Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Největší světový výrobce baterií se snaží mít také nejlepší techniku. Dnes má také baterii s nejvyšším nabíjecím výkonem.
Největší světový výrobce baterií se snaží mít také nejlepší techniku. Dnes má také baterii s nejvyšším nabíjecím výkonem.
Největší světový výrobce baterií se snaží mít také nejlepší techniku. Dnes má také baterii s nejvyšším nabíjecím výkonem.
Největší světový výrobce baterií se snaží mít také nejlepší techniku. Dnes má také baterii s nejvyšším nabíjecím výkonem.
8 Fotogalerie

Nejrychlejší nabíjení, sodík a dvě chemie. CATL chce novými bateriemi porazit BYD

Michal Dokoupil

Největší světový výrobce baterií pro elektromobily CATL se zapojil do souboje o nejrychleji nabíjený akumulátor. Po BYD, které nedávno uvedlo vlastní systém s výkonem až 1 MW, se novinka chlubí ještě vyšším výkonem 1,3 MW.

Mezi čínskými firmami se občas rozjede souboj o prvenství v nějakém specifickém údaji. Letos se zdá, že to bude rychlost nabíjení, s čímž začal BYD a jeho 1MW baterie. Na prezentaci novinek CATL Tech Day se ukázala druhá generace baterie Shenxing s chemií LFP, která BYD chce překonat. První generace se prodává od roku 2023 a CATL u ní uvádí nabíjecí výkon 4C, u druhé generace už však zrychlil na 12C.

C je jednotka, kterou výrobci baterií používají k měření rychlosti, s jakou je baterie zcela nabita nebo vybita. Například nabíjení 1C znamená, že je baterie nabita z 0 na 100 % za jednu hodinu. 4C už znamená 15 minut a 12C jen 5 minut. Toto označení je ale také trochu matoucí, protože to neznamená, že se baterie opravdu dobije doplna za 5 minut, CATL udává „maximální výkon až 12C“, tedy doplna by se baterie tak rychle dostala, pokud by se udržel stejný výkon během celého nabíjení. A to jak dobře víme u baterií elektromobilů prostě neplatí.

CATL Shenxing 2 je i tak impresivní baterií, protože maximální výkon je až 1,3 MW, z 5 % do 80 % se na odpovídající nabíječce dostane za 15 minut. CATL také udává dojezd 520 kilometrů po pětiminutovém nabíjení, neurčuje však konkrétní auto a navíc využívá pravděpodobně čínský cyklus CLTC, který dojezd značně nadhodnocuje. Firma také slibuje vysoké výkony i při nízkých teplotách a i při nižší úrovni nabití baterie. I téměř vybitá baterie má dosáhnout výkonu až 830 kW a to i při teplotách kolem – 10°C.

Další novinkou CATL je sodík-iontový akumulátor Naxtra, který neslibuje šílené výkony, ale bezpečnější chemii bez využití některých vzácných surovin. I tak má nabíjecí výkon 5C a ze 30 do 80 % se dostane za 10 minut. Energetická hustota je 175 Wh/kg, což je lepší než u většiny LFP baterií. CATL také slibuje životnost přes 10.000 nabíjecích cyklů, což odpovídá zhruba 27 rokům.

Na prezentaci byly články řezány napůl, drceny či do nich byly zabity hřebíky, k zahoření nedošlo ani jednou. Navíc umožňují fungování i ve velmi nízkých teplotách bez ztráty výkonu, i při -40°C by stále měly podávat 90 % výkonu.

Zajímavé jsou také baterie kombinující články s dvěma různými chemiemi, což CATL nazývá Freevoy Dual Power. Jde tedy o dvě samostatné energetické zóny v jednom balení, což má dle CATL spoustu výhod. Novinka kromě toho využívá články LFP s novou technologii samoformující anody, což má podle vyjádření firmy umožnit zvýšení objemové energetické hustoty až o 60 procent (množství energie uložené v jednotce objemu) a zvýšení gravimetrické energetické hustoty až o 50 procent (množství energie uložené v jednotce hmotnosti).

Video placeholder
CATL Energize Tomorrow • Zdroj: Catl

Nová technologie dokáže fungovat s rozdílnými chemiemi, a variant nových baterií se ukázalo hned několik. Nejsou určeny pouze pro elektromobily, ale také pro stavební stroje, nákladní vozy, autobusy, ale i letadla a lodě:

Sodík-LFP Baterie – Kombinuje výše zmíněnou baterii Naxtra s baterií LFP se samoformující anodou. Využívá nízkoteplotní výkonnost technologie sodík-iontových baterií, takže i v nižších teplotách poskytuje vysoký dojezd.

LFP-LFP Baterie – Páruje druhou generaci baterie Shenxing s baterií LFP se samoformující anodou. Podle CATL dosahuje až 1.000 kilometrů čistě elektrického dojezdu, u vozů s rozvorem kol alespoň 3 metry, avšak neudává kapacitu ani energetickou hustotu baterie.

NMC-LFP Baterie – Kombinuje NMC baterii s baterií LFP se samoformující anodou a dosahuje nabíjecí rychlosti 12C pro NCM baterii v hlavní energetické zóně. Poskytnout dokáže výkon přes 1 megawatt,  a i když SOC klesne pod 20 %, je stále schopna dodávat více než 600 kW.

Poslední zmíněná baterie má také variantu NMC-NMC, kde je technologie samoformující anody použita ve článku s chemií NMC. Díky zvýšení energetické hustoty je pak CATL schopen do vozu s rozvorem tři metry dostat baterii o kapacitě 180 kWh. 

Zdroj: CATL, video: CATL