Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Vitek Vitek 3. 1. 2012 • 17:22
259
Časopis Svět motorů zbořil mýtus o tom, že u moderních aut se nevyplatí vyřazovat v klesání rychlost.

Rozšířená lidová moudrost doporučuje ponechávat při jízdě v klesání zařazený rychlostní stupeň, protože prý vstřikovací zařízení moderních motorů uzavře přívod paliva a okamžitá spotřeba klesne na nulu. „Ovšem ono ‚zdarma‘ vyřčené s okem na nulové hodnotě palubního počítače je velkým omylem," upozorňuje technický poradce Světa motorů Martin Vaculík.

Svět motorů provedl srovnávací měření, při kterém do testovacího Fordu Focus kombi s motorem EcoBoost 1,6 l (134 kW) nechal nainstalovat diferenční průtokoměr paliva. Ten je mnohem přesnější než palubní počítač. Vaculík potom několikrát jel po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět, přičemž úzkostlivě dbal na dosažení opakovatelného rychlostního průměru při střídání různých domněle úsporných technik jízdy v čele s vyřazováním.

Na základě změřených údajů sestavil Svět motorů překvapivé tipy pro úspornou jízdu, které jsou mnohdy v přímém rozporu s pravdami rozšířenými mezi českými řidiči.

reportaze reportaze

Nová pravidla úsporné jízdy podle Světa motorů

1. Akcelerace – Nebojte se plynu

Kdo chce jezdit úsporně, obvykle zdržuje okolní provoz velmi laxní akcelerací. Přitom k rozjezdu vozidla na určitou rychlost je potřeba práce odpovídající hmotnosti vozidla a cílové rychlosti.

A je úplně jedno, zda ji vykonáte pomalu (malým výkonem) nebo rychle (velkým). Vyhněte se však příliš vysokým otáčkám, při nichž razantně rostou ztráty z tření a setrvačnosti pohyblivých komponent agregátu. Dnešní turbomotory mají dost výkonu ke svižnému zrychlení již ve spodní třetině otáček a řidiči je vytáčejí většinou zbytečně. Plynový pedál můžete stisknout důrazněji, ovšem ne až k podlaze. V tomto režimu se totiž řídicí jednotka snaží o maximální točivý moment na úkor účinnosti – u zážehových motorů používá například obohacení směsi.

2. Zpomalení či zastavení – Neplýtvejte energií

Když už musíte zastavit či zpomalit, snažte se využít maximum z kinetické energie k ujetí další vzdálenosti. Tedy daleko před cedulí Stop či omezením rychlosti vyřaďte na neutrál a plachtěte. Pokud potřebujete zastavit rychleji, brzděte motorem. Maříte sice energii, ale alespoň nespotřebováváte další na volnoběžný chod motoru. Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje.

3. Účinnost – Držte motor v nízkých otáčkách

Ve starých učebnicích pro řidiče najdete informaci, že nejnižší měrnou spotřebu a nejvyšší účinnost má motor obvykle v otáčkách maximálního točivého momentu. To však platí jen během plného zatížení. Při částečném bývá měrná spotřeba (a tedy i schopnost motoru měnit energii z paliva na mechanickou práci) přímo závislá na otáčkách. Čím jsou nižší, tím klesne i spotřeba. Jezděte proto v co nejnižších otáčkách na co nejvyšší převod, ale tak, aby agregát běžel plynule a nenamáhal zbytek hnacího řetězce vibracemi.

reportaze reportaze

4. Na dálnici – Lepší je zrychlit než zpomalit

Defenzivně jezdící motorista v hustém agresivním a netolerantním provozu často řeší problém: v pravém pruhu jedou kamiony osmdesát, v levém služební passaty 160 km/h. Co dělat, když se zezadu blíží xenony a vpředu překáží nákladní souprava? Je lepší zabrzdit, nebo na to šlápnout a xenonům ujet? Rozhodně to druhé!

Akcelerace vás sice bude stát palivo, ale naberete kinetickou energii a můžete pak třeba pár set metrů plachtit na neutrál. Jestliže však zabrzdíte, pouze zmaříte kinetickou energii a palivo budete potřebovat jen k tomu, abyste vůbec obnovili původní tempo. Pokud jsou moderní motory schopné razantní akcelerace již z nízkých otáček, prudké zrychlení není takový hřích jako v dobách marného vytáčení kouřící Škody 105.

5. Klesání – Vyřazujte z kopce rychlost!

Při jízdě vozu z kopce se polohová energie mění na kinetickou, která nás i dole může ještě kus dovézt či pomoci zdolat následující stoupání. Snažte se proto v každém klesání nechat vozidlo jet tak rychle, jak samo na neutrál chce. Pokud potřebujete z důvodu bezpečnosti či rychlostního omezení zpomalit (vzácnou kinetickou energii prostě ztratit musíte), nejdřív brzděte motorem.

Okamžitá spotřeba klesne na nulu a snížíte opotřebení brzd, vyvarujete se také jejich přehřátí v dlouhých klesáních. Použití brzd bez zařazení rychlosti (na neutrál) nemá energetickou logiku – kinetickou energii beztak ztrácíte a další potřebujete k udržení agregátu v chodu. „Naměřené výsledky definitivně potvrdily, že vyřazováním lze ušetřit. Proti první jízdě jsme uspořili 1,2 litru, vyjádřeno finančně to v době testu (při ceně 36,20 Kč za litr Naturalu 95) znamenalo 43,44 Kč," upozorňuje Vaculík.

Další čtyři překvapivé tipy pro úspornější jízdu (zatáčky, stoupání, rychlost, vypínání motoru), reportáž z měřicích jízd včetně naměřených výsledků a také fyzikální zdůvodnění, proč je vyřazování na neutrál šetrnější, najdete ve Světě motorů 1/2012 – na stáncích od 3. do 8. ledna.

Témata
18. 4. 2018 02:02
Re: Naprostá bomba!
Vůbec nic jsi nepochopil, resp. všechno nesmyslně překroutil.
28. 8. 2013 16:53
závěry popsané v článku mohu potvrdit
Závěry popsané v článku mohu potvrdit. Mám Superb s 2.5TDI a rozumné užití "plachtění" na neutrál udělá v mimoměstském terénu rozdíl ve spotřebě cca 0,5-1l, samozřejmě záleží hodně na terénu.
Důvodem je především jsou nemalé vnitřní ztráty velkého V6 motoru, které jsou v 2000 otáčkách cca dvojnásobné proti volnoběhu a energie na překonání těchto ztrát se samozřejmě musí někde vzít a kde jinde než z nafty, že... Základem je ale nepoužívat volnoběh za cenu následného brždění, uspořenou kinetickou energii musím vždy nějak zužitkovat. Někdy se vyplatí i před začátkem "plachtění" o něco zrychlit a tím jeho efektivitu ještě zlepšit. Je samozřejmě nutné brát ohled na okolní provoz. Na zaplněné silnici se "plachtění" moc praktikovat nedá mimo klesání, kde na neutrál auto udrčí přibližně konstantní rychlost a se zařazenou rychlostí by rychlost klesala. Tento fakt se dá jednoduše dokázat na tom, že se zařazenou rychlostí a zaktivním tempomatem to žere z takového kopce cca 2l/100 a při volnoběhu 0,7-0,9l/100, tento fakt nikdo neokecá ať se snaží sebevíc.
Dalším důvodem je i nemalá hmotnost v poměru k relativně nízkému odporu vzduchu, tedy vůz je schopen "plachtit" nepoměrně déle a účinněji než jiná, o dost lehčí auta.
Diskutabilní na plachtění je samozřejmě možnost většího opotřebení převodovky a spojky, toto se snažím redukovat tím, že při opětovném zařazení rychlosti vytočím motor na potřebné otáčky, takže spojka a převodovka má minimum práce.
Dokážu si představit, že u malých vozů s malými turbomotory nebude význam plachtění zdaleka takový jako u mého vozu, to nepopírám...
3. 10. 2012 22:50
Re: AHA
To přece není žádný argument, že se o bezpečnosti jízdy na neutrál již nebudete rozepisovat. To vypadá, že bohužel nemáte žádné argumenty na vyvrácení těch mých. A myslím, že rozhodně nepotřebuji absolvovat kurs bezpečné jízdy (a to ani na polygonu v Mostě), abychom se mohli bavit dál. :-) Pokud si na to troufnete, pokuste se tedy bod po bodu srozumitelně vyvrátit moje (podle vás zřejmě chybné) názory a argumenty!
9. 8. 2012 18:07
z 5,5 na 4,2 l/100
ŘP mam krátce, jen 3 roky, najeto něco kolem 60tkm. Mám FoFo mk II 1.6 TDCi @ 96kw a klesla mi průměrná spotřeba o 1,3 l/100km :-) :yes: :yes: :yes:
8. 8. 2012 13:11
Re: AHA
No tak o tom odpaření snad všichni kromě Vás pochopili, že to byla sranda ha ha ha. A o bezpečnosti jízdy na neutrál se již nebudu rozepisovat. Zkuste si absolovovat kurs bezpečné jízdy, třeba na polygonu v Mostě a pak se budeme bavit dál.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku