Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X3 xDrive30e – Plug-in hybrid za cenu dieselu

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 26. 7. 2020 • 00:01
41
165
Zobrazit náhledy (41)
BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e

Při pohledu na některá důležitá čísla by plug-in hybridní BMW X3 xDrive30e mohlo zaujmout zákazníky, kteří tradičně kupují diesel.

Tu možná nejdůležitější cifru najdeme v ceníku. Nabíjecí hybrid, standardně vybavený pohonem všech kol, totiž aktuálně stojí 1.537.900 korun, takže je o chlup levnější než X3 xDrive30d se vznětovým šestiválcem, který startuje na 1.541.800 Kč. To je dobrý začátek.

Ve prospěch 30e hrají i další čísla, minimálně na papíře. Systémový výkon elektrifikovaného pohonného ústrojí, které kombinuje dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 135 kW a 80kW elektromotor integrovaný do těla osmistupňové automatické převodovky, například dosahuje 215 kW, zatímco 30d nabízí maximálně "jen" 195 kW.

A pak je tu spotřeba - u hybridu BMW udává v kombinovaném provozu 2,1 litru benzinu na 100 kilometrů, u 30d pak 5,7 litru nafty na stovku kilometrů. Ale určitě nemusím upozorňovat, že zrovna oficiální údaje o spotřebě nemůžeme brát vážně. U plug-in hybridu obzvlášť.

V případě tohoto druhu pohonu se všechno odvíjí od toho, jestli máte dostatek možností a času dobíjet baterie. Ale k tomu se dostanu za chvilku, pojďme si ještě předtím vysvětlit jednu zajímavost, které jste si už možná všimli při pohledu na úvodní fotku: náš plug-in hybrid nemá "elektrickou" registrační značku.

Na značku s písmeny "EL", která přináší výhodu volného parkování v některých zpoplatněných zónách nebo pohybování se po tuzemských dálnicích bez dálniční známky, mají externě dobíjitelné hybridy nárok tehdy, pokud se s "úředně ocejchovanými" emisemi CO2 vejdou do 50 gramů na 100 km. Testovaná X3 však oficiálně emituje 51 gramů oxidu uhličitého…

Nejde ale o nepřekonatelnou překážku. Problém je jen v tom, že když české zastoupení BMW objednávalo X3 30e do výroby ve Spojených státech, platila v Praze ještě starší a výrazně volnější pravidla umožňující volné parkování i mnohým klasickým hybridům, nikoli jen vozidlům s emisemi do 50 gramů CO2. A tak tuzemské BMW emise neřešilo a nechalo si vyrobit auto v bohaté výbavě s velkými 20palcovými koly. Výsledkem je právě specifikace s 51 gramy CO2.

Pokud si ale X3 30e bude vybírat přímo zákazník, prodejce pohlídá, aby se jeho specifikace vešla do výhodného limitu. Plug-in hybridní SUV v novinářské specifikaci, nabouchané řadou příplatkových prvků, každopádně vypadá docela dobře. Že jde o plug-in hybrid, pak poznáte jen podle označení auta na zadních dveřích a přítomnosti víčka nad levým předním blatníkem, pod nímž se schovává dobíjecí konektor.

Interiér je dobře známá bavorácká klasika se středovým panelem nasměrovaným k řidiči, výbornou ergonomií, příjemným multimediálním systémem, skvěle vypadajícími materiály a kvalitně působícím zpracováním. Námitky nemám ani k prostoru uvnitř, místa je tu dost. Tohle je prostě standardní X3.

Teprve pohled do zavazadlového prostoru prozradí jisté ústupky. Nutnost vybavit auto bateriemi si vyžádala trochu nepraktické vyvýšení podlahy kufru a tedy i jeho zmenšení - o 100 litrů ve srovnání s ostatními motorizacemi. X3 30e tak nabízí 450 litrů. Pod vyšší podlahu se alespoň dá schovat dobíjecí kabel. A zmenšila se také nádrž na benzin, konkrétně o 15 litrů. 

Jak a za kolik jezdí?

Jak už víte, pohonné ústrojí v X3 30e tvoří dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 135 kW a synchronní elektromotor o výkonu 80 kW, který je integrovaný do těla osmistupňové automatické převodovky. Systémový výkon dosahuje 215 kW a zajímavý je i točivý moment. Maximum činí 420 N.m, ovšem samotný elektromotor dává už od nulových otáček 265 N.m. Není tedy divu, že plug-in hybrid působí docela živě. Akcelerace z klidu na stovku ostatně zabere jen 6,1 sekundy. S výkonem a zrychlením tohle auto opravdu potíže nemá - tedy když využívá oba motory.

Stejně jako u ostatních plug-in hybridů si totiž řidič může vybrat, jak má vůz zrovna fungovat. Může jet pouze na elektřinu, případně využít maximální výkon soustavy a nechybí ani režim, v němž se o způsob pohonu stará samotné BMW.

V čistě elektrickém módu (Max eDrive) X3 30e jede až 135 km/h a díky sadě lithium-iontových baterií s celkovou kapacitou 12 kWh by na jedno nabití mělo zvládnout urazit až 46 kilometrů. Tomuto číslu jsem se ale ani nepřiblížil, v mém případě se elektrický dojezd pohyboval mezi 30 až 35 km. Elektrický režim se vzhledem ke skromnějšímu výkonu elektromotoru a dvoutunové hmotnosti vozu hodí hlavně do města. Nemusíte se ho ale bát ani mimo obce - i z bezpečnostních důvodů totiž po zadupnutí plynového pedálu až na podlahu startuje spalovací motor, takže okamžitě dostanete mnohem víc síly.

BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e

Doba nabíjení pak závisí na jeho způsobu - z klasické domácí zásuvky se akumulátor z nuly do plna dostane za nějakých šest hodin, u veřejné nabíječky s použitím kabelu Mennekes to stihne do čtyř hodin.

Baterie můžete dobíjet také během jízdy, stačí zvolit odpovídající jízdní režim Battery Control. Nejde ovšem o příliš efektivní proces - elektřinu totiž vyrábí spalovací motor (něco málo dodá i rekuperace při brzdění), což výrazně zvýší spotřebu paliva. Stejný mód umožňuje ponechat v bateriích určitou úroveň elektřiny na později.

Zajímavý je režim Auto eDrive, v němž se o všechno stará samo auto. V tomto hybridním módu se tak vůz často rozjíždí na elektřinu, ale v určité rychlosti připojuje spalovací motor. A když to kdykoli během jízdy uzná za výhodné, zase se nebojí čtyřválec odpojit. Prostě se snaží co nejlépe využít oba zdroje energie.

Nastartování čtyřválce přitom probíhá jemně a tiše, skoro neznatelně. Ticho a kultivovanost jsou ostatně celkově silnými stránkami plug-in hybridní X3, kabina je výborně odhlučněná.

A jak je to tedy s tou spotřebou? Jednoduchá odpověď neexistuje, záleží na úrovni nabití baterií i délce cesty. S X3 30e můžete jezdit, aniž byste spálili jedinou kapku benzinu, ale také se dá snadno dostat nad 9 litrů na sto kilometrů.

První případ se samozřejmě týká možnosti, že podnikáte krátké trasy a máte možnost pravidelně nabíjet, takže si vystačíte s elektřinou. Druhý údaj se váže k cestování po dálnici s vytlučeným akumulátorem, kde mi palubní počítač po několika desítkách kilometrů ujetých průměrnou rychlostí 140 km/h ukázal apetit 9,8 l/100 km.

Přes 9 litrů - na 9,5 l/100 km - jsem se dostal také v Praze, opět s vybitými bateriemi. Zajímavé přitom je, že podle palubního počítače jsem zhruba polovinu z těchto městských kilometrů strávil jízdou s odpojeným dvoulitrem. Z toho je vidět, že hybridní soustava dokáže využívat oba druhy pohonu, přestože na přístrojovém panelu vidíte nulový dojezd na elektřinu.

Pro srovnání jsem si ještě zkusil dvakrát projet jednu a tu samou trasu o délce 100 kilometrů, vedoucí mimo dálnice, zato s občasným průjezdem přes město či obec. První pokus probíhal s plně nabitým akumulátorem a na konci cesty palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,2 l/100 km. Stejná cesta s vybitými bateriemi znamenala průměr 6,9 l/100 km. To podle mě na tak velké, vysoké a těžké auto není špatné.

BMW X3 xDrive30e BMW X3 xDrive30e

A na tak velké, vysoké a těžké auto nejsou špatné ani jízdní vlastnosti. Plug-in hybridní X3 bez příplatkových adaptivních tlumičů zůstává typickým bavoráckým SUV s poněkud tužším podvozkem, který v kombinaci s 20palcovými koly obutými do pneumatik s rozměry 245/45 vpředu a 275/40 vzadu sice rozhodně "nezakryje" všechny nedokonalosti na silnici, jenže zato nabízí až nečekanou schopnost krájet zatáčky a rychle měnit směr. 

Přesto se mi X3 30e nejvíc líbila během cestování na pohodu, to je poloha, která plug-in hybridnímu esúvéčku podle mě sedí nejvíc. Proto bych určitě volil menší kola s pneumatikami s vyšším profilem. Komfortu by to jedině pomohlo.

BMW X3 xDrive30e na mě udělalo dobrý dojem, po týdnu s ním jsem došel k názoru, že opravdu může jít o zajímavou alternativu k dieselu. Ale ne pro každého.

Aby byl plug-in hybrid opravdu úsporný, musíte ho mít kde nabíjet. Také musíte být smíření s tím, že tenhle proces zabere nějaký čas. Baterie také mají určitou kapacitu, takže při delších cestách o největší výhodu částečně přijdete. X3 30e sice dokáže být úsporná i s vybitým akumulátorem, ale třeba na dálnici bude diesel potřebovat paliva méně. A menší palivová nádrž pak zase znamená kratší dojezd na jedno natankování. S plug-in hybridním autem prostě musíte víc plánovat...

Nejlevnější verze modelu 1.216.800 Kč (BMW X3 sDrive18d)
Základ s testovaným motorem 1.537.900 Kč (BMW X3 xDrive30e)
Testovaný vůz bez příplatků 1.537.900 Kč (BMW X3 xDrive30e)
Testovaný vůz s výbavou 2.137.226 Kč (BMW X3 xDrive30e)

Související články

Témata
BMW X3 xDrive30e
Cena základní sestavy 1 537 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehké slitiny, airbagy pro řidiče a spolujezdce, nárazový senzor, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, asistent pozornosti, látkové čalounění v interiéru, asistent pro jízdu z kopce, přední a zadní parkovací asistent, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, systém varující před nebezpečím kolize s vozem jedoucím vpředu nebo chodcem včetně brzdné funkce ve městě, omezovač rychlosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, LED světlomety (potkávací světla), denní svícení, dešťový senzor a automatická aktivace stěračů a světlometů při snížené viditelnosti, sportovní kožený volant - multifunkční, 3zónová automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, elektricky ovládaná okna s pojistkou, vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná a vyhřívaná, startování a vypínání motoru bez použití klíče, digitální příjem rádia DAB, BMW Live Cockpit zahrnující rádio, 5,7" přístrojový panel a 8,8" dotykový kontrolní displej, ConnectedDrive Services, hands-free příslušenství pro kompatibilní mobilní telefony s rozhraním Bluetooth, včetně USB rozhraní, palubní počítač, stereo systém se 6 reproduktory a další Kč
Cena testované sestavy 2 137 226 Kč
Výbava testované sestavy Model M Sport zahrnující například M sportovní brzdy, 8stupňovou sportovní samočinnou převodovku Steptronic s pádly na volantu, systém pro zvýšení dynamiky jízdy při průjezdu zatáčkou, variabilní sportovní řízení, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování, LED mlhovky, asistent dálkových světel či M aerodynamický paket (163.800 Kč), metalický lak Phytonic Blue (27.092 Kč), kožené čalounění Vernasca Cognac s dekorativním prošiváním (36.582 Kč), 20" M kola z lehké slitiny (29.796 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (29.796 Kč), protisluneční ochrana oken (13.546 Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth včetně bezdrátového dobíjení (12.194 Kč), paket First Class zahrnující např. parkovací asistent či HiFi systém s 12 reproduktory (65.468 Kč), paket Connected Professsional (936 Kč), BMW Live Cockpit Professional (49.218 Kč), paket Business Class obsahující např. akustická izolace předních bočních oken, elektrické nastavení předních sedadel včetně pamětí, elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu, vyhřívání předních sedadel (61.594 Kč), paket Innovation zahrnující např. adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světlometů, Driving Assistant či Head-Up Display (66.742 Kč), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (5.408 Kč), Driving Assistant Plus (41.600 Kč) a jiné Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1350 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.1
Emise CO2: 47
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1500
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2065 / 630
Rozměr pneu: 225/60 R18
BMW X3 xDrive30e
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4708
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1676
d) rozvor (mm): 2864
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1636
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1040 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Mikesus
31. 7. 2020 17:01
Re: X3 30E
Jo takhle. Já pochopil, ze jsi mel ciste město za 5.8.
Avatar - Machýrek
29. 7. 2020 19:36
Re: X3 30E
Ravka, se kterou jsem jezdil, otáčkoměr nemá, takže kolik motor točil ti nepovim, ale už při těch 130 mi byl jeho zvuk protivný. Ze začátku mi chvíli trvalo, než jsem se naučil využívat hybridnost a spotřebu jsem měl kolem 8, pak postupně jsem se dostal na těch 5,8 což je průměr komplet za celou dobu. Kdybych to vynuloval, tak by byla ještě menší. Ale za posledních dvacet let jsem se skoro se žádnym autem nedostal pod 11, proto i těch 5,8 bylo pro mě z říše snů.
Avatar - Mikesus
29. 7. 2020 09:27
Re: X3 30E
Motor řve při 130? 1500-2500 otáček je podle tvého rev?
Průvan v nadrzi, ano to na poměrně malou nadrz je. Tam na dálniční rychlosti jsem s touhle krabici na 7-8l.
Jestli jsi jezdil ve městě za 5.9, tak to by mne zajímalo jak. Já s tím jezdil kolem 4.5 v Praze. Ano, dalo by se dosáhnout vyšší spotřeby, ale to bych musel nevyuzivat rekuperaci.
Avatar - Machýrek
29. 7. 2020 06:40
Re: X3 30E
Jj RAV4 na město super auto, chvili jsem s ni teď jezdil, celkem necelejch 10 tis. km, 90% po městě, průměr 5,8 l/100. Ale jakmile vyjedeš na dálnici, tak bys to poslal ze skály. Jezdil jsem s kamionama, protože ve 130 motor řve, jak kdybys jel 200 a v nádrži průvan. To se fakt nedá.
Avatar - Zetti
29. 7. 2020 06:21
Re: Nabíjení.
Ahoj, palubni pocitac udava udaj o pomeru vyuziti energie kazde jizdy, da se prenest i do aplikace https://phevwatchdog.net
Pokud jedu jizdu jen na elektriku, udava 100%, pokud se sepne spalovak, pomery se meni. Pri dlouhe ceste se neziska energie jinak nez rekuperaci nebo nepotrebnym vykonem spalovaku, to druhe je marginalni.
Ja s tou Hondou jeste nejel, ale tezko srovnavat hybrid a plugin. CR-V plugin tu myslim jeste neni, ale ze bude dobry predpokladam.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku