Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z4 Coupé Concept Car – jasná budoucnost?

Úspěšný roadster BMW Z4 je ve výrobním programu značky již zaběhlým článkem, ale mezi zákazníky je zájem i o uzavřenou verzi. Ta však stále v nabídce chybí. Jelikož je zavedení dalšího modelu citlivé téma, zkouší BMW nejdříve designérský koncept.

BMW Z4 Coupé Concept Car vzniklo na základu roadsteru, který je obchodně velmi úspěšný. Navíc se stále zvětšuje trh se sportovními kupé vyšší kategorie a BMW se v tomto segmentu hodlá ucházet o příčky nejvyšší. Vždyť není mnoho značek, které si stejně úspěšně budují sportovního ducha. Jelikož se jedná pouze o koncepční studii, jakkoli je její podoba pravděpodobně konečná, továrna nezveřejnila mnoho technických informací. Podvozek i konstrukce karosérie vychází z roadsteru. Jedinou informací, která se týká techniky pod kapotou je použití nejnovějšího zážehového šestiválcového třílitru ověnčeného mnoha oceněními. Ten produkuje 195 kW (265 k) při 6650 ot/min a točivý moment 315 Nm při 2500 až 4000 ot/min. Motor dovoluje vozu nadstandardní dynamiku, když výrobce uvádí zrychlení z 0-100 km/h kolem 5,7 sekund a nejvyšší rychlost omezenu na 250 km/h.

Podíváme-li se na nejzásadnější změnu, design střechy a zádě, je nutno dobře zvážit místo, odkud se na kupé díváme. Přestože přídě se úpravy nedotkly, i z čelního pohledu je vidět na první pohled, že se nejedná o roadster. Designéři BMW do koncepce zapojili mimo nových prvků zahrnujících kombinaci oblouků a ostrých hran, také tradiční designérské prvky. Hlavním je právě příčný profil střechy. Ta je po vzoru kupé šedesátých let nad hlavami pasažérů vyvýšená. Při bočním pohledu vynikne naprosto čistá linie střechy, perfektně navazující na čelní sklo postavené ve stejném sklonu jako u roadsteru. První sloupek je opticky prodloužen stejnou hranou na boku karosérie jako u roadsteru. Zde je také jasně patrné, že kupé není jen roadster s přiroubovanou střechou, ale že záď byla navržena zcela nově. Boční linie v úrovni ramen zůstala zachována, ale díky zvýšenému víku zavazadlového prostoru působí zadní blatníky mnohem mohutněji než u roadsteru. Originalitu tohoto konceptu podtrhuje tvar, speciálně pro tuto příležitost navržených, 19“ ráfků. Jejich specialitou je prostorové rozložení jejich tenkých paprsků. Při pohledu zezadu se mísí dojem mohutných vysunutých blatníků s poměrně uhlazenou linií zadního okna. Na první pohled téměř nelze identifikovat výklopné zadní dveře. Ty se vyklápějí neobvykle i se zadními sloupky, těsně za druhými malými bočními okénky. Celkovou linii střechy završuje výrazný integrovaný spoiler na hraně výklopných dveří, pod nímž je zakomponováno třetí brzdové světlo. Po vzoru nejnovějších sériových modelů je znak na zádi vozu využit jako ovládání jejich zámku. Po jejich otevření se posádka dostane do přehledného zavazadlového prostoru, který lemují dvě vestavěná kožená zavazadla. Celek zádě doplňují detaily v podobě nově navržených svítilen a dynamicky zdobená dvojitá koncovka výfuku. Celek je završen stříbrným lakem, který má vyvozovat dojem, že vůz je socha vyrobená z jednoho kusu hliníku.

Přestože a nebo právě proto, že BMW Z4 Coupé je primárně určeno pro potěšení z jízdy a nikoli pro každodenní dojíždění do zaměstnání, byl velký důraz kladen na maximální pohodu v interiéru. Zde se kloubí klasická luxusní černá a světle hnědá kůže s lištami a madly z matného hliníku. Výrazným místem použití hliníku jsou ramena tříramenného volantu a horizontální předěl přístrojové desky. Zajímavým prvkem je vytlačovaná kůže s kostkovým vzorem ve výplních dveří, střední části sedadel a páce ruční brzdy. Střecha je čalouněna kůží nubuk, která se vyznačuje na omak jemným, semišovým povrchem a působí luxusně a velmi útulně. Velký důraz byl kladen na špičkovou kvalitu šití a použití ozdobných stehů na místech, kde se nedalo vyhnout jejich viditelnému použití. Velmi originálně jsou vyřešeny pedály a podlaha interiéru. Pedály jsou hliníkové a jejich středy vykládané silnou a odolnou kůží. Čalounění podlahy je černo-šedé textilní s kostkovým vzorem opakujícím motiv z kožených výplní horních částí interiéru. Pod nohama mají řidič i spolujezdec opět vsazeny kusy hrubé odolné kůže, které již nevyžadují použití dalších koberečků.

Celkově je studie kupé velmi propracovaná, až se nechce věřit, že se jedná jen o studii. Nechme se překvapit, jak výrobce vyhodnotí reakce veřejnosti a v jaké podobě a kdy se tento koncept dostane do sériové produkce.