Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brzdění motorem: Funguje vůbec? Projděte si výhody a nevýhody!

David Bureš
Diskuze (93)
Brzdění motorem je jednou z metod, jak snížit spotřebu svého auta. Ne každý však ví, jak takové brzdění vlastně funguje.

Stále přísnější emisní normy se snaží snížit spotřebu moderních aut. Jenže většinou fungují jen na papíře, reálný provoz je jiný, existují totiž různé metody, jak řidiči mohou snížit skutečnou spotřebu svého auta. Jednou z těchto metod je třeba brzdění motorem. Používáte ho? A víte, jak ve skutečnosti funguje?

O brzdění motorem se sice v autoškolách mluví, ne každý ho ale používá. Přitom je naprosto snadné, řidič jej dosáhne pomocí postupného podřazování na nižší převodový stupeň, přičemž celou dobu nemá sešlápnutý plyn. To vede k tomu, že automobil začne brzdit silou motoru a nikoliv pomocí brzd. Fyzikálně řečeno teplo zůstává v motoru a nezačne vznikat v brzdovém systému.

U zážehových a vznětových agregátů se ale princip tohoto druhu zpomalování liší. Jakmile u benzinové jednotky pustíte plyn, zavřete tím škrtící klapku, která uzavře přístup vzduchu ze sání. Agregát se však vzduch snaží nadále nasávat, tím vzniká podtlak, který musí překonávat písty, jež jsou jím zpomalovány. Písty se navíc zpomalují i kvůli chybějícímu palivu. Spolu s tím jsou zpomalována i kola vozidla. To všechno dokazuje, proč je brzdění motorem účinnější u větších, víceválcových jednotek než u těch menších, s méně válci. Snaží se totiž nasát více vzduchu, což je větším podtlakem více zpomaluje. Roli hraje samozřejmě zpřevodování daných převodovek nebo třeba kompresní poměr motoru, čím je vyšší, tím je brzdná síla motoru vyšší.

To u vznětových agregátů s brzděním pomáhá hlavně vyšší komprese. U těch přeplňovaných navíc dochází ke zvyšování zpětného tlaku ve výfukovém potrubí, a to pomocí snížení otáček turbodmychadla po uvolnění plynu, případně pomocí speciální klapky umístěné za turbem, tedy na straně výfuku. Motor musí zpětný tlak překonávat, což opět zpomaluje písty a tím i rychlost vozidla.

Výhoda brzdění motorem je trojí. Takové brzdění znamená nulové opotřebení brzdových destiček. Jestliže tak z kopce budete raději brzdit motorem, nebudete muset měnit brzdové destičky tak často jako kolega, který raději šlape na brzdový pedál. V táhlých klesáních se navíc brzdový systém může přehrát, což opět při brzdění motorem nehrozí..

Brzdění motorem navíc znamená plynulejší jízdu, řidič může snadněji kontrolovat rychlost vozidla. Důležitou výhodou je i pomoc se snížením spotřeby paliva. Využít lze přitom nejen u vozů s ručně řazenými převodovkami, ale také u vybraných aut s automaty, jestliže umožní manuální změnu převodu.

Samozřejmě ne vždy jde brzdění motorem využít. Z hlediska zpomalení totiž není tak účinné jako sešlápnutí brzdového pedálu a brzdění brzdovým systémem, ať už kotoučovými nebo bubnovými brzdami. V krizové situaci se tak brzdám nevyhnete.

U starších vozidel s dvoutaktním motorem (Trabant, Wartburg...) by pak nemělo být využíváno vůbec, protože by se jím motor mohl poškodit. Jakmile totiž do válce dvoutaktu není dodáváno palivo (k čemuž při brzdění motorem dochází), motor se nepromazává, protože v jejich případě je palivo smícháno s olejem. Z toho důvodu dvoutaktní auta mívají tzv. volnoběžku, spojku, která zabírá, když je motor v záběru, aniž by byl právě sešlápnutý plyn.

I přes nesporné výhody brzdění motorem dnes spíše nastává trend vyřazování na neutrál. Stále více aut se samočinnou převodovkou nabízí funkci plachtění, kdy vyřadí na neutrál. Při takové jízdě vůz využívá svojí setrvačnost, což znamená, že při jízdě z kopce nezpomaluje, ale udržuje stálou rychlost. Jak navíc test sesterského časopisu Svět motorů dokázal, plachtění pomáhá snížit spotřebu paliva.

David Bureš
Diskuze (93)
15. 10. 2016 09:07
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
Spartaka je ale z hlediska roků výroby korektnější porovnávat s W 311 [odkaz] , rovněž W353 je objektivnější porovnávat se Š 100 a ne s Š 110 z (hlediska stejného zdvihového objemu).

Je pravda, že pérování, resp. naladění celého podvozku W353 bylo zcela "bez sportovních ambic", výrazně se zaměřené na komfort. Od toho se odvíjely jízdní vlastnosti a to i při tom brzdění. Ale jen pocit, přestože stále s rámovou koncepcí, již nezávisle i zadní kola s vinutými pružinami a když si řidič zvykl na náklony a houpání, dalo se s tím jet i v zatáčkách svižně. Zpátečka ? Nevím a ani jsem neslyšel. Možná zvyk nebo potíž u konkrétního kusu.

S ostatním souhlasím a ano u Š 110,110 běžně jet za 7 šlo, a s W353 ani přes 12 nebyl problém, když jsi se "uvolnil".

14. 10. 2016 20:51
Re: Plachtění
Přesně!

RIDE HARD OR STAY AT HOME :yes:
14. 10. 2016 20:48
Re: Plachtění
Jde o ty situace, kdy brzdit nepotřebuješ ;-)

Třeba na volné dálnici z kopce můžeš buď 'plachtit' (třeba D5 z Prahy do Loděnice) anebo brzdit motorem a jet za nulu :-) Nicméně zjistíš, že se zařazenou rychlostí bez plynu začneš nesmyslně zpomalovat a musíš přidat (vykompenzovat ztráty hnacího ústrojí) tudíž za nulu ve výsledku NEjedeš.

Plachtění je tím pádem i s 0,7l/hod úspornější :-!
Ekvivalentem by totiž bylo 1/2 času jízdy z kopce za nulu a 1/2 za třeba 3 l/100km (t.j. průměr 1,5l/hodinu při 100km/h).

Důvodem rozdílu ve prospěch neutrálu (plachtění) jsou především vyšší ztráty při vyšších otáčkách. Ty ztráty rostou s kvadrátem otáček - to je také m.j. důvod downsizingu (turbomotorů) - umožnění běžné jízdy za nižších otáček.

Uf, doufám, že jsem to napsal srozumitelně :-)
Avatar - Ja Prvni 123
13. 10. 2016 21:30
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
No - ale k tomu přece tyhle diskuze jsou!
Aspoň původně byly... abychom si povídali o autech. A ne štěkali na sebe a dokazovali si, kdo je větší drsňák.
:-)
Tak Spartak ani Oktávka mě vlastně vůbec nenapadly. I když máš pravdu, že Oktávka se s 353 potkat mohla.
Já to beru z vlastní zkušenosti 110 proti 353.
110 mnohem řiditelnější, útulnější... i když nesrovnatelně menší - méně prostorná i uvnitř, nejen co se kufru týče.
353 byla veliká, pohodlná... ale nedalo se to řídit. Rovně to asi jelo o něco rychleji, to už si nepamatuju, ale nezatáčelo to, při brždění se to vlnilo... a ukrutně to chlastalo.

110 jezdila v pohodě za 7 a když jsi na ni šlapal, tak dokázala vylézt max na 9, víc jsem prostě nezažil.
Udržet 353 pod 9 byl problém... a když jsi chtěl jet "bez zábran", vzala si klidně 12...

A to už vůbec nemluvím o tom, že "neměla zpátečku". Ten, kdo vymyslel řazení pod volantem - zejména zpátečku, prostě neměl rád lidi.
>:D
12. 10. 2016 23:49
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
Za špatně v tvém příspěvku věcně nic. Jen mi přišlo zbytečné popisovat čtyrmi odstavci nepodstatné věci ohledně dvoutaktů. Brzdí méně, dobře, to nemusí každý vědět. princip volnoběžky jsi popsal sice kostrbatě, ale bez nějak podstatné výhrady.

Tu podstatnou chybu v té větě z článku jsi možná cítil, ale nepoukázal jsi na ní konkrétně. A pak už nového nebo zajímavého nic. No až teď - umělo to chlastat první ligu.

Z dlouholetých osobních zkušeností, pokud si dobře pamatuji, jezdil např. Spartak nebo stará obyčejná Octavia za 8-9 litrů, Wartburg 311 za 8-10 litrů dynamicky podobné. (Záměrně pomíjím exoty té doby částečně dostupné na trhu u nás - Simcy Aronde, Hillmany Minx, Fordy Anglia, Renaulty 4CV, Fiaty 600 a Moskviče, Volhy, Pobědy a Warsawy. Jen Fiat, 4CV a snad i Anglia měly malinko nižší spotřebu, jinak podobnou nebo vyšší.) Pozdější W353 spotřeba podobná ale už 50 koní a to tehdejší partner ze stáje Škody 1000MB ve výkonu, rychlosti, pohodlí i velikosti kufru značně zaostával a neměl navíc ani variantu kombi. Jen ta spotřeba byla o něco nižší, tak asi 7-9 litrů.
Benzín stál ale 2,10 Kčs, později (353 a 1000MB) tuším 4,30 Kčs.

Volnoběžka nebyla zase až tak špatná věc. Bylo třeba si na ní zvyknout a naučit se využívat jejich pozitiv. V té době byly zcela jiné podmínky jak z hlediska hustoty provozu, tak z hlediska stavu a charakteru silnic a i rychlosti jízdy. Byla chápána jako moderní inovace a klad. Vliv na snížení spotřeby jistě měla, ale nikoliv podstatný.

No, jsem vlastně stejný jako ty, taky čtyři odstavce zbytečných keců.....tak se ti tedy omlouvám, :-) když máš rád ty Alfy.