Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bude nová továrna MG v Česku? O investici bojuje se Španělskem a s Maďarskem

MG3 Hybrid+
MG3 Hybrid+
MG3 Hybrid+
MG3 Hybrid+
95 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Nejúspěšnější čínská automobilka na evropském trhu hodlá na našem kontinentu postavit továrnu, aby se vyhnula vysokým clům. Mezi třemi preferovanými lokalitami najdeme i Českou republiku.

Čínský koncern SAIC, matka automobilky MG, od Evropské komise vyfasovala nejvyšší možné dodatečně clo na vozy importované do Evropské unie. K desetiprocentní hodnotě se totiž přidá ještě dalších 37,6 %. SAIC totiž od čínské vlády čerpá velmi vysoké bonusy, navíc s představiteli komise při vyšetřování nespolupracoval.

Čínské automobilky o hrozbě dalšího zdanění věděly již několik let. Ostatně i samotná Čína byla v minulosti dost ochranářská, když výrobu zahraničním automobilkám dovolila pouze v rámci joint-venture s některou z místních značek (právě díky tomu se Číňané de facto naučili vyvíjet a vyrábět automobily).

Aby se čínské značky poplatkům vyhnuly, budou muset evropské trhy velmi pravděpodobně zásobovat z místních továren. BYD už proto jednu staví v Maďarsku, které má v hledáčku i zmíněné MG. Dalšími kandidáty jsou Španělsko a Česko, které má velmi vyspělý automobilový průmysl nejen v evropském, ale i v globálním měřítku.

Na českém hrubém domácím produktu (HDP) se tenhle sektor podílí zhruba 9 procenty, na průmyslové výrobě pak 26 %. V současné době ovšem panuje názor, že česká závislost na tomto mnohdy nestabilním odvětví by dál růst již neměla. Navíc zdejší pracovní trh je dlouhodobě přebraný. Česko ostatně patří k státům s nejnižší nezaměstnaností nejen v EU, ale v celém vyspělém světě.

Naproti tomu Španělsko, další z kandidátů na umístění továrny MG, minimálně v rámci Evropské unie patří k nejhorším. Loňská čísla Eurostatu Španělsku vypočítala 11,9% nezaměstnanost, zatímco Česku pouze 2,4 procent.

Video placeholder
MG 3 • Zdroj: MG

Možná také právě proto již MG navázalo kontakt se španělským ministerstvem průmyslu. Ve prospěch Česka a Maďarska by však mohly hrát mnohem nižší náklady na pracovní sílu.

Finální rozhodnutí by mělo padnout 30. září. I kdyby se ještě letos stačilo kopnout do země, k otevření nového výrobního závodu nedojde dříve než v roce 2027. Minimálně několik příštích měsíců se tedy dodatečným clům značka MG v Evropské unii nevyhne.