Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW xDrive Experience 2020: I bez sněhu to byla zábava

David Bureš
Diskuze (8)

BMW nabízí svým zákazníkům vyzkoušet si jeho vozy v náročnějších jízdních podmínkách. Akce BMW xDrive Experience jsme se letos zúčastnili i my.

BMW xDrive Experience je už tradiční akcí zastoupení mnichovské automobilky. Loni se v českém prostředí v zimním období nekonala, letos se ale vrací na scénu a již poosmé se opět koná v Peci pod Sněžkou. Zákazníkům značky má umožnit si vyzkoušet vozy BMW a Mini v netradičním prostředí, v zimních podmínkách, při našem turnusu jsme se ale bohužel museli obejít bez sněhu.

I tak jsme si na akci zaměřené na prezentaci schopností vozů značek BMW a Mini s pohonem všech kol měli co užívat. Připravena na nás byla flotila 15 automobilů, od Mini Clubman nebo BMW řady 1 po BMW X7 nebo BMW 8, kterou jsme si stejně jako běžní účastníci akce mohli vyzkoušet na vytyčených tratích na letišti nedaleko Pece pod Sněžkou. S vozy jsme se ale svezli také na klikatých krkonošských silničkách a v případě SUV také při lehké terénní vložce.

Akce je tudíž pro zákazníky ideální možností, jak poznat různorodé modely BMW ve stejných podmínkách a vyzkoušet si schopnosti jejich systémů pohonu všech kol. V minulých ročnících BMW xDrive Experience se akce odehrávala na sněhu, my se ale tentokrát bohužel museli bez něj obejít. Zkrátka i do Krkonoš letos zima dorazila později.

Jak se liší xDrive?

Jen o jízdách pod dohledem instruktorů Norberta Mikulece a Martina Bezděky to ale nebylo. Systém xDrive byl prezentován i teoreticky, a to včetně rozdílů mezi jednotlivými verzemi.

V případě zadokolek jde o variabilní systém pohonu všech kol, který se neustále přizpůsobuje aktuálním podmínkám. Nereaguje přitom jen na povrch pod koly, ale také třeba na míru zatočení volantem. Systém xDrive má totiž za úkol nejen zlepšit trakci na kluzkém povrchu, ale také vylepšit jízdní vlastnosti jím vybaveného automobilu.

Vozy se systémem xDrive se mají v zatáčce chovat maximálně neutrálně. Z toho důvodu ve výchozím nastavení putuje 60 až 80 procent točivého momentu na zadní kola, v zatáčce se ale podíl postupně mění, až na poměr 50:50 mezi nápravy ve středu oblouku, aby se při následném narovnávání kol opět zdůraznil pohon zadní nápravy.

Systém pohonu všech kol přitom funguje jen v rychlostech do zhruba 140 km/h. Ve vyšších rychlostech už je čtyřkolka zbytečná, a tak se i čtyřkolková BMW stávají ve vyšším tempu v podstatě zadokolkami. To navíc pomáhá i snížení spotřeby paliva.

U menších modelů a vozů značky Mini se systém xDrive (respektive ALL4 u Mini) liší. Jedná se o u nás dobře známý systém Haldex, přičemž sílu i na zadní kola ústrojí posílá ne až po protočení kol, ale i při natočení kol. Dozadu přitom může směřovat až 50 % točivého momentu.

A jak se liší jednotlivé modely?

Instruktoři během jízdy připomněli i několik základních pravidel pro jízdu na kluzkém povrchu. Základem jsou jemné a citlivé pohyby, při prudkém cukání jen hrozí zvýšené riziko smyku. Do zatáčky se pak má vjíždět spíše pomalu, aby se následně dalo rychle vyjet – právě tímto způsobem obloukem projedete nejrychleji.

Při střídání automobilů na dvou různých tratích – „terénní“ pro SUV a „agilní“ pro zbytek modelů pak krásně vyplynuly na povrch rozdíly mezi nimi.

Třeba BMW X7 sice může působit jako obrovský mastodont, s nímž se nevejdete na okresní silnici, jenže vzhledem k jeho rozměrům je až nečekaně agilní. A co víc, je úžasně pohodlné. Umělé překážky simulující křížení náprav X7 slupla jako malinu, že si jich posádka takřka nevšimla. Jaký rozdíl proti mnohem menšímu BMW X2, které je sice krásné, uvnitř ale najednou působí titěrně a sedačky se zdají úzké.

BMW řady 8 zase ve slalomu podle očekávání nadchlo agilitou, a to i díky natáčení zadní nápravy. Rozdíly pak najdeme rovněž mezi BMW M135i xDrive a Mini JCW Clubman. Miník má pro tuto značku typický motokárový feeling, zatímco jednička, byť sportovní, ve srovnání s ním působí až gumově. BMW X3 M pak se svým brutálním zrychlením a rozevlátým chováním naznačilo, že od připravovaného BMW M3 se máme na co těšit – chystaná novinka použije totiž shodný šestiválec jako tohle sportovní SUV.

BMW xDrive Experience je mezi tuzemskými zákazníky značky velice oblíbenou akcí. A vlastně není divu, vyzkoušet tolik různých aut na jednom místě může běžná veřejnost jen málokde.

Letošní ročník se konal mezi 14. a 26. lednem, na každý den byly naplánovány dva turnusy, a tak bylo k dispozici více než 300 míst. Rychle se přitom rozebraly, a tak bezprostředně před zahájením akce byla v nabídce jen poslední volná místa. Poplatek za účast činila letos 2.000 korun.

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

1. 11. 2021 13:12
xdrive
Ahoj, v BMW jsem seděla jenom jednou a to jenom jako spolujezdec. Ale byla to zábava. Přeci jenom auto nebylo moje a tak se člověk bojí na cokoliv sahat abych tam něco nerozbila :) Pamatuji si, že jsme tehdy jeli okolo nábytek Brno https://www.livli.cz/…ag/nabytek-brno/ kde je velký kruhový objezd a že se kamarád vytahoval driftováním.
3. 2. 2020 14:21
Re: Aha
a to se opravdu odehrálo? na těch fotkách není nic takového vidět. nehejtuju, fandím:)
3. 2. 2020 13:52
Re: Aha
Není prima, když SUV zvládne složitou offroadovou trať? Spousta kupců by se bez podobných akcí do terénu nevydala a pak zjistí, co vše auta umí.
3. 2. 2020 13:51
Re: Aha
Byl jsem loni někde kolem jara a díky perfektnímu terénnímu polygonu to byla opravdu zábava. A nejvíc překvapilo, že sko***ny díky pneumatickému podvozku X5 a X7 dokázala s trochou námahy nejen X3, ale taky X1. Samozřejmě jiná story než driving experienece na okruhu, ale jinak super zábava.
3. 2. 2020 08:07
Re: Aha
jestli se jezdilo v terénu tak dali embargo na fotografie z tohoto počínání. aspoň soudím dle galerie...