Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bonver Dakar Projekt: Na Dakar 2015 se třemi speciály

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Ostravský tým Bonver Dakar Projekt vysílá do letošního ročního nejnáročnější rallye světa tři speciály Tatra Jamal. Největší naději představuje kazašský závodník Artur Ardavičus.

Kazašský závodník Artur Ardavičus bude největším želízkem české stáje Bonver Dakar Projekt při jejím startu na Rallye Dakar 2015. Ostravská nadnárodní stáj vysílá do lednové vytrvalostní soutěže tři speciály Tatra Jamal. Vedle Ardavičuse ještě vozy svého šéfa Tomáše Vrátného a Poláka Roberta Szustkowského.

Vrátný se svým projektem míří do jihoamerických terénů už potřetí, nyní prý však silnější díky fúzi s českou stájí MKR Technology a nizozemským týmem Mammoet Rallysport, které mají týmu zajistit větší technickou podporu. „Proti mimořádné převaze kamazů a dalších týmů s výraznou tovární podporou jednoduše nemáte šanci, pokud za sebou nemáte někoho, na koho se můžete spolehnout. Tohle spojení nás posouvá zase o krok dopředu,“ řekl Vrátný.

„Dakar prakticky nemůžete vyhrát jako jednotlivec. Proti mimořádné převaze ruských kamazů a dalších týmů s výraznou tovární podporou jednoduše nemáte šanci, pokud za sebou nemáte někoho, na koho se můžete spolehnout a víte, že vám pomůže. Důležitá je také pořádná porce štěstí a my se mu snažíme jít maximálně naproti. Máme větší zázemí, novou techniku a nepřetržitou asistenci, čímž se šance na úspěch násobí,“ pokračoval Vrátný před odjezdem ve vypočítávání argumentů.

Všechny tři týmy chtějí maximálně využít své letité zkušenosti získané na okruzích či náročných maratónských tratích v terénu. Severočeská stáj MKR Technology, která těží především z více než dvacetileté zkušenosti konstruktéra Maria Kresse z vývoje okruhových tahačů (Buggyra a poté Renault pod hlavičkou MKR), se svým novým projektem MKR Adventure se tentokrát nachází v roli technického partnera obou mezinárodních závodních týmů, které podepsaly deklaraci o vzájemné podpoře při slavné rallye.

„Nejde jen o jednorázovou akci a pouhé dodání techniky. Naším cílem je vytvořit dlouhodobý a úspěšný projekt na mezinárodní úrovni. Společně hledíme několik let dopředu. Pojí nás nejen obchodní, ale především osobní vztahy, na kterých se dá mnohem lépe stavět. Není nic lepšího, než když mají všichni podobné představy. Věřím, že se nám naše cíle podaří naplnit,“ říká Mario Kress, šéf MKR Technology.

Zatímco pro holandský tým Mammoet Rallysport postavil MKR Technology kompletní dva dakarské kamióny Renault K520 4x4, pro tři závodní speciály Tatra Jamal týmu Bonver Dakar Project byly v židovickém technologickém centru připraveny speciální závodní agregáty. Na jejich vývoji pracoval německý konstruktér Mario Kress primárně s Milanem Holáněm, šéftechnikem týmu Bonver Dakar Project a kopilotem Tomáše Vrátného.

„Milan patří mezi špičku mezi dakarskými konstruktéry, Mario zase mezi okruhovými specialisty. Navzájem se doplňují a rozumí si, což je nesmírně důležité a prospěšné pro celý projekt. Je to spojení, ze kterého těží obě strany," pochvaluje si Tomáš Vrátný spolupráci.

Všechny tři speciály opět prošly mnoha úpravami. Podle šéftechnika týmu Milana Holaně by měly být patrnou změnou nové motory MKR Technology. „Oni jsou v téhle oblasti někde jinde, očekávám, že nás to posune kapánek dále,“ řekl Holaň.

Největší nadějí Bonver Dakar Projektu je Ardavičus, který v soutěži kamiónů skončil v roce 2012 třetí. „Máme dobrý tým, jsme jediný tým v Česku, který staví nová auta. Progres je tu vidět. Ale proti Kamazu, který je tady sedmadvacet let, jsme pořád novorozeně a oni se nás teď určitě neleknou. Máme ještě dost na čem pracovat a Dakar ukáže, jak daleko jsme pokročili,“ řekl Ardavičus.

Součástí týmu Bonver Dakar Project jsou kromě závodních speciálů značky Tatra i asistenční a doprovodná a vozidla, která slouží jednak jako zázemí týmu, tak jako dílna a sklad náhradních dílů. Konkrétně je to Tatra T 158 Phoenix 6x6, Tatra T 158 Phoenix 8x8 a Tatra T 815 6x6. Tým Bonver Dakar Project disponuje i dvěma novinářskými vozy.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)