Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X3: První dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (16)
Od premiéry minulé X3 uplynulo hodně vody a požadavky na prémiová malá SUV stoupají. Nová X3 jim jde vstříc, zároveň si ale zachovala svou tvář, což je dnes čím dál těžší...

Samozřejmě, že už to není taková bomba, jako studie xActivity z roku 2002, předznamenávající nejen budoucí podobu X3, ale i vrcholné období technicistního banglismu, kdy byl design nových BMW zatím historicky nejméně podlézavý.

Dnes už tvůrci pod vedením Adriana Hooydonka naslouchají obyčejným lidským tužbám více, avšak daří se jim přitom udržovat si svou tvář, o čemž svědčí podařený vzhled modelu X1. Zatímco se obecně čekalo, že podle dnešních zvyků bude X3 jen nafouknutou X1, nestalo se tak. Jakkoliv to zní neuvěřitelně, nová X3 si našla zcela nový sloh jakéhosi uřezaného jehlanu, kdy se svislé křivky směrem vzhůru zvolna sbíhají, jen málo narušeny ostatními tvary, a dávají celku vzhled obelisku a z toho plynoucí specifické a vůbec ne nepříjemné estetiky. Ze všech stran je hmoty tak akorát, novinkou u značky je značné zploštění obou konců. Sice se i nadále pracovalo s prostorovými výdutěmi, ty ovšem dostaly menší roli v utváření celkového dojmu.

Neobvykle výrazný přední nárazník s křidélky po stranách pak tvoří výraz vozu více, než když předtím. Designéři dělali co uměli, aby zamaskovali jeho extrémní výšku, pomáhají jim s tím i neobvykle vysoko umístěné mlhovky. Moduly světlometů jsou menší a jednodušeji tvarované, zato však dynamičtější díky své poloze a konečně se dočkaly vytoužených bílých LED diod. Dálkovým světlometům byl opět věnován jen vnější pár projektorů, přinejmenším tedy při použití xenonových výbojek. Vyplňovat obří výřezy blatníků pomáhají decentní plastové lemy, své k dynamice říkají i neobvykle tvarovaná zrcátka. Z řady způsobů, jak opticky rozbít značnou plochu boků, vybrali designéři neobvyklý stoupající prolis, udělující karosérii tvar přikrčeného atleta. Záď se naučila mnoho dobrého od X1, není ale její kopií. Přidala křivek i prolisů a člověk si ani nevšimne, jak maličké je zadní okno.

Ostatní okna jsou na tom lépe, i když oční kontakt s vnějším světem není hlavní disciplínou. Posádce musí stačit potěšení z další variace na nenásilně, ale příjemně spojené kvalitní kůže s měkkými plasty. Styl i tvary silně připomínají současnou trojku, zejména výplně dveří a palubní deska. Povědomé jsou i ovladače na středové konzole, dál už ale začínají změny. Poměrně velký (37,5 cm) volant se inspiroval v pětce, páčky pod volantem se poněkud zaoblily. Detailem k zapamatování je nový vypínač systému Start&Stop, který se přidružil ke startovacímu tlačítku.

Hlavní změnou je mezigenerační nárůst. Vpředu čeká zcela dostatečné pohodlí i pro silnější postavy, bonusem je extrémní seřiditelnost sedaček i volantu a také široké sedadlo s optimálně dlouhým sedákem (48 cm) a vysokým opěradlem (60 cm). I vzadu už bude možné konečně cestovat, nejen přežívat, zejména díky dlouhým opěradlům (65 cm). Na trochu kratší sedáky (44 cm) pomohou zapomenout obrazovky iPad. Podstatně více místa dostala zavazadla, i když rozměry ložné plochy 92 x 109 cm i její hrana ve výšce 66 cm zůstaly za očekáváním, vyvolaným narostlým exteriérem. Aspoň že lze zadní opěradlo sklápět v poměru 40:20:40 jako v X1. Urostlejší postavy by ocenily zadní dveře, zvedané o nějaké 3 centimetry výše, než 184 cm.

Velká překvapení ovšem čekají v použité technice – i X3 totiž, jako první ve svém segmentu, dostala osmistupňovou automatickou převodovku. Pro silnější 35i je standardem, u dieselu 20d může za příplatek nahradit standardní šestistupňový manuál. Poprvé v „X“ modelu se také objevuje elektrický posilovač řízení EPS. V příplatcích nebudou chybět adaptivní tlumiče a panoramatická střecha, spolu s elektricky výsuvným tažným zařízením či sadou Performance Control, která pomůže standardnímu elektronickému řízení stálého pohonu všech kol xDrive chovat se dynamičtěji na silnici.

Ladislav Čermák
Diskuze (16)
Avatar - 12Eagle
1. 10. 2010 13:13
Re: 100% lepsi ako stara X3
:yes:
Avatar - 12Eagle
1. 10. 2010 13:11
Re: Hm,
je to otázka vkusu - napríklad béžové sú príma - pre mňa, pre niekoho zase nie
Avatar - Dinar
1. 10. 2010 07:01
Re: 100% lepsi ako stara X3
35i je pro tohle auto ideál. V X5 se při většině jízdních režimů motor drží mezi 2-3 tis. otáčkami jako u dýzlu, ve 140ti točí na osmičku 2tis. otáček, pohoda, spotřeba v kombinaci mezi dvanácti a třinácti a díky turbokrouťáku se auto krásně hýbe. A pořád tam je schovaný bonus, možnost zašlápnout pedál do koberce a počkat si na známý kovový sound od pěti tisíc nahoru, kdy se probudí a zabere všech tři sta koníků. Na obyčejné SUV bez přívlastků M, R nebo S je to velmi působivé, potkal jsem i cayenne gts a při zrychlování do dvou set se ho 35i držel až jsem se divil, rozdíl ve výkonu je přece jen velký. 35d je silák, nejede hůř a v běžném provozu při pružném zrychlení je rychlejší, ale ten zvuk a úprk do otáček tam není. Podle mého je 35i první použitelný benzinový motor pro SUV, jehož spotřebu není nutno omlouvat slovy, ale za to svezení těch x litrů stojí. ;-)
Avatar - Dinar
1. 10. 2010 06:43
Re: Hm,
Nejde o oranžová sedadla jako taková, jde o jejich kombinaci se dřevem, to je otřes, k výrazné barvě sedaček patří hliník, piano nebo max. karbon.
30. 9. 2010 23:35
Je to lepší než stará X3...
... ještě jedna generace a bude to super... ;-)