Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britové požadují nový bezpečnostní asistent. Pro bezpečnostní asistenty

Ondřej Mára Ondřej Mára 10. 3. 2020 • 15:32
17
13
Zobrazit náhledy (17)
Přednárazové bezpečnostní systémy Krátkovlnný lidar City Safety Drive ve Škodě Citigo. Detekce únavy a nepozornosti Pokročilé nouzové brzdění Pokročilé nouzové brzdění Pokročilé nouzové brzdění Datový záznam okolností nehody Datový záznam okolností nehody eCall Signalizace nouzového brzdění Parkovací senzory nebo kamera Parkovací senzory nebo kamera

Pojišťovací skupina navrhuje, aby byly bezpečnostní asistenty osazeny vlastními hlídači, kteří upozorní na jejich nesprávnou funkčnost.

Britská pojišťovací skupina Tatcham navrhuje zavedení standardizovaného varovného systému, který by měl řidiče upozornit na nesprávnou funkci systémů ADAS - tedy pokročilých asistenčních systémů pro řidiče.

Tyto systémy, mezi které spadá například i autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích nebo systémy schopné předcházet srážkám, se stávají součástí výbavy stále širšího počtu aut, což současně znamená, že na ně spoléhá i stále větší počet řidičů.

Problémem je však skutečnost, že v případě jejich poruchy na to nejsou řidiči nijak upozorněni. Richard Billyeald, vedoucí technický pracovník v Tetcham, proto navrhuje, aby automobilky zavedly standardizovaný signál, který by řidiče na poruchu kteréhokoliv z chytrých systémů automaticky upozornil.

Podle představ Billyealda by mělo jít o novou standardizovanou kontrolku, která by se rozsvítila v případě sníženého výkonu či funkčnosti kterékoliv součásti systémů ADAS. „Pokud by měl kterýkoliv typ ADAS systému omezený výkon nebo funkčnost, rozsvítila by se kontrolka – stejně, jako kdybyste měli problém s airbagem nebo systémem ABS,“ uvedl Billyeald pro AutoCar.

S něčím podobným už se mohla řada z nás setkat například při námraze čelního skla, přes níž nevidí kamery některých asistenčních systémů. Skupina Tetcham však upozorňuje na různé senzory a radary ukryté především v nárazníku, u kterých může dojít k poškození velice snadno a bez zjevných stop.

Pete Eden z britské National Body Repair Association uvedl pro AutoCar příklad, kdy do vás někdo nacouvá například na parkovišti před obchodem. V případě drobné kolize, kdy se nárazník vypruží zpátky (ostatně k tomu jsou i navrženy), nemusí být na první pohled nic vidět. Jenže radar či lidar může zůstat po nárazu nepatrně vychýlen.

Z původní vzdálenosti desítek metrů, na kterou je schopen mapovat provoz před autem, se tak vlivem ohnutí jeho držáku o pár stupňů může stát pouze pár metrů před autem. A řidič o tom nemusí mít nejmenší ponětí.

Problém však mohou představovat i neodborné opravy a lakování neschváleným typem/silnou vrstvou laku. Některé typy senzorů totiž mohou využívat nárazník ke zvětšení plochy pro vysílání a přijímání odražených signálů. Pokud je však na nárazníku silná vlna karosářského kitu, signál se tím deformuje.

Problém pak mohou představovat i různé typy laků, především pak metalické, přes jejichž vrstvu se nemusí signály správně vracet do senzoru. Na nic z toho přitom nejsou řidiči v současnosti upozorněni.

Systémy ADAS tak prý v současnosti představuj určitou šedou zónu pro pojišťovny, jak upozorňuje britské Tatcham. Kromě zavedení kontrolky pro varování při jejich omezené funkčnosti tak navíc požaduje i zavedení standardizovaných oprav vozů s těmito systémy.

Související články

Témata
Avatar - palix
11. 3. 2020 20:21
Re: Vyžadujeme zavedení asistenta asistentů!
Je rozdiel, jazdiť pomaly, rýchlo podľa predpisov, prípadne rýchlo a nebezpečne alebo dokonca pomaly a nebezpečne. Nepísal som, že jazdím pomaly - jazdím normálne a snažím sa jazdiť bezpečne = kto už obieha mňa ten je už nad akoukoľvek odchýlkou a porušuje predpisy ;). Neraz som stretol experta, ktorý obiehal kde sa dalo a nakoniec sme sa stretli o hodinu niekde v zápche, alebo za mestom.
Pri riskantnej jazde človek vytvára nebezpečné situácie oveľa častejšie ako ten, kto jazdí kľudne (podľa predpisov) a predvídavo. Samozrejme rôzne situácie vytvára aj ten, kto jazdí pomaly, lebo ho musí obiehať kopec iných áut.
Mám sa veľmi rád + moju posádku + vodičov (cyklistov, chodcov) na okolí nato, aby som všetkých naokolo ohrozoval riskantnou jazdou.
Taká otázka "xxc" - ak by sa nedajbože niečo stalo len preto, že neboli dodržané predpisy a bolo veľmi riskované - odpustil by ste si to? Ja sebe nikdy - práve preto sa snažím, aby bola moja jazda bezpečná (nie pomalá). Niekedy si pritom pripadám ako "hlupák", lebo istý vodiči nie sú ochotní dodržiavať predpisy.
Avatar - xxc
11. 3. 2020 16:08
Re: Vyžadujeme zavedení asistenta asistentů!
Ja mam opacne skusenosti, nedavno som instaloval mapy a nikam sa neponahlal, tak som zazil dost vela zlych situacii pri pomalej jazde. Naopak, ked vsetkych obehnem, tak je to ovela lepsie a subjektivne bezpecnejsie. Detom je zle, ci idem pomaly, alebo divoko. Len vacsinou kricia, ked idem rychlejsie :-) Ale asistenty nie su na to, aby clovek na ne spoliehal, ale aby pomohli v krize. Ze natlakuje auto brzdy a lepsie brzdi, nemozno vycitat. Aj ked sem tam natlakuje aj pri cyklistovi, alebo ked idem obiehat. Vtedy je to memento, ze spomal a sustred sa, auto vyhodnotilo jazdu ako nebezpecnu.
Avatar - _beta
11. 3. 2020 15:32
Re: Jak stupidní....
Nissan detto.
Ak je námraza, tak že kamera a/alebo radar nevidí, vyskočí upozornenie.
Avatar - palix
10. 3. 2020 23:08
Re: Vyžadujeme zavedení asistenta asistentů!
Asistent núdzového brzdenia sa nedá vypnúť ;). Možno len vytiahnutím poistky. Zatiaľ mi za cca 30 000 km 1x blikol a nikdy nič viac (nie je pokazený). Len ma stále pri primrznutom okne otravuje jeho hláška o nefunkčnosti - trochu trvá, kým sa táto oblasť vyčistí / odrosí / odmrazí (nedá sa to spraviť ručne). Nebyť toho, tak o ňom ani neviem.
Snažím sa jazdiť s citom, predvídavo a bezpečne = ani ABS mi normálne nezasahuje, len v prípadoch, že ho chcem vyskúšať. V dôsledku jazdného štýlu nezažívam na cestách veľa stresových situácii. Bezpečnostných asistentov mám zapnutých v mojej hlave ;)
Nedávno som skúšal Škodu Scala. Mal nejaký "line-assist"... Mierne som sa priblížil k čiare a systém zasiahol tak, že som sa skoro zľakol = mal som pocit, že sa mi zablokoval volant. Keby zavibroval, stačilo by to. Ale takto "brutálne" zasahovať do riadenia? Tak to teda nechcem.

Raz som išiel s kolegom na služobku a ten mal tých nepríjemných situácii pomerne dosť, len z dôvodov ako lepenie sa na auto pred sebou, prudké brzdenie spôsobené nedostatkom času na kľudnú reakciu, štýl brzda - plyn... Potom sme sa vymenili za volantom a ďalší kolega označil moju jazdu za balzam na jeho vystresovanú dušu ;) Spotreba klesla, rýchlosť bola v pohode.

Okrem iného za znak dobrého jazdného štýlu považujem, keď mi zaspí posádka v aute počas jazdy a preberie sa napr o 7 hodín v cieli ;). Pritom nejdem pomaly, len s citom a predvídaním = nemusím často brzdiť. Mojej manželke je napr často zle, ak niekam cestuje s "divoko" jazdiacimi vodičmi...

Napokon, minule som čítal článok, ktorý informoval o nejakom výskume, ktorý poukázal na to, že čím viac má vodič bezpečnostných systémov v aute, tým viac sa na ne spolieha a jeho jazda je o to nebezpečnejšia. Takže nakoniec je to všetko vlastne v istých prípadoch kontraproduktívne.
Nič proti rozvoju... mne len vadí, že prestáva byť na výber. Ako sa hovorí - "v jednoduchosti je krása".
Avatar - xxc
10. 3. 2020 21:55
Re: Vyžadujeme zavedení asistenta asistentů!
Ja som sa isty cas citil bez asistenta nie celkom bezpecne po tom, co som jazdil s asistentami. Ale uz som si zvykol :-) Asistent krizoveho brzdenia mate vypnuty, alebo ostava zapnuty a jazdite bez neho, lebo ved nic sa nemoze stat, ziadna kriza?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku