Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Aygo se dočká nové generace. Japonci miniautům pořád věří

David Bureš
Diskuze (5)

Mnohé automobilky opouštějí nejmenší segment. Ne však Toyota. Ta s miniautem pořád počítá, navíc ho pořád chce nabízet se spalovacím motorem.

Segment minivozů v poslední době nezažívá šťastné období. Automobilkám se přestává vyplácet, a tak ho pomalu opouští. Opel už přestal vyrábět Adama i u nás nikdy nenabízeného Karla, nejistá je i budoucnost Citroënu C1, Peugeotu 108 a koncernových minitrojčat Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up!. Jsou ale výrobci, kteří s áčkovou třídou pořád počítají. Vedle Hyundaie, který letos na trh uvádí novou generaci i10, mezi ně patří rovněž Toyota, která už oznámila, že Aygo se dočká další generace.

„Chápu, že ostatní výrobci nejsou schopní udělat ze segmentu A úspěšné podnikání. I kvůli moderním technologiím, které situaci jen zhoršují. My ho ale vidíme jako příležitost jít dále, nikoliv odejít,“ tvrdí výkonný viceprezident evropské divize Toyoty Matt Harrison, s tím, že značka na Aygu vydělává, což se o některých konkurenčních modelech nedá říci.

Aygu se prodejně daří, z dlouhodobého hlediska je nejúspěšnější z kolínského tria, každý rok Toyota prodá zhruba 100.000 jeho exemplářů, a tak firma nemá důvod se ho zbavovat. I kvůli tomu, že ke značce přivádí nové, hlavně mladé zákazníky.

Toyota navíc může těžit ze své široké nabídky hybridních modelů. U Ayga tudíž nemusí tolik řešit emise jako jiný výrobci u svých miniaut – i proto se ze Citigo stal elektromobil a něco podobného zvažují u svých nejmenších modelů Citroën a Peugeot. Z hlediska flotilových emisí je na tom Toyota zkrátka dobře, a tak si může dovolit v nabídce ponechat i tak žíznivé vozy jako Land Cruiser nebo GT86, s nimiž počítá i nadále.

Harrison dokonce nepřímo naznačil, že s elektrickou variantou se u nového Ayga nepočítá, minimálně prozatím. „Segmenty malých aut jsou hlavně o dostupnosti, proto podle nás není optimální jít plně elektrickou cestou. Když se podíváte na cenu Peugeotu e-208, je to zcela mimo B segment, což nevyhovuje požadavkům našich klientů na dostupnost,“ říká Harrison.

Zároveň však nevylučuje, že Toyota nezmění plány. Pokud se ukáže, že zájem zákazníků existuje, klidně čistě elektrický pohon nabídne i v nejmenších segmentech.

I novou generaci Ayga přitom automobilka bude chtít v maximální míře přizpůsobit požadavkům evropských zákazníků – navržena i vyráběna bude v Evropě. O vývoj se postará evropská centrála Toyoty v Belgii, produkci bude mít nadále na starosti závod TPCA u Kolína. Ten Toyota od roku 2021 plně převezme, vedle Ayga v něm bude nově vyrábět také Yaris. S přímými nástupci Peugeotu 108 a Citroën C1 se nepočítá (možná je nepřímo nahradí elektrická mikroauta), a tak po konci současných generací v TPCA skončí.

Naplánování produkce Yarisu v TPCA naznačuje, že by nové Aygo mohlo využít jeho platformu TNGA GA-B. Design je zatím velkou neznámou, protože Toyota nevylučuje nabídnutí nějaké nekonvenční karoserie, třeba zvýšeného crossoveru.

A kdy se nového Ayga dočkáme? Nebude to dříve jak v roce 2021, spíše o rok později.

David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
5. 2. 2020 19:51
Re: Držíme palce, Toyoto!
Si zabudol na tú o ručnej brzde :)
Avatar - Emel
5. 2. 2020 16:11
Re: Medzera na trhu
Tak třeba Swift pořád má cca. 3,8m.
5. 2. 2020 14:06
Medzera na trhu
S tým, ako autá rastú, vzniká na trhu medzera - segment B vyrástol z bývalých cca 3800 mm dĺžky na súčasných 4000-4100 mm, kompakty zo 4000,a 4300 a viac. Len mini stále oscilujú okolo 3,5 m. Ich predaje pritom klesajú, pretože sú už skrátka primalé. Ale táto trieda stále zmysel má, len by možno mohla máličko podrásť na zmienených 3,7 - 3,8 m.
Obľube mini v Japonsku sa netreba čudovať, v mnohých aglomeráciách vám nepovolia vôbec kúpiť auto, kým nezdokladujete, že máte k dispozícii trvalé parkovacie miesto a do preplnených ulíc sa malá hrčka hodí oveľa viac ako klasika.
4. 2. 2020 23:42
Držíme palce, Toyoto!
Již nynější Aygo je velmi sympatické autíčko a je skvělé, že Toyota ho bude s normálním pořádným pohonem prodávat i v budoucí generaci. Vzhledem k tomu, že konkurence vyklízí trh, bude to trhák! :-) :yes: