Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti Centodieci oficiálně: Nižší váha, vyšší výkon a spousta nostalgie

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Nabídka unikátních modelů Bugatti se před pár dny rozrostla o další speciální edici, která už svým názvem připomíná významné výročí 110 let od založení jedné z nejprestižnějších značek světa. To však není jediná připomínka minulosti.

V názvu Centodieci se totiž ukrývá podstatně více odkazů, než 110 let od založení značky. Odkazuje totiž také na model EB110, jednou z nejúchvatnějších aut devadesátých let, které vzniklo k oslavě 110. narozenin Ettoreho Bugatti. A jak už jsme psali již dříve, právě EB110 se stalo předobrazem pro moderní Centodieci.

Poslední symbolika jména pak leží v samotné číslovce dieci, tedy deset, která označuje počet kusů z této limitované série. Naštěstí se ale desítka neodrazila i na ceně, která je ovšem i tak celkem extrémní. Cena každého vozu by se totiž měla pohybovat okolo 8 milionů euro, což je v přepočtu cca 207 milionů korun.

Designu novinky jsme se věnovali již koncem minulého týdne, kdy na veřejnost unikly první oficiální fotografie. Sama automobilka však nedávno zveřejnila i tiskovou zprávu, která design výjimečného vozu ještě dále rozvádí a vyzdvihuje některá technická i designová úskalí, kterým museli technici čelit.

I když je Centodieci postaveno na základech Chironu, designéři se postarali, aby svým designem maximálně odkazovalo na EB110. Charakteristická podkova Bugatti na přídi se zmenšila na minimum a po jejích stranách se objevily výrazné nasávací otvory, které kromě jiného usměrňují obtékání vzduchu skrze karoserii pro lepší aerodynamiku. Zajímavým prvkem jsou také extrémně tenká LED světla s denním svícením, která podtrhují sportovní ambice modelu, jeho moderní techniku a současně se snaží vzdát hold nevšední přídi modelu EB110.

Video se připravuje ...

Při bočním pohledu je patrné, že ikonický tvar písmena C na B-sloupku nahradila pětice kulatých otvorů, kterými Centodieci opět odkazuje na model EB110. I tento designový prvek je však plně funkční a zajišťuje dostatečný přívod vzduchu k osmilitrovému motoru W16, který je ukryt pod lehce zatmaveným sklem – a to je další odkaz na EB110. V zadní části si můžeme všimnout čtyř koncovek výfuku, které jsou umístěny netradičně v páru nad sebou. Zajímavým detailem je však i lehce přesahující křídlo s nastavitelným sklonem, které je připomínkou modelu EB110SS a současně vozu zajišťuje dostatečný přítlak.

Tím nejzajímavějším u vozů Bugatti je ale především jejich motor. Čtyřikrát přeplňovaná 8.0 litrová W16 pod kapotou Centodieci dokáže nabídnout výkon až 1.176 kW (1.600 k), o jejichž přenos na všechna kola se stará sedmistupňová DSG převodovka. Oproti Chironu navíc Centodieci shodilo 20 kilogramů, díky čemuž jeho poměr váhy a výkonu dosahuje: 1,13 kilogramů na koně a 885 koní na tunu.

Z 0 na 100 km/h dokáže Centodieci akcelerovat za 2,4 sekundy, rychlosti 200 km/h dosáhne za 6,1 sekundy a sprint z 0 na 300 km/h pokoří za 13,1 sekundy. Oproti Chironu je však jeho maximální rychlost omezena „pouze“ na 380 km/h. Centodieci však nebude zajímavé jen svou schopností akcelerace v přímce, ale také schopností zatáčet. Oproti Chironu se totiž přítlak zvýšil o 90 kilogramů a laterální zrychlení dosahuje až 1,6 G.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme