Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bodový systém od roku 2022: Pozor, odborníci vidí chyby!

Petr Slováček
Diskuze (6)

Ministerstvo dopravy představilo změny bodového systému od roku 2022. Řeší i řadu dalších návrhů z poslední doby. Jenže podle odborníků je novela plná chyb.

Plány na zásadní změnu bodového hodnocení v Česku avizovalo Ministerstvo dopravy už k desetiletému výročí v roce 2016. Finální novela se představila před týdnem. Tak dlouho to trvalo, protože prý úředníci museli zapracovat 200 návrhů od dalších úřadů i veřejnosti.

Jenže odborníci na tím kroutí hlavou, že výsledkem je paskvil, který řeší kosmetické a vlastně nepodstatné změny bodových sazeb, což systémově ničemu nepomůže…

Až tři roky chodcem

Za lehké přestupky jsou navrhované tresty nižší, jak bylo dopředu avizováno. Platí to například za nerozsvícení světel nebo zapomenuté doklady, kdy se pokuta na místě snižuje z dvou tisíc na 1500 korun. A policista může přestupek vyřešit jen domluvou.

Zjednodušila se také bodová tabulka na tři sazby. Nově obsahuje 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Vrátily se dvoubodové tresty za mírné překročení rychlosti o 10 až 19 km/h v obci nebo méně než 30 km/h mimo ni. Jenže ve správním řízení už pokuta nedělá „jen“ maximálních 2500, ale hned 5000!

Za závažnější přestupky tresty pořádně nakynuly. Patří sem podle Ministerstva dopravy třeba telefonování za volantem, které bude za čtyři body místo dvou. Až dosud činil nejdelší zákaz řízení dva roky, teď je to o polovinu víc. „Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky, jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti či alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit piráty silnic z provozu,“ říká k novele ministr dopravy Karel Havlíček.

Nakolik se to podařilo, můžete vidět v tabulce. Ve skutečnosti je dvojnásobná a novela zákona o silničním provozu obsahuje mnohem víc změn.

Jak se mění bodové hodnocení? Jak se mění bodové hodnocení?

Nejlépe zcela přepsat?

Jenže dlouho chystaný návrh podle odborníků obsahuje i dost vad. Například sankci za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Pro vozidla nad 3,5 tuny nebo delší 10 metrů bude platit povinnost při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla rychlostí vyšší než 50 km/h ponechat vzdálenost alespoň 50 metrů. „Jenže body mají platit i na řidiče osobních aut v situaci, kdy při jízdě rychlostí nad osmdesát neponechají vzdálenost aspoň třicet metrů. Nikde v zákoně přitom taková povinnost není výslovně uvedena! A to nechme stranou, jak to vůbec chtějí policisté měřit,“ krčí rameny Roman Budský z Platformy Vize Nula.

Zásadní připomínky má advokát a předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. „Návrh obsahuje systémové chyby v přístupu k mladým řidičům, které nejsou v souladu s programovým prohlášením vlády. Pouhé zvýšení represivního přístupu k začínajícím řidičům bez edukativní části nezvýší jejich kvalitu v době zákazu řízení, možná dokonce zhorší jejich motorické návyky,“ poukazuje na pouhé snížení hranice z 12 na 6 bodů, zatímco se vláda v prohlášení zavázala zavést pro začátečníky povinný zdokonalovací kurz. Dokonce doporučuje návrh stáhnout a vypracovat úplně nový. Vadí mu, že důvodová zpráva uvádí jako klíčový argument novely nemožnost za současného stavu přísněji postihnout nejzávažnější porušení pravidel. „Jenže z činnosti správních orgánů je všeobecně známo, že se ve většině případů využívá spodních hranic, a to jak pokut, tak i zákazů činnosti,“ končí Horázný s tím, že kompletní argumentace ministerstva k potřebě novely je tím pádem zcela nepodložená. Návrh teď čeká projednání na Legislativní radě vlády a vyjádření členů vládního kabinetu. Následně rozhodne Parlament a Senát. Předpokládaná účinnost je k 1. lednu 2022. Nepochybně bude kolem ještě horko.

Další nejdůležitější změny

140 km/h na dálnici: Zákon řeší, kde lze místní úpravou o kolik zvětšit nejvyšší dovolenou rychlost. Nově bude možno maximálně o 10 km/h i na dálnici.

Zasílání bodové změny: Registr řidičů bude nově obsahovat také telefonní číslo, adresu elektronické pošty a identifikátory datových schránek. Při každé změně bodového konta by se to měl motorista na svou žádost dozvědět.

6 bodů pro začátečníky: Po dobu dvou let od udělení řidičského oprávnění se bodová hranice snižuje na šest bodů z dvanácti.

Reflexní vesta i v obci: Kdekoliv při nouzovém stání včetně obce bude platit povinnost mít na sobě oblečenou reflexní vestu, takže v autě ji máte mít v dosahu.

Jak šel čas s body
Červenec 2006 Zaveden bodový systém v ČR
Září 2008 Technická novela zákona, která přinesla preventivní prvky do bodového systému. Řidič může jednou za rok absolvovat kurz bezpečné jízdy, po jehož absolvování jsou mu odečteny tři body.
Únor 2010 Nejvyšší soud rozhodl, že u překročení rychlosti je potřeba posuzovat také míru nebezpečnosti.
Srpen 2011 Zásadní novela bodového systému po pěti letech. Zmizely dolní sankce pokut, takže policisté zase mohou trestat domluvou.
Leden 2013 Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích zavedla objektivní odpovědnost provozovatele vozidla.
Červenec 2013 Povinné dopravně-psychologické vyšetření pro všechny šoféry se zákazem řízení na šest měsíců a víc.
Září 2015 Dan Ťok oznámil revizi bodového systému s navýšením pokut až na 75.000 Kč.
Květen 2016 Veřejnost zaslala téměř tisícovku návrhů na úpravu bodového systému. Mezi nimi zejména požadavek na okamžité informování o stavu bodového konta bezprostředně při pokutování.
2017 Měl začít platit revidovaný bodový systém v ČR.
2019 Revize bodového systému je teprve ve schvalovacím procesu.
2022 Začne platit upravený bodový systém?

Svět motorů 21/2020 Svět motorů 21/2020

Petr Slováček
Diskuze (6)

Doporučujeme

31. 8. 2022 15:48
Bodový systém
Není to zas tak dávno co jsem právě o dva body přišel. Nikdy předtím se mi to nestalo a upřímně řečeno jsem do té doby ani vlastně neměl pořádně jasno v tom, jak ten bodový systém funguje. Teď už to ale chápu. Mimo jiné i díky výborně zpracovanému článku, který mají na blogu https://www.dopravniznaceni.com/ :)
8. 6. 2020 15:37
spravni rizeni
ja vidim drasticky zvyseni pokut ve spravnim rizeni, ktery nam ma zacpat hubu, abychom calovali na miste a nejasny prestupky neposilali do spravniho rizeni.

konkretne treba u nedodrzeni bezpecne vzdalenosti - pojedes 80 tacho a budes si udrzovat dostatecnou vzdalenost. a lapnou te policejti, ze jsi jel 83 (3km se odecita) a vzdalenost jsi mel 29 metru a budou chtit vypalny 2.5tis (co na tom, ze to nema jasnou oporu v zakone). vetsina lidi radeji zaplati na miste, nez aby sla do spravniho rizeni za 10tis, + spousta casu s tim stravenyho.
a o to jim jde - vybrat penize a jeste vic vystrasit toho, na koho si ukazou.

ja radim kazdymu, kdyz neni prestupek uplne jasnej a nejste uplni pitomci, bezte do spravniho rizeni i za cenu, ze vas to bude stat vic. ta zkusenost je pro priste k nezaplaceni.
policajti nejsou takovi suvereni jak se casto tvari. kdyz vite co muzou a co nemuzou, kdyz se budete umet branit figlum, na kterych se vas budou snazit dostat, tak vas priste mozna nedostanou.
Avatar - Blue Sun
8. 6. 2020 08:31
Re: problem
Ber to tak, že se musí něčím "uklidnit" veřejnost a přitom nechat prostor pro panstvo. Lidi s černobílým viděním světa potěší "bič na mladé", protože to jsou ti nejhorší a nejnebezpečnější piráti, že? Však to vidíme každou chvíli, jak se někde omotají o strom ve starém vraku. Že nejvíce krizových situací působí uspěchaní čtyřicátníci a padesátníci ve službách zisku, to se nesmí říkat nahlas.
7. 6. 2020 23:02
Re: Paskvil? ANO!
Cely tento system je korupcny, kedze dava policajtovi pravo rozhodovat naprosto subjektivne. Dvaja rozni policajti mozu v analogickom pripade rozhodnut uplne odlisne (dokonca aj jeden a ten isty policajt v dvoch rovnakych pripadoch). Ale tak funguje vlastne cely nas kontinentalny pravny system, ktory neuznava statut precedensu...

Stanovit bezpecnu vzdialenost presne na 30m je samo o sebe fakticky nezmysel. Pre niekoho moze byt "bezpecna vzdialenost" aj 20 metrov, a pre ineho nemusi este ani 50 metrov byt "bezpecna vzdialenost"...
7. 6. 2020 22:58
problem
Je jasnej, jsme v čr, tedy kocourkov. Bacha jedu, pospicham do prace a hrnu to jak zmr*d, mam sluzebak a tak neresim spotrebu, technickej stav, porad stojim na brzde, protoze sem dojel auto a von mag*or me zdrzuje. U nas nic nepomuze, jedte se podivat ven za hranice. Kdyz date policii prostor zabavit auto a ridicak, tak zas brecite ze korupce. Tak se nedivte, nejdriv musi kok*ot nekoho zabit a nebo jet jak na mol aby se noty vyprali a za rok ho mate znova na silnici. Jdete uz do riti s nejakym systemem bodu. Na *** silnice, znacky za sebou ze nestihas sledovat diry na silnicich. Porad se placame na miste a budem, jsme švejkové.