Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch: dodáme hybridní techniku pro Porsche, Audi a VW

Miro Mihalik
Diskuze (16)
V příštím roce by měl Bosch, jeden z největších světových výrobců a dodavatelů automobilové techniky, odstartovat prodej hybridních pohonů pro koncern Volkswagen i sportovní vozy Porsche.

Představa, že místo typického dunění šestiválcového boxeru neuslyšíte v budoucnosti od kolemjdoucího Porsche 911 nic, vyvolává stejně příjemné šimrání v podbřišku, jako sliby, že budeme plodit děti pouze ve zkumavce. Snad to ale nebude tak špatné. I samotný autor informace, Rolf Leonhard, manager společnosti Bosch, říká, že nejbližších 20 let budou stále dominovat spalovací motory s vylepšeným přímým vstřikováním benzinu nebo nafty. Hybridní jednotky, postavené z kombinace dieselového, respektive zážehového agregátu a elektromotoru, zůstanou ještě dlouho v menšině.

Jako příklad přitom používá největší automobilový trh světa – Spojené státy. Z celkového počtu 16,5 milionu prodaných automobilů a lehkých užitkových vozů (pick-upy, SUV a off-roady) v roce 2006, bylo 240 000 hybridů. Na první pohled ohromující číslo, ale ve skutečnosti je to pouze 1,5 procenta a nezapomínejte, že vlastnit v Severní Americe hybrid, je dnes považováno za jistou formu exhibicionismu a prestiže. Do roku 2010 by se počet prodaných hybridů v USA měl zvednout na milion automobilů, což je 6 procent z trhu, ale celosvětově budou auta se smíšeným pohonným systémem tvořit pouze dvě procenta nově registrovaných vozů.

Mezi nejsilnější hráče na poli alternativních pohonů zatím stále patří Japonsko a především světová jednička – Toyota. To se však možná změní ve chvíli, kdy se na hybridní technologie vrhnou globální producenti komponentů a součástek pro automobilový průmysl. A nesmíme podceňovat ani vývojové konsorcium značek Mercedes-Benz, BMW a GM, které společně pracují na vlastní hybridní technologii.

Do té doby se však Bosch bude soustřeďovat především na vylepšování současných benzinových ale zejména dieselových motorů. Vidí totiž velkou příležitost ve Spojených státech, kde se zřejmě konečně prosadí naftové motory díky technologii vstřikování močoviny do výfukového traktu, což radikálně snižuje oxidy dusíku ve výfukových plynech. Do roku 2015 by se tak v USA mohly ztrojnásobit počty prodaných vozu tankujících černou pistolí.

Miro Mihalik
Diskuze (16)