Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti Chiron nechá svého předchůdce v prachu, na třístovce bude za 15 sekund

Jan Mička
Diskuze (83)
Bugatti Veyron kdysi stanovilo měřítka hypersportovních automobilů. Nástupce Chiron bude ještě o kus dál.

O Bugatti Chiron toho bylo napsáno už hodně, oficiálních informací ale zatím moc není, a tak si motorističtí fanoušci mohou pouze domýšlet, co za bestii se v něm ukrývá. Byla by hloupost, kdyby se Bugatti vydalo cestou downsizingu a posunulo měřítka kdysi stanovená Veyronem jenom o malý kousek výš. Nic takového se ale naštěstí neděje.

Nejnovější informace sice stále ještě neposvětilo samo Bugatti, podle serveru Autogespot.nl se ale můžeme těšit na 1500 koní (1103 kW) a 1500 N.m. Před zadní nápravou bude stále uložen osmilitrový šestnáctiválec, svého předchůdce ale „trumfuje“ o téměř 500 koní a 250 N.m. Převodovka bude opět sedmistupňová se dvěma spojkami a očekáváme zkrácení doby řazení jednotlivých stupňů. Skříň Veyronu to uměla za 150 milisekund, s čím se tedy Bugatti vytasí tentokrát?

Není tajemstvím, že čím rychleji jedete, tím více musíte čelit zákonům aerodynamiky. Kdyby Veyron neměl propracované tvary a nastavitelné zadní křídlo, rychlosti 407 km/h by nikdy nedosáhl, protože ještě před tím by se pravděpodobně vznesl. Zdroj uvádí, že zrychlení z 0-100 km/h zvládne jeho nástupce za 2,3 sekundy, tedy o dvě desetiny sekundy rychleji, na třístovce bude za 15 sekund, a tachometr má být cejchovaný až do 500 km/h. Jinými slovy – Chiron potřebuje 500 koní navrch, aby z času Veyronu stáhnul dvě desetiny sekundy.

Ve vysokých rychlostech je jednak problém udržet stabilitu, ale také celou vnější strukturu pohromadě. Trpí přitom hlavně pneumatiky, které by se vlivem obrovské odstředivé síly nejraději roztrhaly na hadry. Chiron má stejně jako Veyron obouvat pláště Michelin Pilot Sport PAX (vpředu dvacetipalcové, vzadu o palec větší), a o zastavení se mají starat kotouče o průměru 420 milimetrů vpředu a 400 milimetrů vzadu. Takto výkonný stroj navíc potřebuje pořádné chlazení, což má zajistit celkem patnáct chladičů. O pět více než měl Veyron.

Jak jsme uvedli již dříve, bude výroba Bugatti Chiron omezena počtem 500 kusů, přičemž zhruba 120 už má být zadáno. O ceně se zatím pouze šušká, jistě ale překoná hranici milionu eur, kterou v roce 2005 stanovil supervýkonný Veyron.

Jan Mička
Diskuze (83)
23. 11. 2015 22:05
Re: nesmyslný projekt
No enzo zrovna dával veyron s přehledem, když měl enzo na tachometru stovku tak veyron už mizel v zatáčce 150... A to schválně uvádím tyhle rychlosti, který se využijí při normálním ježdění daleko více než ty 300 a víc... A veyron okruhovka skutečně není, auto který má jet stabilně přes 400 nemůže prostě být hbitý v zatáčkách. A to že se ta maximálka dala dosáhnout jen komplikovaně není žádný černý puntík, to je prostě logické...
Supersport je jasná a používaná kategorie, to je pravda, ale žádný z těch vyjmenovaných aut do ní nepatří. Jestli ty jim všem říkáš hypersport, ok, já nikoliv a to z důvodu co jsem už psal. Nicméně převlečený závodní stroje to více či méně jsou, a o seriové výrobě se dá mluvit v případě enza veyronu a carrery (tedy stovky kusů), mc12 byla kusová záležitost, zonda zase manufakturně stavěné auto na zákázku. Takže rozdíly veliké.

A zkušenost redaktora je fajn a klidně jí označím jako působivou, top gear takových netradičních aplikací udělal spoustu, a koneckomců podobné harakiri máme trochu jako národní sport, aneb dojeď do jugošky čímkoliv od malucha po fabii. Ale sám si řekni jak bys ty auta normálně použival ty, jestli pojedeš veyronem na okruh nebo zondou 1000km po evropě...
Avatar - Petrolhead_CZ
23. 11. 2015 22:02
Re: nesmyslný projekt
No Enzo Veyron možná dával na papíře a na letištní dráze, v praxi mu dokázalo ujet kdekoliv na silnici a samozřejmě na okruhu. Navíc top speedu Bugatti se dalo dosáhnout v podstatě jen v Ehra-Lessien, takže další černý puntík pro reálné schopnosti...

Jinak Enzo, MC12, Carrera GT, Zonda F, CCX a další nebyly nikdy převlečené závodní stroje, byly to supersporty/hypersporty, které byly primárně silniční stroje vyráběné sice v omezeném počtu, ale v klasické sériové podobě, nikoliv na zakázku. Spadaly do jasných kategorií, proto škatule v automobilové hantýrce existují.

A na závěr - takový Harry Metcalfe, bývalý šéfredaktor a zakladatel magazínu Evo a vášnivý autař a sběratel, tak ten zrovna kdysi s Pagani Zondou půl Evropy projel, doslova. A bez nejmenších potíží. A s Ferrari Testarossou dojel až na Saharu a zase zpátky. Docela působivé ne? To jen dokazuje, že je to jen otázka předsudků a neplatných stereotypů...navíc se vsadím, že si cestu v těchto autech užije člověk královsky. Ve Veyronu je člověk jen pasažér, ne řidič, jen jede a občas hodně rychle, ale nic víc k tomu.
Avatar - Petrolhead_CZ
23. 11. 2015 18:49
Re: nesmyslný projekt
No Enzo Veyron možná dával na papíře a na letištní dráze, v praxi mu Ferrari dokázalo ujet kdekoliv na silnici a samozřejmě na okruhu. Navíc top speedu Bugatti se dalo dosáhnout v podstatě jen v Ehra-Lessien, takže další černý puntík pro reálné schopnosti...

Jinak Enzo, MC12, Carrera GT, Zonda F, CCX a další nebyly nikdy převlečené závodní stroje, byly to supersporty/hypersporty, které byly primárně silniční stroje vyráběné sice v omezeném počtu, ale v klasické sériové podobě, nikoliv na zakázku. Spadaly do jasných kategorií, proto škatule v automobilové hantýrce existují.

A na závěr - takový Harry Metcalfe, bývalý šéfredaktor a zakladatel magazínu Evo a vášnivý autař a sběratel, tak ten zrovna kdysi s Pagani Zondou půl Evropy projel, doslova. A bez nejmenších potíží. A s Ferrari Testarossou dojel až na Saharu a zase zpátky. Docela působivé ne? To jen dokazuje, že je to jen otázka předsudků a neplatných stereotypů...navíc se vsadím, že si cestu v těchto autech užije člověk královsky. Ve Veyronu je člověk jen pasažér, ne řidič, jen jede a občas hodně rychle, ale nic víc k tomu.
22. 11. 2015 21:26
Re: nesmyslný projekt
No kategorie hyper/super/21 jako taková neexistuje, alespoň ne ve smyslu bežného rozdělení tříd, jsou to prostě auta mimo kategorie.
Počet kusů je také důležitý, je velký rozdíl jestli je auto konstruováno tak aby se dalo vyrábět seriově a nebo je to v podstatě jenom vícekusový unikát skládaný na zakázku.
A ta použitelnost je právě to co jsem zmiňoval, zatím co veyron bylo poměrně pohodlné gt kterým se dalo projet půl evropy, tak v pagani to bylo nemožné. Na okruhu mohla být situace jiná, tam zase samozřejmě dominují ty překapotované závodní stroje...
To že samotná hodnota sama o sobě neznamená že me auto nejlepší je jasné, nicméně na zrychlení si dával ve své době enzo s přehledem, a v rychlosti taktéź. Což dalo ten základ tomu marketingu, nic víc, nic míň...
Avatar - Petrolhead_CZ
22. 11. 2015 20:19
Re: nesmyslný projekt
No Enzo, MC12, Carrera GT, SLR, Zonda F, CCX byly auta, který spadaly do kategorie hyperaut/superaut 21. století, respektive se srovnávaly nejčastěji. Kolik se jakého auta vyrobilo kusů a s jakým přístupem vznikaly není relevantní. Jde mi o to, že i přes výkonový deficit dokázala většina těchto rivalů být v reálných podmínkách využitelnější, rychlejší a požitkovější, jak na okresce, tak na okruhu. Veyron se dokáže obhájit na autobahnu nebo na uzavřeném oválu. Převaha Veyronu byla z drtivé většiny jen na papíře. A to platí i o pozdějších, modernizovaných a posílených verzích. Nejnovější typ Veyronu z minulého roku dostal od LaFerrari, 918 a P1 na okruhu více než 5 vteřin, což mluví za vše. Nechci poukazovat na to, že se vše točí kolem hodnot na okruhu, jde o to, že s tím enormním výkonem a newtonmetry tolik zaostává proti papírově slabším konkurentům, v rychlosti, využitelnosti, po stránce dostupné dynamiky a schopností. Se zbytkem souhlasím.