Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost kolínských trojčat: Zůstane jen Aygo, místo C1 přišla čtyřkolka, 108 nahradí crossover

David Bureš
Diskuze (7)

Spolupráce Skupiny PSA a Toyoty v kolínské automobilce TPCA spěje ke konci. Do budoucna ze současného tria zůstane jen Aygo.

TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech) je továrna sídlící v Kolíně - Ovčárách, která od roku 2005 vyrábí miniauta značek Citroën, Peugeot a Toyota. Dnes se jedná o společný podnik Skupiny PSA a Toyoty, od roku 2021 však závod převezme zcela do své režie japonská automobilka. Tím zároveň skončí i historie kolínského tria.

Budoucnost minivozů z Kolína je totiž zcela odlišná, což je vlastně důvod ukončení tohoto joint-venture. Zatímco japonská automobilka segmentu nejmenších automobilů nadále věří a nadále v něm chce mít svého zástupce, PSA naopak s kategorií končí, respektive chce pojmout své nejmenší zástupce odlišně než dnes. Odlišná strategie tak vyústila v ukončení společné výroby. V Kolíně bude už nadále vyrábět jen Toyota, která kvůli naplnění kapacity tamějšího závodu doplní Aygo o produkci malého hatchbacku Yaris.

Toyota Aygo tudíž bude pokračovat, když aktuální druhou generaci nahradí třetí, která by měla dorazit nejpozději v roce 2022. Bližší podrobnosti o ní zatím nejsou známé, jistotou je však zachování klasického spalovacího motoru v nabídce. Sázka na čistě elektrické auto by se totiž nevyplatila, takové řešení by pro zákazníky podle Toyoty bylo příliš nákladné.

To členové Skupiny PSA o nahrazení kolínských trojčat elektromobily uvažovali. Nakonec tomu ale bude trochu jinak.

Citroën C1 skončí bez přímého nástupce. Respektive funkci nejmenšího a nejdostupnějšího modelu v jeho nabídce od letošního roku přebírá minivozítko Ami. Z legislativního pohledu jen 2,41 metru dlouhé vozítko ani není automobil, ale čtyřkolka, ve vybraných zemích (třeba domovské Francii) jej tak mohou řídit také čtrnáctiletí. Autíčko je primárně určeno pro pohyb ve městě, proto nevadí ani skromný dojezd jen 70 kilometrů. Prim při jeho pořízení pak místo jeho nákupu má hrát jeho pronájem, respektive sdílení.

Konec pak čeká také Peugeot 108. Nahrazen nicméně má být plnohodnotným  automobilem. Podle zákulisních informací francouzských médií půjde o maličký crossover, který by měl oživit označení Peugeot 1008. Tentokrát už však nepůjde o atypické minivozítko s bočními posuvnými dveřmi, ale o menšího sourozence 2008. Novinka o délce kolem 4,15 metru má využít její techniku v podobě architektury CMP, která umožní i vznik čistě elektrického derivátu.

Tuto myšlenku už automobilka v roce 2010 naznačila konceptem Peugeot HR1. Případné sériové auto ale dostane pětidveřovou karoserii a design odpovídající aktuálnímu designérskému jazyku značky. Kdy dorazí, zatím nevíme, nabízí se však nejpozději rok 2022. Stejně tak se teprve dozvíme, zda nevznikne i jeho bratr se znaky Opelu, případně Fiatu, v rámci nově nastolené spolupráce Skupiny PSA s automobilkou FCA, díky níž vznikne nový koncern Stellantis.  

David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
16. 9. 2020 10:54
Re: Paradox
Jenže to XC90 zároveň uveze rodinu na dovolenou, stejně jako může jezdit po městě a do práce. Aygo je vyloženě jednoúčelový vozík na krátké pojíždění pro jednoho, dva lidi. Takže aby se s ním pak rodina někam dostala, musela by mít dvě, spíš tři auta, a ještě by i tak byla dost omezena v kapacitě.
Chce to vidět i dál, než jen za prosté číslo.
Avatar - Blue Sun
16. 9. 2020 10:52
Re: Emisní idiocie EU v praxi...
Malá auta se nevyplatila nikdy.
16. 9. 2020 08:25
Re: Paradox
Jenže s malým autem se nemůžeš tak vytahovat a vzbuzuješ jen malou závist u sousedů, což je myslím to o co v případě SUV jde především.
15. 9. 2020 15:24
Paradox
To je ten paradox. Dvoutunove SUV s hybridem typu Volvo XC90 je víc eko, než 850kg prditko. Přitom na tu dvoutunovou obludu padne při výrobě násobně víc surovin a energie. Spotřeba paliva by neměla byt jediným eko kriteriem. Viděl bych to na kombinaci hmotnosti, součinu Cx.A a spotřeby paliva. Jednoduchá malá prditka typu Aygo nebo Swift by tak logicky a správně vyšly mnohem lip než obludy typu XC90.
15. 9. 2020 15:24
Paradox
To je ten paradox. Dvoutunove SUV s hybridem typu Volvo XC90 je víc eko, než 850kg prditko. Přitom na tu dvoutunovou obludu padne při výrobě násobně víc surovin a energie. Spotřeba paliva by neměla byt jediným eko kriteriem. Viděl bych to na kombinaci hmotnosti, součinu Cx.A a spotřeby paliva. Jednoduchá malá prditka typu Aygo nebo Swift by tak logicky a správně vyšly mnohem lip než obludy typu XC90.