Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1 xDrive28i: Nový čtyřválec 2,0 Turbo místo atmosférického šestiválce

Aleš Dragoun
Diskuze (63)
BMW nahrazuje atmosféricky plněný třílitrový šestiválec v řadě X1 přeplňovaným čtyřválcem 2,0 l.

Označení xDrive28i sice zůstává, pod kapotou benzinové X1 ale už nebude agregát 3,0 l se šesti válci v řadě bez turbodmychadla, nýbrž menší dvoulitrový čtyřválec, který dostal dvoustupňové přeplňování TwinPower.

Zatímco starý motor poskytoval 190 kW při 6600 min-1 a 310 Nm v rozmezí 2600-3000 min-1, hodnoty celohliníkové novinky jsou jiné.

Výkon je sice o 10 kW nižší, ale pohonná jednotka jej dosahuje již při 5000 min-1. Točivý moment pak dosahuje maxima 350 Nm v 1250 min-1!

Konstruktéři použili turbodmychadlo typu Twin-scroll, pro BMW typické ovládání ventilů Valvetronic a proměnné časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Systém vstřikování HPI disponuje novými solenoidovými vstřikovači, které pracují pod tlakem 200 barů.

Zatímco u předchůdce byla k mání jen šestistupňová samočinná převodovka. Nová X1 xDrive28i nabízí možnost výběru ze standardního přímo řazeného ústrojí se šesti rychlostmi, nebo osmistupňového automatu se sekvenčním řazením Steptronic.

Hřebenové řízení může mít na přání elektrický posilovač Servotronic, jinak je hydraulický.

Kromě pohonu všech kol xDrive s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, ABS, stabilizace DSC a kontroly trakce nabízí spoustu dalších elektronických vychytávek, například Dynamic Brake Control, nebo asistent pro sjíždění prudkých kopců. Performance Control, který najdeme v seznamu extras, se stará o distribuci většiny točivého momentu na zadní nápravu. Airbagů je osm (přední, boční a hlavové pro obě řady sedadel). Tříbodové bezpečnostní pásy mají vpředu předpínače a omezovače tahu, nad defektem pneumatik bdí indikátor, který jej oznamuje.

BMW X1 xDrive28i- porovnání starého a nového modelu
ModelxDrive28i 2011xDrive28i 2010
Převodovka6M (8A)6A
Zdvihový objem [cm3]19972996
Válce/ventily4/46/4
Největší výkon [kW/min-1]180/5000190/6600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1250310/2600-3000
Max. rychlost [km/h]240 (240)230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1 (6,5)6,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,9 (7,9)9,4

S šestistupňovým manuálem novinka sprintuje z klidu na 100 km/h za 6,1 s, s osmistupňovým automatem je o čtyři desetinky pomalejší. Na německých dálnicích ale uhánějí obě varianty shodně až 240 km/h. Přitom spotřebují v kombinaci jen 7,9 l benzinu na stokilometrovou vzdálenost, což je o 1,5 l méně než u původní verze.

Balíček EfficientDynamics standardně obsahuje rekuperaci brzdné energie, indikátor vhodného přeřazení a funkci Auto Start-Stop, tu ovšem pouze ve verzi s manuálním převodným ústrojím.

Příplatkový ConnectedDrive nabídne kromě integrace mobilních zařízení, informací o dopravě a počasí a přístupu na internet také adaptivní přední světlomety, zadní kameru, či tempomat s funkcí automatického brzdění.

BMW X1 xDrive28i se objeví na evropských trzích na jaře. Spolu s ním budou moci zákazníci zvolit i sportovní M paket, který bude k dispozici pro celou řadu X1. Podvozek má tvrdší nastavení, klasikou jsou litá kola s dvojitými paprsky o velikosti 17, respektive 18 palců. Tradiční aerodynamické prvky doplňuje šest metalických barev laku, určených jen pro M paket. Interiér také hraje na sportovní notu: čalounění Alcantarou, menší volant s tlačítky, hliníkové prvky, či páka parkovací brzdy v kůži.

Aleš Dragoun
Diskuze (63)
23. 1. 2011 18:07
...
pochcanej downsizing.... :no:
Avatar - Parda71 (BMWfans)
21. 1. 2011 17:53
Re: ekoteror....?
Nevím, jestli jsme si dobře rozuměli. Já nemám problém s motory R6 turbo, ale že R4 nahrazují R6, o to mi jde. Zas nejsem takový konzervativec, jdu s dobou, ale nemyslím si, že zákazník BMW by chtěl vyhoněné čtyřválce místo svého šestiválce ať už s turbem nebo bez něj. A zrovna u dieselů to platí asi nejvíc. Tam je víc válců k dobru i kvůli zvuku a kultivovanosti jak taky správně píšeš u tvé zkušenosti s A7, rád věřím. Zato R4 nafta biturbo? Tam toho asi nikdy nedosáhneš. A právě takový motor nahrazuje 3.0d, což je dlé mého kravina. A opravdu si nemyslím, že by zákazníci žádali místo "svého" skoro již legendárního 3.0d R4 biturbo, byť to nemám podloženo čísly.

Ta tvá věta o pěstování kultu... No nevím. Máš recht, je hodně skalních v omlácených E30, ale i takových, co mají voňavou E30 v garáži a novou 5er před ní, takže bych tento fakt nepodceňoval. A taky to nemůžeš brát jen podle ČR, která je pro BMW asi tak důležitý trh, jako pro Škodu Nový Zéland. U nás má třeba v 3er velký podíl 2.0d, benzínová R6 si koupí málokdo, ale v Německu jsem viděl benzínových R6 teda mnohem víc. Takže s tím tvrzením, že BMW dělá, to co si zákazníci přejí, bych byl opatrnější. Ikdyž uznávám, nemám své domněnky podloženy čísly, ale to ani ty ne.

Takhle bychom se tady mohli dohadovat věčně. Chtělo by to buď nějaká procenta podílů šestiválců u jednotlivých modelů, nebo rozhovor s šéfem BMW a jeho odpověďi na naše otázky >:D

Dívejme se raději na fakta a ta jsou taková, že nová 3er bude poháněna do 200kW výhradně čtyřválci :-( :no: :no: :no:
Avatar - Righ
21. 1. 2011 14:16
Re: RWD
Dobry postreh. :yes:
21. 1. 2011 13:47
Re: ekoteror....?
Jak pisu vyse, kdyby BMW chtelo R6 muze udelat i v nizsim objemu. Neni prece narizeny ze dvoulitr musi byt R4. BMW dokonce drive vyrabelo dvoulitry jako R6.

Takze setri naklady...
21. 1. 2011 13:43
Re: RWD
Atmosfery mozna nemaji sanci, ale nidko nerika, ze motor 2.0 turbo musi byt 4-valec. Drive u BMW dvoulitry byly radovy sestivalce... Moznosti zachovani R6 tu myslim jsou...

R6 stejneho objemu bude ale vyrazne vyrobne drazsi nez R4.

Takze na jednu stranu je tady mozna EU ale na druhou stranu i BMW potrebuje setrit a zvysovat marzi na ukor zakaznika :-)