Bodový systém čeká zjednodušení, vůči pirátům ale přitvrdí
Zatímco vůči bagatelním přestupkům má být nový systém mírnější, ty závažné chce postihovat ještě přísněji.
Ministerstvo dopravy představuje hlavní změny v novele zákona o silničním provozu, která po vypořádání připomínek míří na Legislativní radu vlády. Jejím hlavním cílem je mírnější přístup k bagatelním přestupkům, zatímco přestupky závažné, kvůli kterým umírají na silnicích lidé, chce postihovat důrazněji.
„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit tzv. piráty silnic z provozu. Bodový systém má působit preventivně a být pro řidiče srozumitelný,“ uvádí v tiskové zprávě ministr dopravy Karel Havlíček.
Ministerstvo dopravy přitom při přípravě novely zohlednilo na 200 připomínek z ostatních ministerstev a krajů, zohledněny ovšem měly být i desítky připomínek od veřejnosti a odborníků. A co konkrétního se tedy změnilo?
Jednou ze změn je návrat dvoubodového přestupku. Oproti stávajícím pěti sazbám tak nová úprava bodového systému počítá pouze se třemi sazbami (2, 4 a 6 bodu) v závislosti na závažnosti přestupku. Za dvoubodový přestupek pak bude považováno například překročení rychlosti o více než 10 km/h a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.
V rámci připomínek se do novely rovněž dostala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky i v případě nouzového stání v obci. Novinkou v silničním zákonu je i výslovný zákaz parkování na chodníku a v neposlední řadě pak stojí za zmínku upouštění od možnosti policie odebrat na místě řidičský průkaz osobě, která se nepodrobila povinné lékařské prohlídce.
Řidiče by také mohlo potěšit, že za drobné přestupky typu špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h zaplatí méně. Horní hranice pokuty se snížila z 2.000 Kč na 1.500 Kč, body se nezapisují a policisté mají možnost tyto přestupky vyřešit na místě dohodou.
U závažnějších přestupků se ovšem naopak tresty zpřísňovaly. Řidiči tak mohou nově přijít o řidičský průkaz až na dobu tří let, zatímco dříve to byly maximálně roky dva. Ve správním řízení pak za některé přestupky hrozí pokuta až 75.000 Kč.
Kompletní souhrn všech zpřísnění si můžete prohlédnout v galerii, přísnější tresty (finanční, bodové i zákazy řízení) ovšem hrozí například za jízdu na červenou, nezastavení na signál/pokyn „Stůj“, překročení rychlosti, ohrožení chodce, telefon za volantem nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Podle ministerstva dopravy je hlavním cílem změn postihovat řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují tak většinu účastníků silničního provozu. Zároveň má ale novela po více než 13 letech fungování zjednodušit rozdělování bodovaných přestupků a zavést pevné (a obvykle vyšší) blokové pokuty u přestupků vybraných. Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem nově počítá s možným snížením hranice na polovinu u začínajících řidičů po dobu dvou let.
"Od roku 2017 se nedaří snižovat počet smrtelných obětí, ročně umře v České republice při dopravních nehodách přes 500 lidí a více než 2000 je těžce zraněno. V poslední dekádě se nám nedaří dostat na úroveň alespoň průměru Evropské unie. S 58 usmrcenými na jeden milion obyvatel patřila ČR v loňském roce 18. příčka v evropské sedmadvacítce,“ říká vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Zatímco v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 502 osob, v roce 2018 se číslo vyhouplo na 565 osob. Během minulého roku pak jen mírně kleslo na 547 usmrcených osob. Ekonomické ztráty plynoucí z dopravní nehodovosti se přitom jen za poslední dva roky vyšplhaly na částku 80 miliard korun.
Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory Parlamentu. Novela zákona počítá se svou účinností k 1. lednu 2022.