Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugina pro speciální jednotku SAS je na prodej. Vzniklo jich jen šest

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Obdivujete moderní vojenskou techniku a láká vás rozšířit svou sbírku o opravdu jedinečný stroj? Už brzy se bude ve Velké Británii dražit „pozemní mobilní zbraňová platforma“ speciálních sil SAS.

Britské komando SAS (Special Air Service) je jednou z nejrespektovanějších vojenských speciálních jednotek na světě. Speciální poslání si žádá i speciální zbraně a vybavení a jeden z unikátních strojů pro vojáky teď může být váš. Už brzy se bude prodávat aukčním domem Bonhams na blížícím se Festivalu rychlosti v Goodwoodu a má za sebou skutečnou bojovou historii.

Speciální vojenská jednotka Special Air Service byla založena za druhé světové války v létě 1941, když Britové válčili proti spolupracujícím německým a italským vojskům v severní Africe. Tehdy hledali způsob, jak ochromit bojovou sílu i zásobování nepřítele a až dokonalým řešením se ukázala skupinka vyvrhelů, co neuměli naslouchat rozkazům svých velitelů. Armádní rebelové uměli Němcům a Italům zatápět a páchat pořádnou paseku. Říkali si „Special Air Service”.

Až v časech po druhé světové válce se z SAS stala „oficiální“ speciální jednotka, co si rychle vybudovala reputaci svou statečností i vynalézavostí. Nepřetržitě se adaptovala na modernější styly válčení, taktiky i technologie a jeden z jejich strojů se teď objevil na prodej. Elitní jednotka jej ocenila začátkem 90. let v Perském zálivu a oficiálně se jmenuje Longline Light Strike Vehicle, nebo také Ground Mobile Weapon Platform (Pozemní mobilní zbraňová platforma).

Základem konstrukce jsou technologie dunových bugin, speciálně vyvinutých pro překonávání písečných dun při vysokých rychlostech. Hlavním smyslem je, aby vojenská bugina pomáhala k rychlým útokům i únikům. I proto není vybavena extrémně těžkým pancéřováním. Moment překvapení je naprosto zásadní a během let se vyráběla pouze ve třech variantách, a to ve malém počtu po několika málo kusech.

Video se připravuje ...

Britská armáda ji využívala v evolucích MkI s benzinovým čtyřválcem Volkswagen a pohonem zadních kol, MkII se stejným motorem a pohonem všech kol a MkIII s úspornější vznětovou devatenáctistovkou z Volkswagenu Transporter a pohonem všech kol. Kultovní turbodiesel se ukázal jako ideálnější volba pro vojáky, přičemž všechny varianty měly masivní bezpečnostní rám.

A byly vybaveny i solidní palebnou silou, protože to nejdůležitější při střetech s nepřítelem je bojová připravenost. „Pozemní mobilní zbraňová platforma“ mohla být nastrojena lehkými i těžkými kulomety, granátomety, nebo dokonce i lehkým pěchotním protitankovým systémem MILAN s řízenou střelou.

Unikátní vojenský speciál, který snad už brzy najde nového majitele, je jedním ze šesti vyrobených kusů MkII. Dodnes se jich dochovalo pouze pět. Ve Velké Británii je schválený k provozu na veřejných komunikacích a srdce ze starších volkswagenů výrazně zjednodušuje servis a celkovou údržbu. I to byl jeden z významných vývojových cílů vojenských inženýrů.

A jakou hodnotu má vojenská bugina pro speciální jednotku SAS na dnešním trhu? Aukční dům Bonhams odhaduje, že nového majitele najde za zhruba 830 tisíc korun. Výsledná prodejní částka však může být nižší i vyšší. Vše ukáže až skutečný zájem přihazujících military nadšenců a sběratelů.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme