Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti chystá Veyron pojmenovaný po Elišce Junkové

David Bureš
Diskuze (13)
Eliška Junková a Bugatti je slavné závodní spojení historie. Automobilka sídlící ve Francii chce této české závodnici vzdát hold.

Bugatti od loňska postupně představuje speciální exempláře modelu Veyron Grand Sport Vitesse pojmenované po slavných osobách spojených s touto značkou. Jeden z celkem šesti chystaných automobilů ponese jméno české závodnice Elišky Junkové. Tvrdí to server GTspirit.

Olomoucká rodačka Eliška Junková (narozená jako Alžběta Pospíšilová) se proslavila závodními úspěchy za volantem vozů Bugatti, a tak pojmenování Veyronu po této závodnici dává smysl. Letos je to navíc 20 let od smrti Junkové, zemřela 5. ledna 1994 ve věku 93 let.

Junkové se dařilo nejen v českých závodech, ale také v těch zahraničních. Její hvězda naplno zazářila vítězstvím ve třídě na Nürburgringu (1927) a při náročném sicilském závodě Targa Florio v letech 1927 a 1928.

Závodní kariéru Junková ukončila po smrti manžela Čeňka Junka. Ten zahynul v červenci 1928 při závodě na německém okruhu Nürburgring. Během závodního důchodu Junková hodně cestovala a pomohla například vybudovat zastoupení Bugatti na Cejlonu, pracovala také pro firmu Baťa.

Veyron pojmenovaný po Elišce Junkové bude představen na nadcházejícím autosalonu v Ženevě. Jeho základem bude Veyron Grand Sport Vitesse. Tento otevřený vůz je poháněn osmilitrovým šestnáctiválcem do W se čtyřmi turbodmychadly, který dosahuje výkonu 883 kW (1.200 koní). Jedná se o nejrychlejší sériový otevřený vůz světa.

Bugatti už představilo tři vozy z edice Les Légendes de Bugatti. Černý exemplář je pojmenován po Jeanu Bugatti, nejstarším synovi Ettoreho Bugatti, modro-modrý kousek vzdává hold dvojnásobnému vítězi 24hodinového závodu v Le Mans Jeanu-Pierrovi Wimille, modro-stříbrný exemplář pak nese jméno Mea Costantiniho, šéfa závodního týmu Bugatti v letech 1927 až 1935.

Výrobce nejrychlejšího auta světa současnosti hledá různé způsoby, jak prodat zbývající exempláře Veyronu Grand Sport, přičemž vozy s unikátním vzhledem a slavným jménem jsou jedním z lákadel. Nedávno totiž vyšlo najevo, že automobilka má problém prodat zbývajících 40 kusů tohoto modelu.

David Bureš
Diskuze (13)
25. 2. 2014 23:16
Re: no nevim....
OK, díky tobě i Tatrovi níže za info.... V tom případě se Veyron svému předchůdci vyrovnal i v tom nechtěném - taky je to ekonomicky nesmyslný projekt a o jistých problémech s odbytem se tady už taky psalo....

Ale samozřejmě, narozdíl od předválečného Bugattiho je VW trošku jiná váha, takže si tuto srandičku může dovolit.... ;-)
Avatar - Ham.
25. 2. 2014 18:34
Re: no nevim....
:yes: :yes: :yes:
Avatar - T613
25. 2. 2014 18:18
Re: no nevim....
můj starý blog o Royale
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Ham.
25. 2. 2014 17:57
Re: no nevim....
Ano, bylo to absolutně výstřední auto, vrchol své doby, který z pohledu chladného rozumu neměl právo na život a doslova Ettoreho zahubil, přišel s ním v době vrcholící hospodářské krize a na pořízení neměli dost prostředků ani nejbohatší tohoto světa. Postavili jenom 7 kusů, každý kus originál, protože Bugatti dodával jen chassis s motorem a karoserie se stavěla samostatně, na míru zákazníkovi. Sám Ettore považoval Royale za svůj absolutní vrchol a věřil, že tím naplnil své životní krédo "jen to nejlepší může být dost dobré".
25. 2. 2014 17:47
Re: no nevim....
určitě je to pro odkaz Elišky Junkové velká pocta.... já se ale zamýšlím nad tím, jestli cílová skupina toho auta o něco takového stojí....

Mimochodem, kdo jsou ti další závodníci po kterých se auta pojmenují?
Samozřejmě Louis Chiron.... a další...?