Bodový systém od roku 2022: Pozor, odborníci vidí chyby!
Ministerstvo dopravy představilo změny bodového systému od roku 2022. Řeší i řadu dalších návrhů z poslední doby. Jenže podle odborníků je novela plná chyb.
Plány na zásadní změnu bodového hodnocení v Česku avizovalo Ministerstvo dopravy už k desetiletému výročí v roce 2016. Finální novela se představila před týdnem. Tak dlouho to trvalo, protože prý úředníci museli zapracovat 200 návrhů od dalších úřadů i veřejnosti.
Jenže odborníci na tím kroutí hlavou, že výsledkem je paskvil, který řeší kosmetické a vlastně nepodstatné změny bodových sazeb, což systémově ničemu nepomůže…
Až tři roky chodcem
Za lehké přestupky jsou navrhované tresty nižší, jak bylo dopředu avizováno. Platí to například za nerozsvícení světel nebo zapomenuté doklady, kdy se pokuta na místě snižuje z dvou tisíc na 1500 korun. A policista může přestupek vyřešit jen domluvou.
Zjednodušila se také bodová tabulka na tři sazby. Nově obsahuje 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Vrátily se dvoubodové tresty za mírné překročení rychlosti o 10 až 19 km/h v obci nebo méně než 30 km/h mimo ni. Jenže ve správním řízení už pokuta nedělá „jen“ maximálních 2500, ale hned 5000!
Za závažnější přestupky tresty pořádně nakynuly. Patří sem podle Ministerstva dopravy třeba telefonování za volantem, které bude za čtyři body místo dvou. Až dosud činil nejdelší zákaz řízení dva roky, teď je to o polovinu víc. „Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky, jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti či alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit piráty silnic z provozu,“ říká k novele ministr dopravy Karel Havlíček.
Nakolik se to podařilo, můžete vidět v tabulce. Ve skutečnosti je dvojnásobná a novela zákona o silničním provozu obsahuje mnohem víc změn.
Nejlépe zcela přepsat?
Jenže dlouho chystaný návrh podle odborníků obsahuje i dost vad. Například sankci za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Pro vozidla nad 3,5 tuny nebo delší 10 metrů bude platit povinnost při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla rychlostí vyšší než 50 km/h ponechat vzdálenost alespoň 50 metrů. „Jenže body mají platit i na řidiče osobních aut v situaci, kdy při jízdě rychlostí nad osmdesát neponechají vzdálenost aspoň třicet metrů. Nikde v zákoně přitom taková povinnost není výslovně uvedena! A to nechme stranou, jak to vůbec chtějí policisté měřit,“ krčí rameny Roman Budský z Platformy Vize Nula.
Zásadní připomínky má advokát a předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. „Návrh obsahuje systémové chyby v přístupu k mladým řidičům, které nejsou v souladu s programovým prohlášením vlády. Pouhé zvýšení represivního přístupu k začínajícím řidičům bez edukativní části nezvýší jejich kvalitu v době zákazu řízení, možná dokonce zhorší jejich motorické návyky,“ poukazuje na pouhé snížení hranice z 12 na 6 bodů, zatímco se vláda v prohlášení zavázala zavést pro začátečníky povinný zdokonalovací kurz. Dokonce doporučuje návrh stáhnout a vypracovat úplně nový. Vadí mu, že důvodová zpráva uvádí jako klíčový argument novely nemožnost za současného stavu přísněji postihnout nejzávažnější porušení pravidel. „Jenže z činnosti správních orgánů je všeobecně známo, že se ve většině případů využívá spodních hranic, a to jak pokut, tak i zákazů činnosti,“ končí Horázný s tím, že kompletní argumentace ministerstva k potřebě novely je tím pádem zcela nepodložená. Návrh teď čeká projednání na Legislativní radě vlády a vyjádření členů vládního kabinetu. Následně rozhodne Parlament a Senát. Předpokládaná účinnost je k 1. lednu 2022. Nepochybně bude kolem ještě horko.
Další nejdůležitější změny
140 km/h na dálnici: Zákon řeší, kde lze místní úpravou o kolik zvětšit nejvyšší dovolenou rychlost. Nově bude možno maximálně o 10 km/h i na dálnici.
Zasílání bodové změny: Registr řidičů bude nově obsahovat také telefonní číslo, adresu elektronické pošty a identifikátory datových schránek. Při každé změně bodového konta by se to měl motorista na svou žádost dozvědět.
6 bodů pro začátečníky: Po dobu dvou let od udělení řidičského oprávnění se bodová hranice snižuje na šest bodů z dvanácti.
Reflexní vesta i v obci: Kdekoliv při nouzovém stání včetně obce bude platit povinnost mít na sobě oblečenou reflexní vestu, takže v autě ji máte mít v dosahu.
Jak šel čas s body | |
Červenec 2006 | Zaveden bodový systém v ČR |
Září 2008 | Technická novela zákona, která přinesla preventivní prvky do bodového systému. Řidič může jednou za rok absolvovat kurz bezpečné jízdy, po jehož absolvování jsou mu odečteny tři body. |
Únor 2010 | Nejvyšší soud rozhodl, že u překročení rychlosti je potřeba posuzovat také míru nebezpečnosti. |
Srpen 2011 | Zásadní novela bodového systému po pěti letech. Zmizely dolní sankce pokut, takže policisté zase mohou trestat domluvou. |
Leden 2013 | Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích zavedla objektivní odpovědnost provozovatele vozidla. |
Červenec 2013 | Povinné dopravně-psychologické vyšetření pro všechny šoféry se zákazem řízení na šest měsíců a víc. |
Září 2015 | Dan Ťok oznámil revizi bodového systému s navýšením pokut až na 75.000 Kč. |
Květen 2016 | Veřejnost zaslala téměř tisícovku návrhů na úpravu bodového systému. Mezi nimi zejména požadavek na okamžité informování o stavu bodového konta bezprostředně při pokutování. |
2017 | Měl začít platit revidovaný bodový systém v ČR. |
2019 | Revize bodového systému je teprve ve schvalovacím procesu. |
2022 | Začne platit upravený bodový systém? |