Bultaco Brinco: Terénní moped s elektromotorem
Bultaco je jednou z mála motocyklových značek, které se proslavily i za hranicemi své země. V roce 1958 ji založil bývaly ředitel společnosti Montesa Francesco „Paco“ Bultó a v následujících dvaceti letech se proslavila v motokrosu, enduru a trialu, ale na počátku osmdesátých let s výrobou motorek skončila.
Na přelomu dvacátého a jednadvacátého století se jméno Bultaco objevilo na trialových strojích Sherco, ale již v roce 2001 zmizelo ze scény.
Nejnovější návrat značky Bultaco mezi aktivní společnosti se pro veřejnost začal odehrávat v roce 2014. Tehdy bylo oznámeno použití slavného jména pro novou firmu. Ta zůstává sice v jedné stopě, ale sází čistě na elektrický pohon.
Současný výrobní program značky Bultaco zahrnuje dvě modelové řady. První z nich je Rapitán, která obsahuje dvě designově odlišná provedení dvoumístného silničního motocyklu s dojezdem 200 km na jedno nabití a maximální rychlostí 145 km/h.
Druhou modelovou řadu představuje Brinco, které ve své původní podobě, v níž je stále nabízeno, působí dojmem křížence mezi motokrosovou motorkou a horským kolem. Kdy na prvního vedle vzhledu odkazuje i klasickou otočnou plynovou rukojetí nebo devítistupňovou převodovku, zatímco druhého připomíná především pedály a subtilní stavbou.
Pro letošní rok ovšem Bultaco nabídku této řady rozšiřuje na čtveřici provedení. Prvním z nich je již zmíněna původní verze, která nyní nese označení Brinco R a je s elektromotorem o výkonu 2 kW a schopností dosáhnout určena rychlosti 60 km/h určeno jen pro použití na soukromých a uzavřených tratích.
Lithium-iontová baterie s kapacitou 1,3 kWh přitom umožňuje modelu Brinco R dojezd až 100 km bez šlápnutí do pedálů v režimu ECO a 50 km v režimu Sport. Dobití na plnou kapacitu zabere tři hodiny.
S následující trojicí nových verzí lze již vyrazit i do běžného silničního provozu, v němž je legislativa považuje za mopedy a jejich rychlost je proto omezena na 45 km/h. Elektromotor i v jejich případě disponuje výkonem 2 kW a baterie kapacitou 1,3 kWh. Beze změny jsou i údaje o dojezdu.
Bultaco Brinco R-E, které může mít rám v modré nebo červené barvě, je na rozdíl od verze R vybaveno světly, zpětným zrcátkem a blatníkem zadního kola s držákem registrační značky. Zdvihy odpružení jsou zde podobně jako u verze R 180 mm vpředu a 217 mm vzadu. Díky tomu lze stále vyrazit i do náročnějšího terénu.
Druhou verzí je Brinco C, které je nabízeno jen v zelené barvě a nejen díky off-road pneumatikám si stále zachovává schopnost jízdy mimo zpevněné vozovky, ale je určeno pro začínající a mírnější jezdce, jimž budou stačit výlety do mírnějšího terénu. Oproti verzím R a R-E je zde sedlo v nejvyšší poloze s hodnotou 1114 mm o 50 mm níž, zatímco řidítka jsou rozšířena o 10 mm. Zdvihy odpružení jsou zde 150 mm vpředu a 180 mm.
Poslední provedení představuje Brinco S s rámem v černé nebo bílé barvě, které se od modelu C odlišuje prakticky jen svými barvami a použitím silničních pneumatik. Bultaco tento model uvádí jako stylový stroj pro městské ulice.