Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium
43 Fotogalerie

Británie zavedla daň z drahých aut i na elektromobily, teď couvá

Marek Bednář

Konec výjimky z nezanedbatelné daně z luxusních aut pro elektromobily znamenal pokles v jejich registracích. Britská vláda nebrala v potaz varování, že přesně tohle se stane, a couvat začíná až dva měsíce po změně.

Velká Británie už nějakou dobu vybírá u aut, jejichž pořizovací cena byla vyšší než 40 tisíc liber (1,19 milionu korun), dodatečnou daň z drahých aut navíc ke každoroční registrační dani. Elektromobily byly od roku 2020 od této daně osvobozeny, ovšem od 1. Dubna 2025 se to změnilo. S posledním nárůstem standardní i dodatečné registrační daně – každořočně rostou o inflaci, posledně to bylo o 6 % – skončila výjimka, kterou elektromobily požívaly.

Problém je v tom, že i když elektrická auta postupně zlevňují, stále se jen malé procento elektromobilů vejde do 40 tisíc liber. Průměrná cena nového prodaného elektromobilu je v Británii okolo 50 tisíc liber (1,49 milionu korun). Britská vláda na kritiku zrušení výjimky, která se objevovala samozřejmě i před 1. dubnem, nereagovala – a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat.

Dubnový podíl elektromobilů na prodejích nových aut byl na 20,4 % všech prodejů a jen na 10,7 % prodejů soukromým osobám. To je pod vládou nařízeným podílem elektromobilů na prodejích nových aut nejen na letošní rok (stanoveným na 28 %), ale i na loňský rok (22 %). Před dubnem podíl prodejů elektromobilů pochopitelně nárazově vylétl až k 41,7 %.

Reakce automobilek je pochopitelná – se zrušením výjimky nesouhlasí. Ford připomněl, že britská vláda uvalila na elektromobily daně a zároveň s tím trestá automobilky za to, že jich neprodávají dost. „Zavedení daně od dubna znamená riziko zpomalení přijetí elektromobilů v kritickém období pro celý průmysl,“ uvedla tamní divize modrého oválu.

Stellantis byl umírněnější. „Rádi bychom viděli revizi tohoto nového zdanění se zvýšenou hranicí, aby britští řidiči měli méně bariér při přechodu na elektromobily,“ cituje web Autocar šéfa britské divize tohoto koncernu Euriga Druce.

Téměř dva měsíce po zavedení daně to však vypadá, že vláda bude přístupná změnám. Ministryně pro budoucnost silnic Lilian Greenwoodová Autocaru napsala, že „jsou zvažována opatření k tomu, aby nařizované prodejní mixy v budoucích letech mohly být dosaženy“.

„Vláda si je vědoma disproporčního dopadu současné daně z drahých aut na ty, kteří si kupují po 1. Dubnu 2025 nové bezemisní auto,“ uvedla. „Zvážíme zvýšení hranice výhradně pro bezemisní auta při příští fiskální události,“ doplnila, avšak aniž by naznačila, kdy ta fiskální událost může nastat.

Plošná každoroční registrační daň pro všechna auta registrovaná od roku 2017 je ve výši 195 liber (zhruba 5.800 korun); pro starší auta je vyšší. Příplatek za luxusní auto, pro nějž je hranice zmíněných 40 tisíc liber, je 425 liber (zhruba 12.600 korun) každoročně mezi 2. a 6. rokem existence vozu. Hranice platí pro prodejní cenu nového auta, nikoliv tu, za kterou byl vůz pořízený např. jako mladá ojetina, a to se všemi příplatky, ale bez slev. Tudíž, když si Brit naspecifikuje auto za 40.500 liber, ale u prodejce pak na něj dostane tisícilibrovou slevu a reálně zaplatí 39.500 liber, pořád musí platit vyšší daň.

Video placeholder
Peugeot 208 Hybrid 136 vs. Peugeot e-208 • Zdroj: Marek Bednář/Lukáš Volšický/Auto.cz

zdroj: Autocar | zdroj foto: auto.cz/David Rajdl | zdroj videa: Marek Bednář/Lukáš Volšický/Auto.cz