válce ke štěstí stačily

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 15. 6. 2011
59
35
Zobrazit náhledy (59)
suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy
Nechme stranou karoserii, nechme stranou výbavu – dnes jde o to, zda může být u BMW vrcholem nabídky „pouhý“ čtyřválec, byť má 180 kW.

Nejvýše vztyčený prapor downsizingu drží v Mnichově nejmenší SUV v nabídce, modelová řada X1. Při pohledu do ceníku zjistíte, že v nabídce není ani jediný šestiválec, vrcholem nabídky je nyní čtyřválcový benzinový dvoulitr s turbodmychadlem twin-scroll o výkonu 180 kW.

Vůz jsme dostali právě v době, kdy většina automobilových fandů sleduje slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, proto zvolená modrá metalíza Le Mans působila na voze více než symbolicky, navíc ve slušivém spojení s M Sportovním paketem předznamenává dynamické možnosti přeplňovaného agregátu.

Čtyři...a dost?

Na začátek vám agregát s typovým označením N20B20 podrobně představíme. Čtyřválec má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím.

Přeplňování zajišťuje dnes u BMW již obvyklé turbodmychadlo twin-scroll, v případě nového motoru s plnícím tlakem 1,3 bar a od Mitsubishi (šestiválce mají turba Borg Warner). O kultivovaný projev motoru se stará dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných pod klikovým hřídelem. Nový motor je navíc se svými 144 kg o 18 kg lehčí než atmosférický šestiválec. Malá délka bloku umožnila umístit prakticky celý agregát až za přední nápravu, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. BMW prý pracuje i na silnější variantě - přeci jen, 180 kW z dvoulitru již dnes není pro motoráře těžko překonatelná meta, navíc ti z Mnichova jsou špičkou v oboru.

suv bmw testy suv bmw testy
 

V praxi se však i oněch 180 kW zdá být pro X1 naprosto dostatečných. Když není třeba spěchat, volí osmistupňový automat velmi rychle těžké převody a šetří tak palivo. Takové naprogramování převodovky je možné i díky točivému momentu 350 Nm dostupnému prakticky od volnoběhu. Ve sportovním režimu převodovka přeřazuje až u červeného pole začínajícího u sedmi tisíc otáček, zvukový i dynamický projev agregátu se zvyšujícími se otáčkami krásně graduje a žádné výraznější vadnutí se nekoná.

Volbu převodového stupně je možno manuálně ovládat pádly pod volantem či řadičkou ve sportovním módu, kde chválíme správnou logiku řazení, tedy směrem dopředu podřazujeme a směrem k sobě řadíme na vyšší stupeň. Při běžné jízdě si lehce zvyknete i na inverzní logiku řazení, při ostřejší jízdě je však toto uspořádání příjemnější a i proto je v opravdových sportovních vozech striktně dodržováno. Tedy ne že by X1 bylo nějaké ostré okruhové náčiní, to určitě ne, každopádně vůz se schopností zrychlit (v našem případě) na 100 km/h za 6,5 sekundy už nějaký ten respekt na silnici má.

Mrštné SUV

Když se usadíme v pohodlných, příjemných a dobře obepínajících „M“ sedadlech a nastavíme si velká zrcátka a volant, jediné co prozrazuje že sedíme v SUV a ne třeba v řadě 3 je výše očí nad vozovkou. Podobně příjemný pocit přetrvává i v zatáčkách, kde se X1 dlouho chová neutrálně (i díky inteligentnímu pohonu všech kol) aby následně s decentním náklonem podlehlo postupně přicházející nedotáčivosti. S těžším šestiválcem nad přední nápravou by vrcholná verze jistě nebyla na klikatých okreskách zdaleka tak suverénní.

suv bmw testy suv bmw testy
Jednoznačně jde o jednoho z nejagilnějších zástupců segmentu SUV dneška, společně s například koncernovým kolegou MINI Countrymanem si za volantem máte šanci užít i jinde než na rovince. A to u SUV opravdu nebývá zvykem. Chválíme výborně dávkovatelné a výkonné brzdy, které dokáží rozjetý vůz o pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 tuny spolehlivě krotit. Ruku v ruce s podvozkem jde i řízení. Přes měkoučký M volant s pádly k vám sice neputuje tolik informací, kolik byste asi chtěli, důležité však je že přehled o předních kolech máte vždy i s poctivou a neumělou zpětnou vazbou; tedy alespoň do té míry do jaké může zpětná vazba u SUV a elektrického posilovače být neumělá. Řízení se vám přední kola rozhodně vyrazit z ruky nepokusí.

Motor za jízdy a spotřeba

Dvoulitr si vás získá na svou stranu již při prvním razantnějším přidání plynu – auto poslušně vyrazí vpřed, ať je v tu chvíli na otáčkoměru v podstatě jakákoliv hodnota. Tzv. turbodíra je pro motoráře z Mnichova neznámý pojem, agregát se velmi rychle sbírá i z nízkých otáček a po překonání hranice tří tisíc naplno ukazuje, kolik síly se v něm ukrývá. Ve vysokých otáčkách umně maskuje fakt že se nejedná o atmosféru a gradace výkonu i pocit přicházející špičky je na turbomotor ukázková.

Při rychlém startu například ze semaforů je převodovka naladěna na pozvolnější rozjezd a to i ve sportovním režimu. Na to je potřeba si zvyknout, opojeni rychlostí vozu při normální jízdě se pak můžete třeba na stopce nedobrovolně vystavit nebezpečí. Pohon všech čtyř kol tak v součinnosti s osmistupňovým automatem paradoxně odpich z místa spíše zdržuje.

Milovníci šestiválcového ryku budou možná lehce zklamáni, nezaujatý pozorovatel však musí motor za jeho zvuk pochválit. S rostoucími otáčkami hrubne a stává se drsnějším, stále je však čtyřválcové srdce pod kapotou po zvuku rozpoznatelné. Zkrátka, charakter šestiválce se nahradit jen tak nepodaří. Alespoň že v případě síly motoru to ani trochu neplatí, ba naopak. Jedním z mála slabších míst je nízká ochota brzdit motorem, což by se nám asi velmi nelíbilo u vozu z produkce divize M, u kompaktního SUV nad tím můžeme s klidným srdcem mávnou rukou, stejně jako nad tím, že automat i při ručním řazení občas při razantní akceleraci podřadí i když vy tam prostě tu trojku chcete nechat.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Spotřeba je samozřejmě velmi závislá na stylu jízdy, ostatně jako u většiny výkonných přeplňovaných benzinových agregátů. Pokud se budete vyžívat ve sportovním režimu a častěji využívat naplno schopnosti motoru čekejte spotřebu někde nad 14 litrů Naturalu. Po městě jde s vozem jezdit za zhruba 10 až 12 litrů v závislosti na hustotě provozu. S vozem jsme samozřejmě provedli i klasická měření spotřeby, kde se pravda vždy ukáže: při ustálené reálné rychlosti 100 km/h si motor doslova pobrukuje na 1.700 min-1 přičemž palubní počítač ukázal průměrný odběr 7,4 litru benzinu na 100 ujetých kilometrů. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na stále velice ležérních 2.200 min-1 a zvýšení odběru paliva na 8,8 litru. Chválíme akustickou pohodu na palubě, kterou při vyšších rychlostech začíná narušovat jen lehké ševelení kolem zrcátek a rámů dveří.

Závěr aneb Čtyři stačí drahoušku!

Nahradit atmosférický šestiválec přeplňovaným čtyřválcem se sice mohlo na první pohled zdát nesmyslné, zvlášť u automobilky která šestiválce umí parádně, stratégům z BMW však po týdenním testu musíme dát zcela za pravdu. Smysl to rozhodně má a pokud se vaši pasažéři nepodívají pod kapotu můžete jim směle tvrdit, že toto BMW má objem tři litry a kdesi vpředu pracuje šest pístů.

Jistý závan pochybnosti by mohl vzbudit razantní zátah z nízkých otáček či příznivá spotřeba, po zvuku vaši lež kolegové patrně neodhalí. Ono ale není proč se za tak výborný čtyřválec stydět, ostatně nic urozenějšího ani v nabídce není. Tak jim to raději pěkně povězte, nikdy nevíte, zda také nečtou Auto.cz.

TR>

První cena vozu692.500,- Kč (sDrive18d, 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu935.750,- Kč (xDrive28i, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

1.386.525,- Kč (xDrive28i, 180 kW)

Plusy

  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Velká zpětná zrcátka, skvělá sedadla

Minusy

  • Při pomalé jízdě na špatné vozovce nepohodlné odpružení
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Vyšší cena
  • Méně odkládacích prostor

Témata
BMW X1 xDrive28i
Cena základní sestavy 935 750 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s rozšířenými funkcemi: asistent pro rozjezd do kopce, dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, matně černé B-sloupky, černé vnější okenní lišty chromované vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu s matnými hliníkovými lamelami, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, dojezdové pneumatiky "Runflat", 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 318", látka "Median", Látka "Elektra", prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt" (matná stříbrná), černé plastové prahové lišty s označením BMW, kožená hlavice řadicí páky, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední odvětrávané brzdové kotouče, posilovač řízení, automatická převodovka Steptronic, koncovky výfuku z nerezavějící oceli s matnou chromovanou koncovkou, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce, xDrive, stálý pohon všech čtyř kol s variabilním přenosem točivého momentu, mlhová světla, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", automatické nastavení sklonu světlometů, zadní mlhová světla, vlevo a vpravo, dynamická brzdová světla, halogenové světlomety, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, opěrky hlavy u všech sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:20:40, sklon opěradla manuálně nastavitelný, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení polohy sedáku, sklonu opěradla a výšky, kožený volant, nastavitelný sloupek volantu, tříramenný standardní volant, klimatizace, servotronic, mikrofiltr, okna s protisluneční ochranou, vrstvené čelní sklo, elektricky ovládaná okna s pojistkou, světlo v zavazadlovém prostoru, vpravo, 2 držáky nápojů ve středové konzole, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, parkovací senzory vzadu, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 ovladače s integrovaným klíčem, automatická klimatizace, elektronický imobilizér, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, u řidiče asférické, připojení AUX-In v odkládací schránce ve středové konzole, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, stereo systém s pěti reproduktory. Kč
Cena testované sestavy 1 386 525 Kč
Výbava testované sestavy Lak Le Mans Blue (+16.650,-), alarm (+12.100,-), automatická převodovka (+51.675,-), čelní sklo s pruhem (+2.275,-), M sportovní kožený volant s pádly (+2.525,-), 18“ kola Double-spoke 355 M (+24.200,-), Vnitřní a vnější zrcátka s aut. změnou odrazivosti (+12.100,-), velurové koberečky (+2.525,-), šíť v kufru (+3.775,-), elektrická sedadla, řidiče s pamětí (+31.525,-), elektricky natavitelné bederní opěrky (+7.050,-), Advantage paket (+41.600,-), vysokorychlostní ladění (+1.250,-), bi-xenony (+15.125,-), automatická klimatizace (14 690,-), tempomat s brzdnou fcí (+8.350,-), světelný paket (+5.550,-), navigační systém Professional (+64.550,-), BMW internet (+2.525,-), hlasové ovládání (7.300,-), příprava pro Bluetooth mobil (+15.625,-), hi-fi systém (+13.625,-), USB (+7.575,-), rozšířená konektivita (+2.525,-), BMW aplikace (+3.775,-), M sportovní paket (+88.225,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1350
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 555
Rozměr pneu: 225/45 R18
BMW X1 xDrive28i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4454
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1529
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Parda71 (BMWfans)
Jiný a dost odlišný pohled
Parda71 (BMWfans)
| 17. 6. 2011
Hle, americký tlučhuba nás opět "poctil" svou návštěvou! To zas bude plků a nesmyslů >:D
Jiný a dost odlišný pohled
webpaja
| 17. 6. 2011
Ahoj Američane >:-[]

Slyšel jsi tu od Forda o R4 v příští generaci Mustangu a pravděpodobně nahrazení V8 motorem V6 s turbem :-)
Avatar - Dinar
Jiný a dost odlišný pohled
Dinar
| 17. 6. 2011
Je mi jedno, jestli máš jeden nebo pět nicků, teď jsem tě oslovil těmi dvěma, které používáš v diskusích na auto.cz a autoforu.cz, protože to autoforum ve svém příspěvku zmiňuju. Ale jestli si tu chceš hrát na schovávanou, prosím, míru vlastní trapnosti si určujeme každý sám.

A co se inteligence týká, ano, pokud mezi počtem nicků a inteligencí existuje přímá úměra, pak jsi jistě inteligentnější.
Jiný a dost odlišný pohled
Magistr
| 17. 6. 2011
Myslel jsem, že jsi inteligentněnší, než abys GTI-mu žral ty jeho nesmyslné žvásty. Nejsi.
Avatar - Dinar
Jiný a dost odlišný pohled
Dinar
| 17. 6. 2011
Jsi dojemný, jak plačka na pohřbu. Z tvého pohledu je hlavně potřeba strčit do každého příspěvku alfu, resp. cokoliv italského nebo max. francouzského. Možná jsi v případě bmw zblblý těmi debatami "skutečných" mistrů volantu a jediných znalců diskutujících o bmw na autoforu, ale automobilky, a bmw nevyjímaje, dělají auta pro reálné kupce, těžko budou brát ohled na internetové mudrlanty, kteří mají plnou hubu šestiválců a manuálů a když pak v dospělosti schrastí první peníz, koupí si kombíka v dýzlu s xdrive a AT. Přesně proto, jaký je trend, dělá bmw motory jaké dělá. A než začneš dávat tenhle 28i do řady s čímkoliv konkurenčním, běž si ho projet, mainstreame. No, ale jestli se potřebuješ jenom vybrečet, dej si tryznu za alfí šestiválce, tam můžeš plakat do aleluja.

Magistr/Beaumont alias Alfa sameček :no: :no: :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku