Bugatti v Ženevě 2005
Veyron 16.4
Na letošním ženevském autosalonu jsme získali další termín zahájení výroby a raději už neuvádíme přívlastek definitivní, protože tak byly označeny prakticky všechny výrobcem zveřejněné a zaručené informace.
Značka Bugatti má v tuto chvíli zvláštní zvuk, protože bublina kterou Volkswagen kolem této automobilové modly nafoukl již několikrát splaskla a konkurence mezitím pomalu a v tichosti dosahuje k magickým jízdním výkonům, kterými se Bugatti před lety s velkou pompou chlubilo. Vlastně i samotná prezentace na autosalonu mívá specifický průběh. Jediný automobil na ministánku je obklopen luxusně navrženou ohrádkou, ale vypadá to, že za několik let se vystavovaný exemplář obměnil snad jen jedenkrát a možná, že i v tom případě šlo jen výměnu viditelných dílů.
Zatímco všem automobilkám včetně Rolls-Royce a Maybachu stačí k vydání tiskových informací z ruky identifikace novináře/media vizitkou nebo novinářským průkazem, u Bugatti musíte ještě navíc věrohodně vypadat a minimálně 5 minut společensky konverzovat s příslušnou osobou, která vás ale neustále odkazuje do pozice smrtelníka žebrajícího přes luxusní skleněný plot o pět listů papíru v luxusní obálce.
Marketing značky Bugatti v této situaci raději přitahuje pozornost na superlativy, kterými se Bugattka bude chlubit. Na oněch pěti listech je zopakováno, že automobil bude skutečně mít motor W16 o objemu 8.0 l, 64 ventilů, 736 kW a 1250 Nm již při 2200 ot./min. Maximální rychlost bude přesahovat 400 km/h a do rukou prvních zákazníků se má dostat ve druhé polovině letošního roku. Zatím se prý pilně testuje a vzniká nultá série...
První dávka detailnějších informací se týká brzdového systému Veyronu 16.4. Rychlosti přes 400 km/h náležejí spíše sportovním letadlům, než čemusi co se pohybuje po zemi a ještě k tomu na kolech. Brzdné síly jsou distribuovány v poměru 60:40 % ve prospěch přední nápravy, brzdný tlak v hydraulickém systému dosahuje hodnoty 180 bar a ve chvíli kdy pracuje ABS klesá na 50 až 70 barů, což znamená, že během jediné sekundy se několikrát v systému uskuteční tlakový rozdíl přes 100 barů.
Uhlíkové kotouče o průměru 400 mm vpředu a 380 mm vzadu jsou objímány osmipístkovými třmeny, které váží jen 5,7 kg. Pístky jsou titanové s ocelovými hlavami a keramickým tepelným stíněním. Celková třecí plocha čtyř destiček zabírá 320 cm2 na každém z kol. Kotouče s vnitřním chlazením mají otvory ve tvaru turbíny, podporující proudění vzduchu v pohybujícím se kotouči. Dostatečné proudění vzduchu kolem kotoučů obstarává dvojice kanálů přivádějících chladící vzduch z přídě nízkými, ale širokými otvory. Zužující se průřez zvyšuje rychlost proudění a dodává proudu uvnitř kanálu také vhodnou rotaci pro optimální vstup k chlazeným prvkům brzd.
Bugatti Veyron bude vybaveno aerodynamickou brzdou na zádi, zlepšující brzdné schopnosti vozu při rychlostech nad 200 km/h. V takové situaci je křídlo vztyčeno během 0,4 sekundy do úhlu 70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a současně vyvažuje rozdělení brzdných sil, zvýšením přítlaku na zadní nápravě. Samotná aerodynamická brzda umí vytvořit brzdné zpomalení ve výši 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné kolové brzdy generují v případě potřeby zpomalení 1,3 g (tj.12,75 m/s2). Při plném brzdění umí Veyron 16.4 zpomalit z 400 km/h na nulu za méně než 10 sekund.
Ruční brzda má samostatný třmen, který pracuje taktéž v režimu ABS, takže pokud nastane podle výrobce „velmi nepravděpodobná situace“ selhání provozních brzd, bude řidič schopen automobil zastavit s pomocí ruční elektronicky ovládané ruční brzdy pojede-li v určitém rychlostním pásmu, aniž by se automobil choval nestabilně.